Οικονομία 22.07.2025, 14:42

10 συμβουλές του Τζεφ Μπέζος για να αναπτύξετε την επιχείρηση σας

Η Amazon έφτασε σήμερα τα 156 δισ. δολάρια σε πωλήσεις γρηγορότερα από κάθε άλλη εταιρεία. Ο ιδρυτής της ξέρει γιατί και πώς συνέβη αυτό.

Η Amazon ξεκίνησε 31 χρόνια πριν, στην καρδιά της δεκαετίας του ’90. Ήταν ένα μικρό διαδικτυακό βιβλιοπωλείο που πήρε το όνομα Amazon από τον Αμαζόνιο, τον μεγαλύτερο ποταμό της Λατινικής Αμερικής. Για την ιστορία, παραλίγο να την γνωρίζαμε όλοι σήμερα ως “Cadabra” από το “abracadabra”, αλλά τελικά δεν προχώρησε αυτήν η ονομασία αφού ο δικηγόρος του Μπέζος παράκουσε και νόμισε ότι λεγόταν “ cadaver”, δηλαδή πτώμα. Ένας βασικός λόγος που ονομάστηκε Amazon ήταν γιατί τότε στο διαδίκτυο οι ιστοσελίδες κατατάσσονταν με αλφαβητική σειρά και ο Τζεφ Μπέζος ήθελε να εμφανίζεται η εταιρεία του πρώτη. Σήμερα η εταιρεία απασχολεί περίπου 1,56 εκατομμύρια εργαζόμενους παγκοσμίως, ξεπερνώντας ακόμα και τον πληθυσμό χωρών όπως η Ισλανδία, ή οι Μπαχάμες.

Αλλά ας αφήσουμε τον ίδιο τον Μπέζος να περιγράψει το ξεκίνημα του: “Μόλις είχα κλείσει τα 30 και ήμουν παντρεμένος ένα χρόνο. Είπα στην τότε σύζυγο μου, τη Μακένζι, ότι ήθελα να παραιτηθώ από τη δουλειά μου και να κάνω αυτήν την τρέλα που μάλλον θα αποτύχαινε, γιατί οι περισσότερες νεοφυείς εταιρείες αποτυγχάνουν, και ότι δεν ήμουν σίγουρος τι θα έκανα μετά. Η Μακένζι μου είπε να το προσπαθήσω”. Ο Μπέζος κατάφερε να πείσει τους γονείς του να του δώσουν ένα μικρό, για τα σημερινά δεδομένα της επιχείρησής του, δάνειο για να ξεκινήσει -επένδυσαν 245.573 δολάρια από τις αποταμιεύσεις τους πιστεύοντας στο όραμά του- και δεν το μετάνιωσαν.

Συμβουλή 1: Ενθάρρυνση της “επιτυχούς αποτυχίας”

Στην Amazon οι δοκιμές είναι τρόπος ζωής. Όλοι οι υπάλληλοι ενθαρρύνονται να δοκιμάσουν νέα πράγματα προκειμένου να βελτιώσουν τον τρόπο λειτουργίας της. Όταν κάτι δεν φέρνει αποτέλεσμα, δεν τιμωρούνται αλλά τους ενθαρρύνουν οι προϊστάμενοί τους, να εξετάσουν τι δεν πήγε καλά, προκειμένου να μάθουν από αυτό. Οι περισσότερες επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται την αποτυχία ως έναν κίνδυνο που πρέπει να αποφεύγεται. Ο Μπέζος πιστεύει το αντίθετο. Αντιλήφθηκε ότι χωρίς ανάληψη κινδύνου, αν δεν δημιουργείς σκόπιμα ευκαιρίες “αποτυχίας” δεν μπορείς να αναπτυχθείς ή να σκεφτείς αρκετά φιλόδοξα. “Δεν θα καταφέρετε να αναπτυχθείτε ποτέ όπως η Amazon, αν δεν είστε πρόθυμοι να ρισκάρετε την αποτυχία”.

Συμβουλή 2: Στοιχημάτισε στις φιλόδοξες ιδέες

“Μετά από δύο δεκαετίες ρίσκου και ομαδικής δουλειάς και με τη γενναιόδωρη βοήθεια της τύχης, πιστεύω ότι έχουμε αποκτήσει τρεις τέτοιους ισόβιους συντρόφους: το Marketplace, το Prime και τις Διαδικτυακές Υπηρεσίες Amazon. Στην αρχή, καθεμία από αυτές τις προσφερόμενες υπηρεσίες ήταν ένα τολμηρό στοίχημα και πολλοί λογικοί άνθρωποι θεωρούσαν ότι ήταν αδύνατον να πετύχουν…” Τζεφ Μπέζος, 2014. Το σημαντικότερο συμπέρασμα για το πώς η Amazon στοιχηματίζει στις φιλόδοξες ιδέες είναι ότι ακόμα κι όταν μια ιδέα έχει εξαιρετικές προοπτικές, ο Μπέζος ξεκινάει με μικρά στοιχήματα -αναλογικά τουλάχιστον.

Συμβουλή 3: Εφαρμογή δυναμικής επινοητικότητας και καινοτομίας

“Ενας τομέας που πιστεύουμε ότι ξεχωρίζουμε είναι η αποτυχία. Πιστεύω ότι είμαστε το καλύτερο μέρος του κόσμου για να αποτύχει κανείς (έχουμε κάνει πολλή εξάσκηση!) και η αποτυχία με την καινοτομία είναι σιαμαία. Για να καινοτομήσεις, πρέπει να πειραματιστείς και αν γνωρίζεις από την αρχή ότι θα πετύχεις, τότε δεν είναι πείραμα” Μπέζος, 2015. Η εφαρμογή της δυναμικής εφευρετικότητας είναι εμφανής σε κάθε επίπεδο στην Amazon. Η δημιουργία νέων προϊόντων, υπηρεσιών ή διεργασιών και η βελτίωση των ήδη υπαρχόντων είναι ο βασικός πυρήνας που θα σας επέτρεπε να αναπτυχθείτε όπως η Amazon.

Συμβουλή 4: Εμμονή με τους πελάτες

Ο Τζεφ Μπέζος θέλει κάθε υπάλληλος του να μπορεί να έρχεται στη θέση του πελάτη του ώστε ο τελευταίος να είναι πάντα ευχαριστημένος. Το εμβληματικό πλέον λογότυπό της υποδηλώνει μέσα από το χαμόγελο και το βέλος ότι παραδίδουν “χαμόγελα στην πόρτα των πελατών”. “Οι ηγέτες ξεκινούν από τους πελάτες και εργάζονται αντίστροφα. Κάνουν τα πάντα για να κερδίσουν και να διατηρήσουν την εμπιστοσύνη τους. Και παρότι παρακολουθούν στενά τον ανταγωνισμό, η “εμμονή” τους είναι οι πελάτες. Στο εγχειρίδιο ηγεσίας της Amazon αναφέρεται επίσης ότι χωρίς πελάτες, δεν υπάρχει επιχείρηση να αναπτύξεις.

Συμβουλή 5: Εφαρμογή μακροπρόθεσμης σκέψης

“Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε κάτι σημαντικό, κάτι που θα έχει σημασία για τους πελάτες μας, κάτι που θα μπορούσαμε να λέμε στα εγγόνια μας”. Μπέζος, 1997. Οι επιστολές στους μετόχους είναι γεμάτες αναφορές για το πόσο βασική είναι η μακροπρόθεσμη σκέψη για τον Μπέζος και πόσο αφοσιωμένος είναι στο να προσφέρει αξία μακροπρόθεσμα για τους επενδυτές της Amazon -ακόμα και αν αυτό κοστίσει βραχυπρόθεσμα στην εταιρεία. Για παράδειγμα, στην παρθενική επιστολή του 1997 ο Μπέζος αφιέρωσε έναν ολόκληρο τομέα στο πόσο θεμελιώδης είναι η διορατικότητα και η μακροπρόθεσμη σκέψη για την επιτυχία.

Συμβουλή 6: Ταχεία λήψη αποφάσεων

Στον Μπέζος δεν αρέσει το χάσιμο χρόνου. Και ένας τομέας στον οποίο ο χρόνος παίζει πρωτεύοντα ρόλο είναι η λήψη αποφάσεων. Όπως έλεγε και ο ίδιος σε επιστολή προς τους μετόχους του το 2016: “Η ομάδα ανώτερων στελεχών στην Amazon είναι αποφασισμένη να διατηρήσει υψηλή ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων. Η ταχύτητα είναι σημαντική στις επιχειρήσεις και ένα περιβάλλον ταχείας λήψης αποφάσεων είναι και το πιο ενδιαφέρον”. Για να πραγματοποιηθεί κάτι τέτοιο πρέπει να υπάρχει φιλοσοφία και μεθοδολογία για να αυξηθεί η αποδοτικότητα της διαδικασίας λήψης αποφάσεων.

Συμβουλή 7: Απλοποίηση της πολυπλοκότητας

“Το Kindle είναι πιο βολικό για τους αναγνώστες από το να αγοράζουν συνεχώς βιβλία. Κάθε φορά που απλοποιείς κάτι, αυτό αποδίδει περισσότερο”. Μπέζος, 2007. Η Αmazon διέθετε το εργαστήριο 126 που δημιουργήθηκε για την ανάπτυξη υλικού υπολογιστών. Η πρώτη του επιτυχία, ήταν μια ηλεκτρονική συσκευή ανάγνωσης βιβλίων που έγινε γνωστή ως Αmazon Kindle. “To όραμα μας για το Kindle είναι οποιοδήποτε βιβλίο εκδόθηκε ποτέ, σε οποιαδήποτε γλώσσα, να είναι διαθέσιμο σε λιγότερο από 60 δευτερόλεπτα”. Αυτό όπως και η εικονική βοηθός Alexa αργότερα, αποτελούν αποδείξεις του πνεύματος απλοποίησης των πλέον πολύπλοκων πραγμάτων που έδειξε η Amazon.

Συμβουλή 8: Προαγωγή της νοοτροπίας ιδιοκτησίας

Ο Μπέζος από το 2002 συνοψίζει μια βασική αρχή που αποτέλεσε και τον πυρήνα ανάπτυξης της εταιρείας του: “Οι ιδιοκτήτες διαφέρουν από τους ενοικιαστές. Οι ηγέτες είναι ιδιοκτήτες της επιχείρησης. Σκέφτονται μακροπρόθεσμα και δεν θυσιάζουν την μακροπρόθεσμη αξία για τα βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα. Ενεργούν για λογαριασμό ολόκληρης της εταιρείας, όχι μόνο της ομάδας. Δεν λένε ποτέ: αυτό δεν είναι δική μου δουλειά”. Για αυτό στην εταιρεία του παραχωρείται πιο εύκολα μετοχικό μερίδιο στους εργαζομένους.

Συμβουλή 9: Κάθε μέρα σα να είναι η πρώτη

“Είναι υπέροχο να έχεις το μέγεθος της Αmazon. Εχουμε οικονομικούς πόρους και πολλούς ευφυείς ανθρώπους. Μπορούμε να πετύχουμε πολλά πράγματα. Έχουμε παγκόσμιο εύρος, λειτουργούμε σε ολόκληρο τον πλανήτη. Το μειονέκτημα είναι ότι μπορεί να χάσεις την ευελιξία σου, να χάσεις το πνεύμα της επιχειρηματικότητας και την ψυχή που έχουν συχνά πολλές μικρές επιχειρήσεις. Σκεφθείτε τι θα γινόταν αν είχατε και τα δύο -επιχειρηματικό πνεύμα και ψυχή- και ταυτόχρονα όλα τα πλεονεκτήματα που συνοδεύουν το μέγεθος και την εμβέλεια”.

Συμβουλή 10: Μετρήστε τα ουσιώδη και εμπιστευθείτε το ένστικτο σας

“Πολλές από τις σημαντικές αποφάσεις που λαμβάνουμε στη Αmazon μπορούν να ληφθούν από τα δεδομένα. Υπάρχει μια σωστή και μια λάθος απάντηση, μια καλύτερη και μια χειρότερη και τα μαθηματικά μας λένε ποια”. Μπέζος, 2005. Συνήθως οι αποφάσεις που βασίζονται σε αριθμούς χαίρουν ευρείας αποδοχής, ενώ όσες βασίζονται στην προσωπική κρίση δικαίως αμφισβητούνται και είναι συχνά επίμαχες, τουλάχιστον μέχρι να εφαρμοστούν και φανεί ότι ευσταθούν εκ του αποτελέσματος. Μερικά χρόνια αργότερα συμπλήρωσε: “Η περιπλάνηση σε διαφορετικές οδούς στα επιχειρηματικά δεν είναι αποδοτική αλλά ούτε και τυχαία. Είναι καθοδηγούμενη από το ένστικτο, τη διαίσθηση, την περιέργεια και ωθείται από μια βαθιά πεποίθηση ότι το όφελος για τους πελάτες είναι αρκετά μεγάλο που αξίζει να περιφερόμαστε μέχρι να βρούμε τον δρόμο που οδηγεί εκεί”. Μπέζος 2018.

Πηγή: newmoney

 


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα