Το στιλ της διαχρονικό, κομψό και εντυπωσιακό
Στο εξοχικό των γονιών μου στην Αρχαία Ολυμπία, το ραδιόφωνο παίζει μουσική, τα τζιτζίκια συνεχίζουν τον σκοπό τους και η γιαγιά η Ασπασία από το Σικάγο τηγανίζει πατάτες στην κουζίνα. Μόλις έχουμε επιστρέψει από το μπάνιο μας στον Καϊάφα, παίζουμε «αγωνία» στη βεράντα και κρυφά ανοίγω ένα παγωτό κρι κρι.
Το τηλέφωνο χτυπά. Καταλαβαίνω ότι είναι η νονά μου από την Αγγλία. Κάτι λέει στη μαμά κι αυτή βγαίνει έξω. «Σταματήστε παιδιά. Άσε τη μουσική. Βάλε κανέναν σοβαρό σταθμό να ακούσουμε. Να βρούμε ειδήσεις. Πέθανε η Νταϊάνα». «Ποια είναι η Νταϊάνα;», ρωτώ. «Η πριγκίπισσα».
Οχτώ χρονών, με έντονη παιδική περιέργεια και φαντασία το μυαλό μου γεμίζει ερωτήματα. Υπάρχουν πριγκίπισσες; Πού ζουν; Και πεθαίνουν; Αφού σε όλα τα παραμύθια είναι τόσο όμορφες και κάποιος πάντα τις σώζει. Γιατί πέθανε; Πώς πέθανε; Κανείς δεν μπορεί να μου απαντήσει.
Ξεκινάω να διαβάζω και να ψάχνω για την Πριγκίπισσα που μόλις 19 ετών αρραβωνιάστηκε τον Κάρολο. Τον Φεβρουάριο του 1981, στην αποκλειστική συνέντευξή τους στο ΙΤΝ, στην ερώτηση «είστε ερωτευμένοι;» απαντά «εννοείται», με ντροπαλά μάτια, κατεβασμένο κεφάλι και χαμηλή φωνή. Ο Κάρολος άγαρμπα ανταποκρίνεται «ό, τι και να σημαίνει το να είσαι ερωτευμένος». Η ιστορία της ξεκινά και μαζί της μια πορεία στον κόσμο της μόδας.
Το στιλ της διαχρονικό, κομψό και εντυπωσιακό κατηγοριοποιείται σε τρεις περιόδους: πριν τον Κάρολο, κατά τη διάρκεια του γάμου τους και μετά τον χωρισμό. Μαζί με αυτήν εξελίσσεται και ωριμάζει και το ντύσιμό της, στην αρχή συντηρητικό και έπειτα παιχνιδιάρικο και πιο θηλυκό. Καθετί που φορούσε γινόταν ανάρπαστο. Κάθε επιλογή ήταν δήλωση.
Το ζαφειρένιο δαχτυλίδι και το απλό μπλε ταγεράκι
Για την επίσημη φωτογραφία αρραβώνων, διάλεξε ένα ταγέρ σε βασιλικό μπλε χρώμα της βρετανικής μάρκας Coats by Bill Pashley. Ήταν σεμνό, απλό, και πρακτικό, αντανακλώντας την ντροπαλή και διακριτική εικόνα της εκείνη την εποχή. Ταίριαζε όμως με το δαχτυλίδι των αρραβώνων της, με το μεγάλο ζαφείρι περιτριγυρισμένο από διαμάντια. Γι᾽ αυτό διάλεξε το ταγέρ.
Το πλέον εμβληματικό ζαφειρένιο δαχτυλίδι αρραβώνων Garrard, το διάλεξε επίσης η ίδια από κατάλογο, κάτι που θεωρήθηκε ασυνήθιστο για την εποχή, καθώς δεν ήταν ειδική παραγγελία. Δεν της δόθηκαν επίσημες οδηγίες για το τι να φορέσει σε μια τόσο σημαντική στιγμή και χρόνια αργότερα, αποκαλύφθηκε ότι όταν επισκέφθηκε την μπουτίκ της βρετανικής μάρκας Belinda Bellville, από όπου σκόπευε να αγοράσει κάτι για τους αρραβώνες της, δεν την αναγνώρισαν και την έδιωξαν. Αργότερα κατάλαβαν το λάθος τους και την κάλεσαν πίσω και μεταξύ τους ξεκίνησε μια μακρόχρονη συνεργασία.
Το μαύρο πρόβατο της βασιλικής οικογένειας και η δύναμη της εικόνας
Τον Ιούνιο του 1981, λίγο πριν τον γάμο της με τον Κάρολο, σε έναν αγώνα πόλο στο Windsor, η Νταϊάνα φορά ένα πουλόβερ της Warm & Wonderful, μια μικρή μάρκα πλεκτών ρούχων που ιδρύθηκε από τις Joanna Osborne και Sally Muir, στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Σε έντονο κόκκινο χρώμα με λευκά πρόβατα στη σειρά, εκτός από ένα μαύρο πρόβατο ανάμεσά τους, όλα κοιτούν προς την ίδια κατεύθυνση, και η Πριγκίπισσα παρουσιάζεται ακόμη ντροπαλή. Όντας πρόσφατα αρραβωνιασμένη και υπό την έντονη κριτική του κοινού, ο τύπος υποστήριξε ότι η Νταϊάνα εξέφραζε διακριτικά ότι ένιωθε αουτσάιντερ στην βασιλική οικογένεια.
Όντας ένα πολυφορεμένο και αγαπημένο κομμάτι της γκαρνταρόμπας της, το πουλόβερ υπέστη ζημιά στο μανίκι, οπότε η γραμματέας της έγραψε στην Warm & Wonderful ρωτώντας αν μπορούσε να επισκευαστεί. Αντί αυτού, οι σχεδιαστές της έστειλαν ένα καινούργιο. Δύο χρόνια αργότερα η Νταϊάνα φοράει το ίδιο πουλόβερ, όμως το μαύρο πρόβατο κοιτά προς την αντίθετη κατεύθυνση και οι υποψίες του τύπου επιβεβαιώνονται. Το αρχικό πουλόβερ ανακαλύφθηκε δεκαετίες αργότερα και το 2023 πωλήθηκε σε δημοπρασία του Sotheby’s για πάνω από 1,1 εκατομμύρια δολάρια. Το πουλόβερ θεωρείται ένα από τα πιο ισχυρά οπτικά σύμβολα της ζωής της Νταϊάνα, υποδηλώνοντας τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε μέσα στη μοναρχία, ακόμη και πριν αυτές γίνουν δημόσια γνωστές. Το σχέδιο σήμερα έχει επανεκδοθεί και πωλείται από την Rowing Blazers στα 205 ευρώ.
Η τολμηρή εμφάνιση, η επίδραση των media, και η καθήλωση της κυβέρνησης
Τον Μάιο του 1981, λίγους μήνες πριν από τον γάμο, και η νεαρή Λαίδη Σπένσερ, φόρεσε ένα στράπλες φόρεμα Emanuels με ντεκολτέ σε σχήμα καρδιάς, στενή μέση, φαρδιά ουρά και πολλά βολάν, κατά την πρώτη επίσημη εμφάνισή της με τον πρίγκιπα Κάρολο για φιλανθρωπική συναυλία, στο Goldsmith’s Hall στο Λονδίνο. Έγινε πρωτοσέλιδο σε εθνικό επίπεδο επειδή είχε τολμηρό ντεκολτέ και σηματοδότησε μια αλλαγή στο στυλ της Νταϊάνα.
Αν και η επιλογή του φορέματος ήταν τυχαία, κατά τη διάρκεια μιας πρόβας για το νυφικό, δεν σκέφτηκε κανείς αν ήταν κατάλληλο για την περίσταση, απλά ότι της πήγαινε υπέροχα. Το φόρεμα προκάλεσε μεγάλη αντιπαράθεση, με πολλούς να γράφουν ότι ήταν πολύ αποκαλυπτικό. Ωστόσο, έλαβε και πολλά κομπλιμέντα, μεταξύ άλλων και από τον Λόρδο Σνόουντον, ο οποίος είπε ότι η πριγκίπισσα Νταϊάνα ήταν «εκπληκτική». Η επίδραση του φορέματος στα μέσα την επόμενη μέρα ήταν τέτοια, που ο Υπουργός Οικονομικών Geoffrey Howe, υπό κυβέρνηση Thatcher, ανέβαλε την ανακοίνωση του προϋπολογισμού για μία ημέρα καθώς δεν υπήρχε «χώρος» για άλλο θέμα στην επικαιρότητα.
Το φόρεμα του παραμυθιού και οι ρωγμές του
Στις 29 Ιουλίου του ίδιου έτους, σαν μια κινούμενη μπάλα παγωτό βανίλια που κυλά από την κορφή μιας πλούσιας μαρέγκας, η Νταϊάνα, εισέρχεται στον καθεδρικό ναό του Αγίου Παύλου, σέρνοντας την 8 μέτρα ουρά του νυφικού της. Σχεδόν εξαφανισμένη μέσα στον μεταξένιο ταφτά και το τούλι, εξετάζει δεξιά και αριστερά τους καλεσμένους, ψάχνοντας «αυτήν», την Καμίλλα, αναφέρει ο προσωπικός της μπάτλερ, Πολ Μπαρρέλλ, στο ντοκιμαντέρ “Diana: Life in Fashion”.
Η Νταϊάνα στην παγκόσμια σκηνή
Σύντομα, μετά τη γέννηση του Γουίλιαμ, το 1983, ξεκινά η περιοδεία τους στην Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία. Εκεί κατάλαβε τη δύναμή της, αφού όπου πάνε ο κόσμος ζητωκραυγάζει το όνομά της και όχι του Καρόλου. 200 φορέματα, 6 εβδομάδες, 40 πτήσεις, και άπειρες εμφανίσεις αργότερα, η Πριγκίπισσα στις καρδιές των ανθρώπων γίνεται φαινόμενο.
Η κατάκτηση του Λευκού Οίκου
Το βελούδινο φόρεμα του Victor Edelstein σε απόχρωση μπλε της νύχτας, το «φόρεμα Τραβόλτα», όπως έμεινε στην ιστορία, τη συνόδευσε το 1985, σε δεξίωση στον Λευκό Οίκο, όπου χόρεψε με τον διάσημο ηθοποιό. Η φωτογραφία της να χορεύει με τον Τραβόλτα κυκλοφόρησε σε όλο τον κόσμο και έγινε το απόλυτο σύμβολο της βασιλικής γοητείας. Το 2019, το φόρεμα βρέθηκε σε δημοπρασία του οίκου Kerry Taylor και αναμενόταν να πωληθεί για περίπου 450.000 δολάρια, αλλά ο οργανισμός πολιτισμού Historical Royal Palaces το αγόρασε για 290.000 δολάρια με στόχο τη συντήρηση και την έκθεσή του αργότερα στη μόνιμη συλλογή του Royal Ceremonial Dress Collection, στο παλάτι του Κένσινγκτον.
Το τέλος της αθωότητας και η ανάκτηση του ελέγχου μέσα από το στιλ
Το 1994, εμφανίζεται στο καλοκαιρινό πάρτι της γκαλερί Serpentine στους κήπους του Κένσινγκτον, στο Λονδίνο, με το «φόρεμα της εκδίκησης» της σχεδιάστριας Christina Stambolian. Το τολμηρό μαύρο μεταξωτό βραδινό φόρεμα με τους ανοιχτούς ώμους ήταν εμβληματικό και στρατηγικό. Η Νταϊάνα το φόρεσε την ίδια βραδιά που ο πρίγκιπας Κάρολος παραδέχτηκε τηλεοπτικά την απιστία του. «Τι θα φορέσω; Πώς θα πάω; Δεν θα μου κάνει», έλεγε γεμάτη άγχος και ανησυχία στον Μπάρελλ. «Θα σου κάνει. Θα το φορέσεις και θα βγεις. Η ζωή συνεχίζεται», της είπε. Η εμφάνιση θεωρήθηκε ως μια ισχυρή πράξη αυτοπεποίθησης και ανάκτησης ελέγχου. Δεν ήταν πια ο αθώος κύκνος.
Η τσάντα που πήρε το όνομά της
Τον Σεπτέμβριο του 1995, στο Παρίσι, ενώ παρευρισκόταν στα εγκαίνια της έκθεσης του Paul Cézanne στο Grand Palais, η Πρώτη Κυρία της Γαλλίας, Bernadette Chirac, της χαρίζει μια τσάντα Dior, που τότε ονομαζόταν Chouchou, δηλαδή «η αγαπημένη». Της άρεσε τόσο πολύ που την ζήτησε και σε μπλε για να ταιριάζει με τα μάτια της. Ο οίκος Dior την μετονομάζει σε Lady D και την λανσάρει επίσημα στην αγορά. Τριάντα χρόνια μετά, τον Ιούνιο του 2025, η τσάντα της πωλείται σε δημοπρασία του οίκου Julien’s για 325.000 δολάρια. Η ίδια αποφεύγει να φοράει Chanel, ειδικά οτιδήποτε φέρει το λογότυπο των αλληλοσυνδεόμενων CC, γιατί της θυμίζει ένα πράγμα: Charles και Camilla. Ενώ ο οίκος Dior με το λογότυπο CD τροφοδοτεί την απελπιστικά ρομαντική της προδιάθεση.
Η «καθημερινή» Πριγκίπισσα και ο χειρισμός των παπαράτσι
Επίσημα χωρισμένη από τον Κάρολο, το στιλ της Νταϊάνα δεν ακολουθεί πλέον κανόνες και οι φωτογράφοι συνεχίζουν να την ακολουθούν μανιωδώς παντού. Η εικόνα της πουλάει κάτι που γνωρίζει και ξέρει να χειριστεί. Προς τα τέλη του 90 και λίγο πριν τον θάνατό της, η Πριγκίπισσα φοράει επίτηδες τα ίδια ρούχα ξανά και ξανά για να πάει γυμναστήριο: ένα σορτσάκι biker και Harvard φούτερ. Χωρίς καινούργιο υλικό οι παπαράτσι δεν μπορούν να βγάλουν άλλα λεφτά από τις φωτογραφίες της.
Το τέλος μιας ζωής – η αρχή μιας αιωνιότητας
Την βρίσκουν όμως στο Παρίσι σε ένα τούνελ που για αυτήν δεν έχει φως. Οι εικασίες πολλές. Μπορεί να μην μάθουμε ποτέ τι έγινε και ποιος έφταιγε με ακρίβεια και διασταυρωμένα. Σίγουρα όμως μιλάμε, γράφουμε, και συζητάμε ακόμη για την Πριγκίπισσα στις καρδιές των ανθρώπων. Χρόνια μετά τον θάνατό της συνεχίζει να εμπνέει δημιουργίες και ιστορίες. Και αυτός είναι ο ορισμός της αιωνιότητας.
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα