Κρήτη 05.11.2024, 18:48

Άγιος Νικόλαος: Ξεμπλοκάρει το καταδυτικό πάρκο

Εγκρίθηκε υπό προϋποθέσεις η περιβαλλοντική μελέτη και ξεμπλοκάρει το έργο 

Το δικό του καταδυτικό πάρκο φιλοδοξεί να αποκτήσει μέσα στα επόμενα χρόνια ο Άγιος Νικόλαος , με το «πράσινο» υπό όρους που άναψε  η περιφέρεια Κρήτης να ανοίγει τον δρόμο για να ξεμπλοκάρει το φιλόδοξο  εγχείρημα που μετρά ήδη μια 20ετία συζητήσεων και σχεδιασμού! Αξιοσημείωτο των καθυστερήσεων που έχουν καταγραφεί είναι το γεγονός ότι το φιλόδοξο έργο που προωθήθηκε ως ιδέα από το Επιμελητήριο Λασιθίου το 2005  είχε κανονικά εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους από το 2008(από την τότε νομαρχία Λασιθίου ). Οι περιβαλλοντικοί όροι ωστόσο  έληξαν το 2018 λόγω παρέλευσης τόσων χρόνων και ως εκ τούτου έπρεπε να ξαναγίνει από την αρχή η όλη διαδικασία με την ανάθεση, εκπόνηση και έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, της λεγόμενης ΑΕΠΟ. Πέραν της νέας ΑΕΠΟ, στο πλαίσιο της αδειοδότησης του Καταδυτικού Πάρκου απαιτείται και η εκπόνηση Λιμενικής Μελέτης, με στόχο την πρόγνωση του κυματικού μοντέλου και τη μελέτη των έργων πόντισης των αναγκαίων στοιχείων του Καταδυτικού Πάρκου, το οποίο θα έχει 5 βασικές καταδυτικές διαδρομές συν 1 εναλλακτική διαδρομή, 3 τεχνητά ναυάγια με ποντισμένα παλιά, παροπλισμένα πλοία και 57 τεχνητούς υφάλους.

Η νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ήρθε πριν από μερικές ημέρες στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης, η οποία την ενέκρινε, θέτοντας ωστόσο κάποιους όρους. Στα υπέρ, στο σκεπτικό έγκρισης της μελέτης, μέτρησαν σημαντικά τα εξής στοιχεία:

-Το γεγονός ότι το ΣΧΟΟΑΠ Αγίου Νικολάου έχει χαρακτηρισμένη τη συγκεκριμένη περιοχή ως Υποθαλάσσιο Πάρκο Καταδύσεων.
– Το γεγονός ότι η περιοχή του Καταδυτικού Πάρκου δεν εμπίπτει σε τμήμα περιοχών του εθνικού συστήματος προστατευόμενων περιοχών (περιοχές του δικτύου Natura) του Νόμου 3937/2011.
-Το γεγονός ότι εντός της περιοχής του Καταδυτικού Πάρκου βρέθηκε μόνο σε μια πάρα πολύ μικρή έκταση 20 m2 ανάπτυξη λιβαδιού Ποσειδωνίας (κωδικός οικοτόπου: 1120* – Posidonia oceanica) ο οποίος αποτελεί οικότοπο προτεραιότητας για την Ευρωπαϊκή Ένωση σύμφωνα με την (Οδηγία 92/43/EOK).
-Το γεγονός ότι ο καταδυτικός τουρισμός είναι μια ιδιαίτερα επικερδής δραστηριότητα σε παγκόσμιο επίπεδο, η οποία προσελκύει μεγάλο αριθμό χρηστών με πολλά οφέλη για την τοπική οικονομία, και η δημιουργία του καταδυτικού πάρκου θα εμπλουτίσει το τουριστικό προϊόν και τις παρεχόμενες υπηρεσίες της ευρύτερης περιοχής του Δήμου Αγίου Νικολάου και όχι μόνο.
-Το ότι η δημιουργία καταδυτικού πάρκου συμβάλλει στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, καθώς η απαγόρευση άσκησης ενός συνόλου
δραστηριοτήτων (αγκυροβολία, κάθε μορφή αλιείας, η σύλληψη της πανίδας και η συλλογή της χλωρίδας της περιοχής του Πάρκου, κάθε αθλητική ή άλλη
θαλάσσια δραστηριότητα), οπότε αναμένεται ανάπτυξη της θαλάσσιας χλωρίδας και της πανίδας της περιοχής.

Καταδυτικό πάρκο Αγίου Νικολάου : Οι όροι της έγκρισης

Το «πράσινο φως» από πλευράς Επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης δεν είναι εν λευκώ, αλλά συνοδεύεται από κάποιους όρους που θα πρέπει να τηρηθούν.  Οι όροι, μεταξύ άλλων, είναι οι εξής:
-Καθώς οι εργασίες επισκόπησης του πυθμένα από το ΕΛΚΕΘΕ είχαν γίνει αρκετά παλαιότερα, πριν την έναρξη των εργασιών πόντισης (Τεχνητών υφάλων και ναυαγίων) να γίνει νεότερη επισκόπηση και αποτύπωση του πυθμένα για τη διαπίστωση της κατάστασής του πριν τη λειτουργία του Καταδυτικού Πάρκου καθώς και για την εξεύρεση τυχόν άλλων σημείων ανάπτυξης λιβαδιών Ποσειδωνίας.

-. Να μη γίνει καμία πρόσδεση των πλωτήρων, πόντιση τεχνητών υφάλων ή ναυαγίων επί των λιβαδιών ποσειδωνίας, αλλά και να υπάρχει ικανή απόσταση από τα αυτά, ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος καταστροφής τους σε περίπτωση αστοχίας των ποντίσεων.
– Πριν την τελική αδειοδότηση να υπάρξει ενημέρωση του Συλλόγου Επαγγελματιών Αλιέων Αγίου Νικολάου «η Ολούς», που δραστηριοποιούνται
στην περιοχή.

-Μετά την κατασκευή του Καταδυτικού Πάρκου καθώς και μετά από κάθε τροποποίησή του να αποσταλεί στην Υδρογραφική Υπηρεσία λεπτομερής οριζοντιογραφία του έργου και ακριβές βυθομετρικό διάγραμμα, προκειμένου να ενημερωθούν οι αντίστοιχοι Χάρτες και οι λοιπές ναυτιλιακές εκδόσεις.
-Στο Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης του έργου, και στα πλαίσια της τουλάχιστον ετήσιας παρακολούθησης και καταγραφής της θαλάσσιας βιοποικιλότητας και του οικοσυστήματος, να καταγράφονται και τα είδη των λεσσεψιανών μεταναστών, καθώς και αυτά θα αποικήσουν τους τεχνητούς υφάλους, και να γίνεται εκτίμηση των πληθυσμών τους. Η απαγόρευση αλιείας
στην έκταση του Πάρκου, σύμφωνα με τη σύγχρονη διεθνή βιβλιογραφία, θα προκαλέσει παράλληλα με την αύξηση των παραδοσιακών αλιευμάτων και αύξηση του πληθυσμού των λεσσεψιανών μεταναστών, με κίνδυνο επικράτησης των εισβλητικών ειδών. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να κατατεθεί ένα κατά το δυνατόν αξιόπιστο Σχέδιο Διαχείρισης αυτού του φαινομένου, σε συνεργασία με το Τμήμα Αλιείας της Διεύθυνσης Αγροτικής Ανάπτυξης, το ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. και την Υπηρεσία μας.

Καταδυτικό Παρκο Πηγή: YouTube

Καταδυτικό πάρκο Αγίου Νικολάου: Οι διαδρομές, τα  ναυάγια και οι τεχνητοί ύφαλοι

Το έργο προγραμματίζεται στη θαλάσσια περιοχή βόρεια του οικισμού του Αγίου Νικολάου, μεταξύ των ισοβαθών 15 και 30 m. Η υποθαλάσσια έκταση στην οποία
θα δημιουργηθεί το Πάρκο είναι ορθογωνίου σχήματος διαστάσεων 230 m επί 131 m και θα καταλαμβάνει έκταση 29.899,50 m2.  Εντός του Πάρκου πρόκειται να
ποντισθούν τεχνητές κατασκευές (Τεχνητοί ύφαλοι και ναυάγια) για τον εμπλουτισμό του υποθαλάσσιου τοπίου.

Τεχνητοί ύφαλοι: Εντός του ΚΠ πρόκειται να ποντισθούν 57 τεχνητοί ύφαλοι από φιλικό προς το θαλάσσιο περιβάλλον σκυρόδεμα. Πιο συγκεκριμένα θα
δημιουργηθούν 4 ομάδες των 10 τεχνητών υφάλων, καθώς επίσης και 17 μεμονωμένοι τεχνητοί ύφαλοι ως σήμανση για τον προσανατολισμό καταδυτικής
διαδρομής.

Καταδυτικές διαδρομές: Εντός των ορίων του ΚΠ θα δημιουργηθούν 5 κύριες καταδυτικές διαδρομές, που έχουν σχεδιαστεί με τρόπο ώστε το Πάρκο να
μπορεί ταυτόχρονα να φιλοξενεί ισάριθμες ομάδες επισκεπτών και 1 εναλλακτική καταδυτική διαδρομή.

Τεχνητά ναυάγια: Προβλέπεται η πόντιση τριών παλαιών μεταλλικών σκαφών για τη δημιουργία τεχνητών ναυαγίων. Πιο συγκεκριμένα χωροθετούνται 3 περιοχές
διαστάσεων 30 * 50 m εντός καθεμιάς εκ των οποίων επιτρέπεται η πόντιση ενός μεταλλικού σκάφους μέγιστου μήκους 40 m.
Αναφέρεται ότι για τον παραπάνω σκοπό το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Αγίου Νικολάου έχει αγοράσει το σκάφος «Dolgoruki», πρώην «Ταξιάρχης», το οποίο είχε
χαρακτηριστεί από την αρμόδια επιτροπή ως «επικίνδυνο και επιβλαβές» για χρήση και ως εκ τούτου εκποιήθηκε από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σητείας,που το είχε
μέχρι πρότινος στην κατοχή του. Το σκάφος έχει ήδη ρυμουλκηθεί και βρίσκεται στη μαρίνα Αγίου Νικολάου, όπου θα παραμείνει μέχρι την ολοκλήρωση όλων των απαιτούμενων διαδικασιών που θα επιτρέψουν την ασφαλή πόντισή του στο πλαίσιο δημιουργίας του πάρκου. Το σκάφος ναυπηγήθηκε το 2005, είναι μεταλλικής κατασκευής και διαθέτει ολικό μήκος 30,48 m και μέγιστο πλάτος 5,30 m. Εκτός από το «Dolgoruki» η Δημοτική Ανώνυμη Εταιρεία Αγίου Νικολάου (ΔΑΕΑΝ) προτίθεται να προχωρήσει στην απόκτηση του σκάφους «ΥΒΟΝΝΗ» με
σκοπό την πόντισή του και τη λειτουργία του ως τεχνητό ναυάγιο στο καταδυτικό πάρκο  Αγίου Νικολάου. Το εν λόγω σκάφος βρίσκεται εντός του χερσαίου χώρου της μαρίνας Αγίου Νικολάου. Το σκάφος ναυπηγήθηκε το 1985, είναι μεταλλικής κατασκευής και διαθέτει ολικό μήκος 12,15 m και μέγιστο πλάτος 3,80 m.
Επιπλέον, στο καταδυτικό  χωροθετούνται 2 περιοχές διαστάσεων 20 * 20 m εντός καθεμιάς εκ των οποίων προβλέπεται η πόντιση ενός ξύλινου σκάφους με αμφορείς, μέγιστου μήκους 15 m,. Τέλος, εντός του πάρκου  χωροθετείται και μία περιοχή διαστάσεων 30 * 30 m για τη μελλοντική πόντιση τεχνητών κατασκευών (πχ. σκάφος, αεροπλάνο, αγάλματα, λεωφορείο, κ.ά.) μέγιστου μήκους 20 m.


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα