Η παγκόσμια ναυτιλία διανύει μια ιστορική φάση μετασχηματισμού και η ελληνόκτητη ναυτιλία βρίσκεται στον πυρήνα αυτής της μετάβασης
Η ελληνική ναυτιλία οδηγεί την παγκόσμια μετάβαση προς τη βιώσιμη ναυτιλία διατηρώντας τον μεγαλύτερο στόλο διεθνώς και ενισχύοντας στρατηγικά την εθνική και ευρωπαϊκή οικονομία. Με στόλο που αριθμεί πάνω από 5.700 πλοία οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 61% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αυτή η ασύγκριτη ναυτιλιακή ισχύς μεταφράζεται σε συνολικές εισροές άνω των 150 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία την τελευταία δεκαετία και σε συνεισφορά 7%-8% στο ΑΕΠ της χώρας ετησίως.
Οι Ελληνες εφοπλιστές ηγούνται της πράσινης μετάβασης, με παραγγελίες νέων πλοίων που ξεπέρασαν φέτος τα 56,2 εκατομμύρια dwt, πετυχαίνοντας υπερτετραπλασιασμό σε σχέση με το 2021. Παράλληλα, η ελληνική ναυτιλία παραμένει η πιο εξωστρεφής και ανταγωνιστική βιομηχανία της χώρας συνδέοντας την Ελλάδα με τον παγκόσμιο εμπορικό χάρτη και ενισχύοντας ενεργειακά, επισιτιστικά και εφοδιαστικά την Ευρώπη.
Η παγκόσμια ναυτιλία διανύει μια ιστορική φάση μετασχηματισμού και η ελληνόκτητη ναυτιλία βρίσκεται στον πυρήνα αυτής της μετάβασης. Σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον με πολλαπλές προκλήσεις -από την ενεργειακή κρίση και την κλιματική αλλαγή μέχρι τη γεωπολιτική αστάθεια- ο ελληνικός στόλος συνεχίζει να πρωταγωνιστεί ενισχύοντας τη θέση της Ελλάδας ως ναυτιλιακής υπερδύναμης.
Σύμφωνα με την Ετήσια Εκθεση (2024-2025) της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), οι Ελληνες πλοιοκτήτες διαθέτουν τον μεγαλύτερο στόλο διεθνώς τόσο σε αριθμό όσο και σε δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων και εξοπλισμού περιορισμού των εκπομπών. Το γεγονός αυτό τοποθετεί την ελληνική ναυτιλία στην πρώτη γραμμή της περιβαλλοντικής και τεχνολογικής καινοτομίας.
Μέσα σε μια πενταετία οι παραγγελίες νέων πλοίων αυξήθηκαν περισσότερο από πέντε φορές, με τη συνολική χωρητικότητα να αγγίζει τα 56,2 εκατομμύρια dwt, έναντι 14,4 εκατομμυρίων dwt το 2021. Παράλληλα, ο ελληνόκτητος στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο με εξοπλισμό SOx scrubbers και υψηλότερη χρήση προηγμένων περιβαλλοντικών τεχνολογιών από τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Αυτό το ισχυρό οικοσύστημα δημιουργεί απτά οφέλη για την ελληνική οικονομία: 160.000 θέσεις εργασίας, άμεσα και έμμεσα συνδεδεμένες με τη ναυτιλία, μέσος μισθός τριπλάσιος του ιδιωτικού τομέα και ετήσιες επανεπενδύσεις 1,4-1,5 δισ. δολαρίων σε άλλους τομείς (ακίνητα, ενέργεια, τουρισμός, ΜΜΕ, αθλητισμός).
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η ελληνική ναυτιλία στηρίζει κρίσιμες ανάγκες: το 89% του πετρελαίου, το 47% του LNG και το 93% των στερεών ορυκτών καυσίμων που εισάγονται στην Ε.Ε. μεταφέρονται από πλοία επιβεβαιώνοντας τον ρόλο του κλάδου στην ενεργειακή ασφάλεια και ασφάλεια εφοδιαστικής αλυσίδας της Ευρώπης.
Η ελληνική ναυτιλία δεν επιτυγχάνει μόνο σε ποσοτικά μεγέθη. Συμμετέχει ενεργά στις διεθνείς πρωτοβουλίες για την απανθρακοποίηση, ευθυγραμμιζόμενη με τους στόχους του ΙΜΟ για μείωση της έντασης άνθρακα. Ηδη για το 2023 ο κλάδος πέτυχε μείωση 9,7% σε σχέση με το 2019, σχεδόν διπλάσια του στόχου που είχε τεθεί.
Η Εκθεση της ΕΕΕ αναδεικνύει επίσης τις προκλήσεις χρηματοδότησης, ειδικά για τις ΜμΕ του bulk/tramp τομέα, και καλεί για ενίσχυση των ναυτιλιακών κεφαλαίων και δίκαιη επιστροφή των εσόδων από τις περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις στον ίδιο τον κλάδο. Κεντρικό ζήτημα αποτελεί και ο ανθρώπινος παράγοντας: η ασφαλής χρήση εναλλακτικών καυσίμων, η ψηφιακή κατάρτιση, η έλλειψη ναυτικών και η ανάγκη επανεκπαίδευσης σχεδόν 2 εκατομμυρίων ναυτικών παγκοσμίως βρίσκονται στην ατζέντα της επόμενης μέρας για τον κλάδο.
Μελίνα Τραυλού: «Η ελληνική ναυτιλία παραμένει φάρος σταθερότητας και ευθύνης»
Η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, στο ετήσιο μήνυμά της, ανέδειξε την ηγετική παρουσία της ελληνικής ναυτιλίας σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις. Οπως τόνισε, «η ελληνική ναυτιλία τίμησε την ευθύνη της ως ηγέτιδα δύναμη, με νηφαλιότητα και τεκμηριωμένο λόγο, διασφαλίζοντας τη συνέχεια του διεθνούς διαλόγου και της συνεργασίας». Ξεχωριστή αναφορά έκανε στην παρέμβαση της Ενωσης στα Ηνωμένα Εθνη, στη διάρκεια της ελληνικής προεδρίας του Συμβουλίου Ασφαλείας, όπου έθεσε το θέμα της θαλάσσιας ασφάλειας στην παγκόσμια του διάσταση.
«Απευθύναμε οικουμενική πρόσκληση ενότητας για την υπεράσπιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας, θεμελίου ειρήνης και ανθρωπισμού», δήλωσε χαρακτηριστικά. Ωστόσο, προβληματισμό εξέφρασε για τη συμφωνία στον ΙΜΟ σχετικά με τα μέτρα απανθρακοποίησης, επισημαίνοντας ότι «οι ρεαλιστικές προτάσεις της ναυτιλιακής κοινότητας υιοθετήθηκαν μερικώς και ανεπαρκώς».
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπογράμμισε την ανάγκη ενίσχυσης της αναγνώρισης της ναυτιλίας ως θεμελίου ενεργειακής και επισιτιστικής ασφάλειας. «Ανταγωνιστικότητα και απανθρακοποίηση πρέπει να συνυπάρχουν», είπε.
Τέλος, έθεσε ως εθνική πρόκληση τη θωράκιση της ελληνικής ναυτοσύνης και την ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης δηλώνοντας: «Με σεβασμό στην παράδοσή μας και πίστη στη δύναμή μας, η ναυτιλία μας θα συνεχίσει να ηγείται, πάντα ποντοπόρος, πάντα πρωτοπόρος».
Κοινωνική προσφορά
Σε μια εποχή μεταβάσεων, αβεβαιοτήτων και αλλαγών, η ελληνική ναυτιλία παραμένει σταθερός φάρος προσφέροντας εθνική υπεραξία, διεθνές αποτύπωμα και πράσινη προοπτική. Το ανθρωπιστικό αποτύπωμα κοινωνικής αλληλεγγύης της ναυτιλίας των Ελλήνων είναι διαχρονικό και συνεπές. Τα αποτελέσματα πρόσφατης έκθεσης είναι εντυπωσιακά: οι δωρεές του εφοπλισμού σε έργα πρόνοιας, ατομικά και συλλογικά, υπολογίζονται σε πάνω από 400 εκατ. δολάρια ετησίως.
Ο ελληνικός εφοπλισμός είναι ο πρώτος και μοναδικός κλάδος της χώρας που έχει δημιουργήσει, μέσω της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, την αστική μη κερδοσκοπική Εταιρεία Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισμού «Συν-Ενωσις» για την υλοποίηση του συλλογικού κοινωνικού του έργου.
Το έργο κοινωνικής προσφοράς της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας επικεντρώνεται σε δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης, έργα φιλανθρωπικού και ανθρωπιστικού χαρακτήρα και δωρεές ευρύτερου ενδιαφέροντος, έχοντας προσφέρει πάνω από 130 εκατ. ευρώ στους τομείς υγείας, παιδείας, κοινωνικής πρόνοιας, επισιτιστικής βοήθειας, έργων δημόσιου ενδιαφέροντος, καθώς και στην αντιμετώπιση κρίσεων τα τελευταία χρόνια.
Ξεχωριστής σημασίας για τη χώρα η ανταπόκριση της ΕΕΕ στις ανάγκες που προέκυψαν από τις πρωτοφανείς πλημμύρες στη Θεσσαλία. Για τον σκοπό αυτό, με το σχέδιο δράσης της «Αγιος Νικόλαος» συγκεντρώθηκαν άμεσα πάνω από 50 εκατ. ευρώ, τα οποία διατίθενται για την αποκατάσταση των πληγεισών περιοχών.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΕΕ, σε συνεργασία με την ελληνική Κυβέρνηση, ανέλαβε την αποκατάσταση 33 σχολείων, καθώς και σημαντικών αρχαιολογικών χώρων και θρησκευτικών μνημείων που είχαν υποστεί φθορές από τις πλημμύρες. Στην ίδια περιοχή η ΕΕΕ προχώρησε επίσης στην αναβάθμιση και ανακαίνιση των υποδομών των δημόσιων νοσοκομείων, αναλαμβάνοντας παράλληλα και άλλες στοχευμένες δράσεις προς όφελος ιδίως των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, όπως τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι.
Επίσης, με ιδιαίτερη μέριμνα για τη νέα γενιά, η ΕΕΕ έχει θεσπίσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποτροφιών μεταπτυχιακών σπουδών στην Ελλάδα. Πέρυσι χορήγησε 111 υποτροφίες σε νέες και νέους που διακρίθηκαν στις σπουδές τους ενώ για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 θα προσφέρει 130 υποτροφίες. Τα στοιχεία που ακολουθούν αναδεικνύουν ξεκάθαρα το πολύπλευρο και σημαντικό έργο κοινωνικής προσφοράς της ΕΕΕ για το έτος 2024-2025.
Πηγή: newmoney.gr
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα