Κύκλοι της αγοράς προειδοποιούν ότι αν δεν ληφθούν άμεσα γενναίες αποφάσεις, μέσα στους επόμενους έξι έως εννέα μήνες οι συνέπειες θα είναι μη αναστρέψιμες

Κρίσιμη για την επόμενη μέρα των ΕΛΤΑ, αναμένεται η έκτακτη συνεδρίαση των συναρμόδιων επιτροπών της Βουλής με θέμα το κλείσιμο των υποκαταστημάτων.

Οι εξελίξεις είναι ραγδαίες, καθώς μόλις χθες (02/11/25) τα ΕΛΤΑ ανακοίνωσαν τη λίστα με τα πρώτα 64 σημεία που από σήμερα «κατεβάζουν ρολά».

Η συνεδρίαση θα διεξαχθεί την Τρίτη 4 Νοεμβρίου στις 13.00 και θα συμμετέχουν τα επιτελεία των υπουργείων Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθώς και οι διοικήσεις των ΕΛΤΑ και του Υπερταμείου.

Το ζητούμενο της συνεδρίασης είναι η επιβίωση των ΕΛΤΑ, όπως τόνισε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Κυριάκος Πιερρακάκης υπενθυμίζοντας τα 250 εκατ, ευρώ της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, αλλά και το πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου, μέσω των οποίων η κυβέρνηση στήριξε τον οργανισμό. «Τα χρήματα που έχουν μπει και η μέριμνα που έχει ληφθεί είναι για να επιβιώσει ο Οργανισμός» σημείωσε.

Σε κάθε περίπτωση τα Ελληνικά Ταχυδρομεία που για περισσότερες από τρεις δεκαετίες καταγράφουν ζημιές, βρίσκονται αντιμέτωπα με τη μεγαλύτερη πρόκληση της ιστορίας τους.

Κύκλοι της αγοράς προειδοποιούν ότι αν δεν ληφθούν άμεσα γενναίες αποφάσεις, μέσα στους επόμενους έξι έως εννέα μήνες οι συνέπειες θα είναι μη αναστρέψιμες – απειλώντας τη βιωσιμότητά τους.

Γιατί μην ξεχνάμε ότι τα ΕΛΤΑ καλούνται πλέον να λειτουργήσουν σε ένα διεθνοποιημένο περιβάλλον ταχυμεταφορών, που αλλάζει με ρυθμούς ασύλληπτους τα τελευταία χρόνια, τη στιγμή μάλιστα που οι κανόνες της Ε.Ε. δεν επιτρέπουν πλέον καμία κρατική ενίσχυση.

Η απόφαση για την αναστολή λειτουργίας καταστημάτων στηρίζεται, σύμφωνα με τη διοίκηση των ΕΛΤΑ, σε τεκμηριωμένα οικονομικά και λειτουργικά δεδομένα και αποτελεί συνέχεια ενός ευρύτερου σχεδίου μετασχηματισμού που υλοποιείται τα τελευταία δυόμισι χρόνια. Προηγήθηκαν η συνένωση με την ΕΛΤΑ Courier, η ανανέωση του στόλου με 250 υβριδικά και 250 ηλεκτρικά οχήματα, η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών και η εκπαίδευση του προσωπικού.

Τα ΕΛΤΑ, όπως τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος Γρηγόρης Σκλήκας, παραμένουν ελλειμματικά σε μία ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά ενώ σήμερα, λιγότερο από το 10% των συνολικών εσόδων συνδέεται με τη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, όταν το κόστος λειτουργίας τους αντιστοιχεί περίπου στο 45% του συνολικού κόστους της εταιρείας. Πολλά από τα καταστήματα λειτουργούσαν με ελάχιστα έσοδα και ζημίες που ξεπερνούσαν τις 150.000 ευρώ ετησίως ανά κατάστημα.

Η συνέχιση της λειτουργίας δεκάδων καταστημάτων με ελάχιστη εμπορική δραστηριότητα και περιορισμένη προσέλευση πελατών δεν θα ήταν βιώσιμη επιλογή.

Σε αυτό το πλαίσιο, η διοίκηση των ΕΛΤΑ έχοντας αξιολογήσει το σύνολο των καταστημάτων που διατηρεί στην επικράτεια με βασικό κριτήριο τον όγκο των υπηρεσιών που εκτελούνται σε αυτά, προχώρησε σε πρώτη φάση στην αναστολή λειτουργίας των 46 καταστημάτων, που βρίσκονται σε αστικά κέντρα και πρωτεύουσες των νομών της χώρας όπου υπάρχουν και άλλα καταστήματα.

Για όλες τις υπόλοιπες περιοχές της περιφέρειας, οι μεταβολές θα γίνουν εντός τριμήνου, ώστε να υπάρξει ο χρόνος να εξηγηθεί η αναγκαιότητα των παρεμβάσεων που πρέπει να γίνουν, πάντα με κριτήριο την παροχή καλύτερων υπηρεσιών και να εξετασθεί η λειτουργία πρακτορείων, εφόσον υπάρχει ενδιαφέρον και είναι εφικτό σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες.

Σύμφωνα με τη διοίκηση των ΕΛΤΑ ο μετασχηματισμός που εφαρμόζεται δεν έχει στόχο τη συρρίκνωση, αλλά τη διάσωση και την αναγέννηση των ΕΛΤΑ ως μια σύγχρονη, αποδοτική εταιρεία υπηρεσιών.

Τα ΕΛΤΑ μεταβάλλουν το μοντέλο λειτουργίας τους στην κατεύθυνση αξιοποίησης εργαζομένων που είχαν μείνει χωρίς ουσιαστικό αντικείμενο, σε υπηρεσίες που υπάρχει πραγματική ανάγκη. Με το νέο πλάνο, αυτοί οι πόροι επανατοποθετούνται στο έργο της διανομής και της εξυπηρέτησης του πελάτη – εκεί όπου χτίζεται καθημερινά η αξιοπιστία και η εικόνα των ΕΛΤΑ.

Επέκταση του μοντέλου «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον»

Οι υπηρεσίες που κάποτε απαιτούσαν φυσική παρουσία στο κατάστημα, σήμερα παρέχονται στην πόρτα του πολίτη, μέσω του προγράμματος «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον» και του ψηφιακού ταχυδρόμου, που εξοπλίζεται με tablet και POS για να εξυπηρετεί τους πελάτες γρήγορα, με ασφάλεια και συνέπεια. Η πλειονότητα των συναλλαγών –επιστολές, δέματα, πληρωμές– πραγματοποιείται πλέον εκτός καταστήματος. Το φυσικό κατάστημα, που άλλοτε αποτελούσε τον πυρήνα της δραστηριότητας, έχει σε πολλές περιοχές περιοριστεί σε ελάχιστο αντικείμενο.

Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία προχωρούν σε επέκταση του μοντέλου «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον» που αξιοποιεί το ισχυρό δίκτυο 1.400 ταχυδρόμων, 500 συνεργατών ΕΛΤΑ και 400 διανομέων της ΕΛΤΑ Courier, που εξυπηρετούν καθημερινά κάθε γωνιά της χώρας.

Ο πλήρης ψηφιακός εξοπλισμός που διαθέτουν οι ταχυδρόμοι (PDA, POS) τους δίνει τη δυνατότητα να πραγματοποιούν πληρωμές, εισπράξεις, αποστολές και παραδόσεις αντικειμένων απευθείας στον χώρο του πολίτη.

Ειδική μέριμνα για συνταξιούχους και απομακρυσμένες περιοχές

Ιδιαίτερη μέριμνα δίνεται στους συνταξιούχους και στους κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών, οι οποίοι θα συνεχίσουν να εξυπηρετούνται με φυσική παρουσία ταχυδρόμου, όπως και σήμερα. Σε κάθε περιοχή όπου αναστέλλεται η λειτουργία καταστήματος, οι πολίτες θα ενημερώνονται για τον αγροτικό ταχυδρόμο που τους εξυπηρετεί και θα έχουν τη δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας μαζί του για προγραμματισμό κατ’ οίκον εξυπηρέτησης.

Παράλληλα, μέσω του τηλεφωνικού κέντρου 212 0000 700, μπορούν να λαμβάνουν πληροφορίες και να προγραμματίζουν ραντεβού με τον ταχυδρόμο της περιοχής τους.

Η Καθολική Ταχυδρομική Υπηρεσία παραμένει πλήρως εξασφαλισμένη σύμφωνα με τη διοίκηση του οργανισμού. Σε κάθε νησί λειτουργεί τουλάχιστον ένα ταχυδρομικό κατάστημα, ενώ σε περιοχές όπου δεν υπάρχει πλέον φυσικό κατάστημα, η εξυπηρέτηση παρέχεται μέσα από το δίκτυο των αγροτικών ταχυδρόμων, κινητών μονάδων, συνεργαζόμενων σημείων και πρακτορείων με την εμπορική ταυτότητα των ΕΛΤΑ ή της ΕΛΤΑ Courier, εξασφαλίζοντας την αδιάλειπτη παρουσία και τις ίδιες υπηρεσίες με χαμηλότερο λειτουργικό κόστος.

Η διοίκηση διαβεβαιώνει ότι το ανθρώπινο δυναμικό των ΕΛΤΑ παραμένει στον πυρήνα της προσπάθειας αυτής, και κανένας εργαζόμενος δεν χάνει τη θέση του. Το προσωπικό αξιοποιείται σε νέες, πιο παραγωγικές λειτουργίες, ενισχύοντας κρίσιμους τομείς όπως η διανομή, οι υπηρεσίες πελατών και οι ψηφιακές λειτουργίες. Παράλληλα, συνεχίζονται τα προγράμματα εκπαίδευσης και αναβάθμισης δεξιοτήτων, ώστε κάθε εργαζόμενος να συμμετέχει ενεργά στη νέα εποχή του Οργανισμού.

cnn.gr