Ελλάδα 10.11.2025, 16:38

Σταματήστε να ρωτάτε «Πώς ήταν το σχολείο σήμερα;» Ποιες ερωτήσεις θα κάνουν τα παιδιά να σας μιλήσουν για το σχολείο

Οι γονείς να κάνουν πιο στοχευμένες ερωτήσεις που προκαλούν σκέψη

«Το παιδί μου δεν μου λέει τίποτα για τη μέρα του!» Είναι μία από τις πιο συχνές φράσεις που ακούει η ψυχοθεραπεύτρια Amy Morin στο γραφείο της.

Οι περισσότεροι γονείς ελπίζουν να ρίξουν μια ματιά στον κόσμο των παιδιών τους — όμως η ερώτηση «Πώς ήταν το σχολείο σήμερα;» καταλήγει συνήθως σε ένα μονολεκτικό «καλά».

Η Morin, συγγραφέας του best seller «13 Things Mentally Strong Parents Don’t Do», με άρθρο της στο CNBC, προτείνει στους γονείς να κάνουν πιο στοχευμένες ερωτήσεις που προκαλούν σκέψη και ουσιαστικό διάλογο.

Έτσι, τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους, να λύνουν προβλήματα, να αναπτύσσουν ενσυναίσθηση και να καλλιεργούν μια νοοτροπία ανάπτυξης.

«Ποιο ήταν το καλύτερο μέρος της ημέρας σου;»

Η ερώτηση αυτή βοηθά τα παιδιά να εντοπίσουν τα θετικά της ημέρας και να ενισχύσουν την αισιοδοξία τους. Μπορείτε να δώσετε το παράδειγμα: «Η καλύτερη στιγμή της δικής μου μέρας ήταν ο περίπατος στο μεσημεριανό διάλειμμα. Εσένα;».

Ίσως απαντήσουν «έπαιξα ποδόσφαιρο στο διάλειμμα» ή «έκανα μια ζωγραφιά που μου άρεσε».

«Ποιο λάθος σε βοήθησε να μάθεις κάτι σήμερα;»

Οι γονείς συχνά αποφεύγουν να μιλήσουν για λάθη. Όμως η αποδοχή τους είναι βασικό βήμα για θάρρος και εξέλιξη. Με φωνή περιέργειας, όχι κριτικής, ρωτήστε: «Έγινε κάτι που θα ήθελες να το κάνεις αλλιώς;»

Ίσως απαντήσει: «Ξέχασα το βιβλίο της βιβλιοθήκης, οπότε θα το βάλω απόψε στην τσάντα μου.»

«Για ποιον ένιωσες περήφανος σήμερα;»

Μια ερώτηση που στρέφει το βλέμμα στα άλλα παιδιά και καλλιεργεί ενσυναίσθηση και κατανόηση. Ρωτήστε πιο συγκεκριμένα: «Είδες κάποιον να προσπαθεί πολύ σήμερα;».

Το παιδί μπορεί να πει: «Η φίλη μου μίλησε στην τάξη παρότι ντρεπόταν» — ή «μοιράστηκα το σνακ μου με τη Μαρία γιατί το είχε ξεχάσει».

«Τι θα μπορούσε να κάνει τη μέρα σου καλύτερη;»

Η φράση αυτή βοηθά το παιδί να εκφράσει απογοήτευση ή θυμό χωρίς να εγκλωβιστεί σ’ αυτά τα συναισθήματα. Προσθέστε και λίγη φαντασία: «Αν είχες ένα μαγικό ραβδί και μπορούσες να αλλάξεις ένα πράγμα σήμερα, τι θα ήταν;».

Μπορεί να απαντήσει: «Να είχα περισσότερο χρόνο για το project μου στο μάθημα τέχνης.»

«Ποιον βοήθησες σήμερα;»

Η τακτική επανάληψη αυτής της ερώτησης ενισχύει την τάση για προσφορά και καλοσύνη.

Ακόμη και μικρές πράξεις μετρούν: «Βοήθησα τη δασκάλα να μοιράσει τα τετράδια» ή «σήκωσα κάτι που έπεσε σε έναν συμμαθητή».

«Τι πιο ενδιαφέρον έμαθες σήμερα;»

Αντί να εστιάζετε στη βαθμολογία, δείξτε ενδιαφέρον για τη διαδικασία της μάθησης.

Τα παιδιά μπορεί να μοιραστούν απρόσμενες λεπτομέρειες: «Έμαθα ότι ο δάσκαλός μας ξέρει βιολί!».

Οι γονείς μπορούν να ρωτήσουν περισσότερα, δείχνοντας αληθινή περιέργεια.

«Τι καινούργιο θα ήθελες να δοκιμάσεις;»

Μια ερώτηση που ενθαρρύνει το παιδί να βγει από το «ασφαλές κουτί» του και να αναπτύξει θάρρος και δημιουργικότητα.
Αν διστάζει, βοηθήστε το να το δει σαν πείραμα: «Υπάρχει μια δραστηριότητα ή ένα κλαμπ που θα ήθελες απλώς να δοκιμάσεις μια φορά;»

Αντί για τις τυπικές ερωτήσεις που κλείνουν τον διάλογο, αυτές οι εφτά ανοίγουν παράθυρα. Κάθε απάντηση γίνεται ευκαιρία να ενισχυθεί η ψυχική ανθεκτικότητα, να αναπτυχθεί το συναίσθημα της ευγνωμοσύνης και να καλλιεργηθεί μια σχέση εμπιστοσύνης.

Γιατί, όπως λέει η Amy Morin, «τα παιδιά μαθαίνουν πώς να σκέφτονται, όταν εμείς τους δίνουμε χώρο να εκφραστούν».


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα