Οικονομία 11.11.2025, 9:57

Έργα ύψους 300 εκατ. ευρώ σε Μετρό και ΗΣΑΠ

Στόχος είναι να παραληφθεί ο πρώτος αναβαθμισμένος συρμός

Σε ένα συνολικό «λίφτινγκ» που δεν περιορίζεται μόνο σε μικρές παρεμβάσεις, όπως εφαρμογές antigraffiti σε συρμούς, αλλά περιλαμβάνει και επενδύσεις σε υποδομή και τροχαίο υλικό προχωρούν οι Σταθερές Συγκοινωνίες.

Πρόκειται για επενδύσεις ύψους περίπου 300 εκατ. ευρώ, οι οποίες αφορούν έργα 100 εκατ. ευρώ που έχουν συμβασιοποιηθεί αλλά και έργα κοντά στα 200 εκατ. ευρώ που αναζητούν χρηματοδότηση και δρομολογούνται. Το 2024 η επιβατική κίνηση σημείωσε αύξηση 8%, ενώ το 2025 προβλέπεται να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019, οπότε είχε σημειωθεί ρεκόρ επιβατικής κίνησης.

Οι επικυρώσεις κομίστρου το εννεάμηνο του 2025 ανήλθαν στα 159.510.570 σημειώνοντας αύξηση 5,1%, από 151.430.600 πέρυσι. «Ειδικά η γραμμή 3 (Δημοτικό Θέατρο – Αεροδρόμιο) έχει φθάσει κοντά στους 300.000 επιβάτες την ημέρα», διαμηνύουν στην «Κ» από τη διοίκηση, αναφέρει το moneyriview.gr.

Ανάμεσα στα συμβασιοποιημένα έργα περιλαμβάνονται και κάποια που παρουσιάζουν καθυστερήσεις εδώ και χρόνια, όπως η αναβάθμιση 14 συρμών των ΗΣΑΠ(Πειραιάς – Κηφισιά), 8ης παραλαβής, όσων συρμών δηλαδή κυκλοφορούν από το 1983-1985.

Στόχος πλέον είναι να παραληφθεί ο πρώτος αναβαθμισμένος συρμός στα τέλη της χρονιάς και, έπειτα από τις στατικές και δυναμικές δοκιμές, να μπει σε κυκλοφορία. Ενδεικτικό της εικόνας που επικρατεί στους ΗΣΑΠ είναι το γεγονός πως ενώ αυξάνονται οι επιβιβάσεις, μειώνονται τα δρομολόγια που εκτελούνται.

Συνολικά το 2024 οι επιβιβάσεις ήταν 69,9 εκατ., από 64,8 εκατ. το 2023, και τα εκτελεσθέντα δρομολόγια μειώθηκαν από 102.442 το 2023 σε 96.445 το 2024. «Ανάσα» στη γραμμή 1 των ΗΣΑΠ θα αποτελέσει επίσης και η ανάταξη οκτώ συρμών τους ύψους 3 εκατ. ευρώ που είναι παροπλισμένοι από το 2012 λόγω βλάβης του στατικού μετατροπέα.

«Ηδη ένας συρμός είναι λειτουργικός και μέχρι το τέλος του χρόνου μπορεί να είναι επιπλέον δύο», εξηγούν στην «Κ». Παράλληλα, η ιστορική γραμμή των ΗΣΑΠ λαμβάνει μέτρα για τη θωράκισή της από δολιοφθορές και βανδαλισμούς, όπως η ενίσχυση της περίφραξης σε όλους τους ΗΣΑΠ (761.000 ευρώ).

«Λίφτινγκ» όμως δρομολογείται και για το μετρό της Αθήνας. Συρμοί που «βράζουν» το καλοκαίρι διότι από την κατασκευή τους δεν έχουν κλιματισμό, αραιά δρομολόγια τις ώρες αιχμής είναι μερικά από τα παράπονα επιβατών.

Τα τελευταία χρόνια στις γραμμές 2 και 3 έχουν αναταχθεί 16 συρμοί. Το 2019 σε λειτουργία ήταν 40 και σήμερα 56 (εκ των οποίων τέσσερις είναι παλαιοί γαλλικοί συρμοί χωρίς κλιματισμό που έχουν δανειστεί οι ΗΣΑΠ). Βέβαια, από τότε που επεκτάθηκε το δίκτυο προς το Δημοτικό Θέατρο δεν έχουν μπει νέοι συρμοί στο δίκτυο, ενώ παλαιότεροι φθάνουν στα όριά τους και παρουσιάζουν βλάβες.

Επόμενο στοίχημα είναι η ανάταξη ακόμη πέντε συρμών του μετρό της Αθήνας που είναι παροπλισμένοι από το 2017, έργο ύψους 6,4 εκατ. ευρώ που θα υπογραφεί μέσα στις επόμενες ημέρες. «Με αυτούς θα καταφέρουμε να κατεβάσουμε τις χρονοαποστάσεις μισό λεπτό», αναφέρουν πηγές στην «Κ».

Η πρώτη φάση της αναβάθμισης 12 γαλλικών συρμών από τους 28 πρώτης γενιάς, στους οποίους θα μπει και κλιματισμός, έχει λάβει προέγκριση χρηματοδότησης, ενώ σε επίπεδο υποδομών ξεκινάει η αντικατάσταση 32 χλμ. σιδηροτροχιάς στις γραμμές 2 και 3. Τέλος, έχει γίνει αίτημα χρηματοδότησης ύψους 18 εκατ. ευρώ για να αντικατασταθεί στη γραμμή 3 το παλαιό σύστημα σηματοδότησης, για το οποίο δεν υπάρχουν και ανταλλακτικά.


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα