Αρθρογραφία 11.11.2025, 10:30

Ενημέρωση και CHATGPT

Του Βασίλη Κωστούλα-Το λανσάρισμα του CHATGPT ήταν ιστορικό ορόσημο για την πρόσβαση στην πληροφορία

Τεχνολογικοί κολοσσοί όπως η Apple μεταδίδουν ότι οι συμβατικές αναζητήσεις στις κλασικές εφαρμογές περιήγησης καταγράφουν πρώτη φορά πτώση. Οι χρήστες του Ιντερνετ επιλέγουν τώρα την τεχνητή νοημοσύνη για να θέσουν τις ερωτήσεις τους.

Το CHATGPT φέρεται να χρησιμοποιείται από 800 εκατ. ανθρώπους, αποτελώντας την πιο δημοφιλή εφαρμογή που έχουν «κατεβάσει» τα iphone παγκοσμίως. Γι’ αυτό και η μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης στον κόσμο αλλάζει πια το αφήγημα: «Μπορείτε πλέον να αφήσετε την Google να κάνει για εσάς την αναζήτηση στο Google»· λάνσαρε τη δική της λειτουργία ΑΙ.

Είναι το τέλος του Ιντερνετ; Ναι και όχι. Μπορεί να μειώνεται η απευθείας ανάγνωση ιστοσελίδων, όμως αυξάνεται η έμμεση ανάγνωση μέσα από τις εφαρμογές ΑΙ. Για την ακρίβεια, διαβάζονται περισσότερα sites από ποτέ, κι ας μη διαβάζονται από ανθρώπινο μάτι… Το CHATGPT σαρώνει το Διαδίκτυο για να ετοιμάσει απαντήσεις στα ερωτήματα της κοινής γνώμης.

Το γεγονός αυτό εγείρει σαφώς ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθούν για την εμπορική σχέση των media με την OpenAI, τη δημιουργό του δημοφιλέστερου chatbot στον κόσμο. Αλλά υπενθυμίζει ότι η δημοσιογραφία είναι ασφαλώς απαραίτητη για την ίδια τη λειτουργία της ΑΙ.

Το CHATGPT «διψάει» για δεδομένα, τα οποία αντλεί σε μεγάλο βαθμό από τα ΜΜΕ. Για να ενημερώσει, πρέπει πρώτα να ενημερωθεί. Είναι στην πράξη ο μεσάζων μεταξύ της πρωτογενούς πληροφορίας και του αναγνώστη. Επειτα, η ευκολία που προσφέρει η ΑΙ στην παραγωγή περιεχομένου διευκολύνει την εμφάνιση όλο και περισσότερων ιστότοπων· έχει μετρηθεί επέκταση του Διαδικτύου κατά 40% την τελευταία διετία.

Η δημοσιογραφία ανήκει στα επαγγέλματα που επηρεάζονται περισσότερο από την ανάπτυξη της ΑΙ. Τo CHATGPT συγκεντρώνει πληροφορία από διαφορετικές πηγές, μεταφράζει και δημιουργεί προσχέδια άρθρων ή δελτίων Τύπου μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Ομως το αποτέλεσμα συχνά έχει ανακρίβειες. Στερείται της ανθρώπινης ματιάς και εμβάθυνσης.

Υπολείπεται στη βάση της λογοδοσίας. Γι’ αυτό και σε δοκιμές που μετρούν τις επιδόσεις της ΑΙ, η ανθρώπινη δεξιότητα «χάνει» σε κάτι λιγότερο από το 40% των εργασιών στον τομέα της πληροφόρησης· στο χέρι του καθενός είναι να δει το ποτήρι μισοάδειο ή μισογεμάτο.

Ζητούμενο, και πάλι, η δημοσιογραφία που θα δημιουργεί προστιθέμενη αξία για τον αναγνώστη. Οπως εύστοχα ειπώθηκε, η ΑΙ είναι σαν ένα νεαρό δημοσιογράφο: «Εκπαιδεύστε τον, καθοδηγήστε τον, αλλά ποτέ μην περιμένετε να αντικαταστήσει την αίθουσα σύνταξης».

Πηγή: Moneyriview.gr.


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα