Κόσμος 03.12.2025, 11:07

Η Νορβηγία κατασκευάζει τη μεγαλύτερη και βαθύτερη υποθαλάσσια σήραγγα του κόσμου!

Μήκους 27 χιλιομέτρων, 392 μέτρα κάτω από τη θάλασσα

Ένα σημαντικό επίτευγμα της μηχανικής κατασκευάζεται στη Νορβηγία, με την μεγαλύτερη και βαθύτερη υποθαλάσσια σήραγγα του κόσμου!

Η Νορβηγία κατασκευάζει τη μακρύτερη και βαθύτερη υποθαλάσσια οδική σήραγγα στον κόσμο, ένα έργο που θα αναμορφώσει τις μετακινήσεις κατά μήκος της δυτικής ακτής της και θα μειώσει σημαντικά τον χρόνο ταξιδιού ανάμεσα στις μεγάλες πόλεις.

Η σήραγγα μήκους 27 χιλιομέτρων ονομάζεται Rogfast – συντομογραφία της φράσης «Rogaland fastforbindelse», δηλαδή «σταθερή σύνδεση της περιοχής Ρόγκαλαντ» – και στο βαθύτερο σημείο της θα φτάνει 392 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2018, αλλά σταμάτησαν στα τέλη του 2019 λόγω προβλεπόμενων υπερβάσεων κόστους, οι οποίες οδήγησαν σε ακύρωση συμβάσεων και αναδιάρθρωση του έργου. Η κατασκευή ξανάρχισε στα τέλη του 2021 και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2033, με συνολικό κόστος 25 δισ. νορβηγικών κορόνων, περίπου 2,12 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με την Anne Brit Moen, διευθύντρια έργου στη Skanska, την πολυεθνική κατασκευαστική εταιρεία που έχει αναλάβει το βόρειο τμήμα της σήραγγας, το Rogfast θα βελτιώσει δραστικά τη συνδεσιμότητα μεταξύ των περιοχών Σταβάνγκερ και Χάουγκεσουντ, ενώ αντικαθιστώντας τα σημερινά φέρι μποτ θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ Μπέργκεν και Σταβάνγκερ (η δεύτερη και η τέταρτη μεγαλύτερη πόλη της χώρας, αντίστοιχα) κατά περίπου 40 λεπτά.

Τεχνικές προκλήσεις

Η σήραγγα θα αποτελείται από δύο ξεχωριστούς σωλήνες, ο καθένας με δύο λωρίδες κυκλοφορίας, και θα περιλαμβάνει έναν διπλό κυκλικό κόμβο σε βάθος 260 μέτρων, περίπου στο μέσο της διαδρομής, που θα συνδέει τη σήραγγα με το μικρό νησί Kvitsøy. Η υπόγεια διάνοιξη παρουσιάζει σημαντικές τεχνικές προκλήσεις, καθώς η σήραγγα κατασκευάζεται ταυτόχρονα από δύο πλευρές με στόχο οι δύο κατασκευαστικές ομάδες να συναντηθούν στη μέση με περιθώριο σφάλματος μόλις 5 εκατοστών. Για την επίτευξη αυτής της ακρίβειας χρησιμοποιούνται εξελιγμένα συστήματα λέιζερ, τα οποία σαρώνουν την εκσκαφή και δημιουργούν ψηφιακά μοντέλα που συγκρίνονται με τα αρχικά σχέδια.

Ο Burkhard Boeckem, διευθυντής τεχνολογίας της Hexagon, εξηγεί ότι το αυστηρό περιθώριο σφάλματος των 5 εκατοστών επιτρέπει εξοικονόμηση χρόνου και πόρων, αποφεύγοντας την ανάγκη για πρόσθετες εκσκαφές και γεμίσματα. Παράλληλα, η ομάδα αντιμετωπίζει έντονες διαρροές θαλασσινού νερού, καθώς ήδη εργάζεται στα 300 μέτρα κάτω από τη στάθμη της θάλασσας και θα χρειαστεί να φτάσει ακόμη βαθύτερα. Η Moen σημειώνει ότι η εύρεση αποτελεσματικών μεθόδων για τη στεγανοποίηση του βράχου αποτελεί μέχρι στιγμής τη σημαντικότερη πρόκληση.

Αν και θα χαθούν θέσεις εργασίας από το κλείσιμο των πορθμείων, η Moen τονίζει ότι η σήραγγα θα βελτιώσει την πρόσβαση σε άλλες θέσεις εργασίας, την εκπαίδευση και τις δημόσιες υπηρεσίες, ενώ θα ενισχύσει την τοπική οικονομία και τη βιομηχανία θαλασσινών χάρη στη μείωση του κόστους εφοδιασμού.

Τα τούνελ των ρεκόρ

Αυτή τη στιγμή, ο τίτλος της μακρύτερης σήραγγας στον κόσμο με υποθαλάσσιο τμήμα ανήκει στο τούνελ Seikan στη βόρεια Ιαπωνία, που χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τρένα. Έχει συνολικό μήκος 53,85 χιλιόμετρα και το υποθαλάσσιο τμήμα του καταλαμβάνει 23,3 χιλιόμετρα.

Η σήραγγα της Μάγχης, η οποία είναι επίσης αποκλειστικά σιδηροδρομική και συνδέει την Αγγλία με τη Γαλλία, είναι μικρότερη, με μήκος 50,46 χιλιόμετρα, αλλά το υποθαλάσσιο τμήμα της, μήκους 37,9 χιλιομέτρων είναι μεγαλύτερο από το Rogfast. Ωστόσο, το Rogfast θα βρίσκεται σε πολύ μεγαλύτερο βάθος τόσο από το Seikan όσο και από τη σήραγγα της Μάγχης, που φτάνουν τα 240 και τα 115 μέτρα, αντίστοιχα.

Με πληροφορίες από: Norway is building the world’s longest, deepest undersea road tunnel by Jacopo Prisco


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα