Μετά από ένα “πινγκ-πονγκ” για το ποιος είναι υπεύθυνος για τα θέματα πολιτικής προστασίας κατέληξαν στο ότι πρέπει να βελτιωθούν οι μετεωρολογικές προγνώσεις για να είναι ακριβείς
Ευρεία σύσκεψη για τη λειτουργία του φαραγγιού της Σαμαριάς πραγματοποιήθηκε στην Αντιπεριφέρεια Χανίων, με αντικείμενο τα προβλήματαπου έχουν προκύψει από τα κλεισίματα του φαραγγιού με αποφάσεις του ΟΦΥΠΕΚΑ.
Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε το πώς θα περιοριστούν τα φαινόμενα κλεισίματος του φαραγγιού, όταν οι μετεωρολογικές προγνώσεις στις οποίες βασίζονται οι σχετικές αποφάσεις δεν επαληθεύονται.
Στην διάρκεια της συζήτησης “έπεσαν στο τραπέζι” διάφορες προτάσεις. Απο το να βρεθεί τρόπος έτσι ώστε οι μετεωρολογικές προγνώσεις της ΕΜΥ για τις καιρικές συνθήκες στο φαράγγι να είναι ακριβείς, το ότι πρέπει να αλλάξει το πρωτόκολλο που είχε συμφωνηθεί το 2025 μεταξύ αντιπεριφέρειας Χανίων, δήμων Σφακίων – Πλατανιά και ΟΦΥΠΕΚΑ για τα όρια των καιρικών συνθηκών που επιβάλλουν το κλείσιμο του φαραγγιού, μέχρι το ότι μπορεί ο ΟΦΥΠΕΚΑ να διατηρήσει την διαχείριση του φαραγγιού αλλά οι αποφάσεις για το πότε θα κλείνει να λαμβάνονται από την πολιτική προστασία Χανίων.
Βέβαια στο σημείο αυτό να επισημανθεί ότι αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του προέδρου του Οργανισμού Κώστα Τριάντη πως σύμφωνα με την σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση αρμόδια για τις αποφάσεις ανοίγματος ή κλεισίματος είναι η τοπική πολιτική προστασία και όχι ο ΟΦΥΠΕΚΑ.
Μιλώντας μέσω τηλεδιάσκεψης ο κ. Τριάντης, μεταξύ άλλων είπε: “Υπάρχει και ο ελέφαντας στο δωμάτιο που δεν συζητάει κανείς… Αν δηλαδή εφαρμόζουμε στην Ελλάδα τους νόμους ή όχι. Υπάρχει μια συγκεκριμένη ΚΥΑ λειτουργίας του φαραγγιού. Κάναμε μια υπέρβαση και τον Μάιο του 2025 και συμφωνήσαμε σε κάτι. Είναι αποκλειστική αρμοδιότητα της πολιτικής προστασίας της Περιφέρειας η λειτουργία του φαραγγιού της Σαμαριάς…..Είμαι έτοιμος να δεχθώ οποιαδήποτε κριτική και προτάσεις, αλλά αρμοδιότητα έχει μόνο η πολιτική προστασία. Για αυτό και έχει προσφύγει στο ΣτΕ η Περιφέρεια. Αγριεύουμε λοιπόν τους ντόπιους χωρίς να φταίει ο ΟΦΥΠΕΚΑ. Αν θέλει η πολιτική προστασία να αλλάξει τις οριακές τιμές, ας το κάνει. Είναι δικό της θέμα και όχι δικό μας, αποκλειστικό. Εμείς τα δεδομένα της ΕΜΥ παίρνουμε και με αυτά λειτουργούμε”.
Η Υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Σέβη Βολουδάκη, έθεσε την πρόταση, για συνεργασία ΟΦΥΠΕΚΑ με Αντιπεριφέρεια Χανίων προκειμένου οι αποφάσεις για θέματα ασφάλειας να λαμβάνονται σε τοπικό επίπεδο.
“Αυτό που κατά την άποψή μου πρέπει να γίνει, υπάρχει ένα πρωτόκολλο που ορίζει συγκεκριμένες τιμές. Πρέπει αυτό να αναθεωρηθεί γιατί η αλήθεια είναι ότι αυτό πρέπει να γίνεται και ανάλογα κάθε φορά με τις καιρικές συνθήκες που ισχύουνε τοπικά. Άρα γενικά να αναθεωρηθεί αυτό το πρωτόκολλο το οποίο ορίζει η κοινή υπουργική απόφαση ότι θα πρέπει να ισχύει και από κει και πέρα η διαχείριση του ανοίγματος και του κλεισίματος του εθνικού δρυμού να γίνεται τοπικά. Αυτό κατά την άποψή μου θα λύσει ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα. Θα ανακουφίσει τους κατοίκους της περιοχής και παράλληλα θα τηρούνται και απαραίτητοι κανόνες ασφαλείας” είπε μεταξύ άλλων η κα Βολουδάκη.
Από την πλευρά τους ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Νίκος Καλογερής, ο αντιπεριφερειάρχης πολιτικής προστασίας Κρήτης Γιώργος Τσαπάκος και οι Δήμαρχοι Σφακίων Γιάννης Ζερβός και Πλατανιά Γιάννης Μαλανδράκης, στάθηκαν ιδιαίτερα στο θέμα του να βρεθεί τρόπος για να είναι ακριβείς οι μετεωρολογικές προγώσεις λαμβάνοντας υπόψη τις τοπικές ιδιαιτερότητες.
Μάλιστα θα υπάρξει συνάντηση με στελέχη της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας ενώ θα γίνει προσπάθεια αύξησης των μετεωρολικών σταθμών που λειτουργούν στο φαράγγι, από τρείς σε πέντε.
“Το φαράγγι λειτουργεί υποδειγματικά. Έχω πει κατ’ επανάληψη ότι λειτουργεί ασφαλέστατα. Θεωρώ ότι είναι από τα ασφαλέστερα φαράγγια όχι της Ελλάδος αλλά και της Ευρώπης. Οπότε αυτό που εγώ πρότεινα και νομίζω ότι πρέπει να εστιάσουμε όλοι εκεί είναι να έχουμε μία πιο στοχευμένη τοπική πρόβλεψη για το φαράγιο της Σαμαριάς…. Για μας ως πολιτική προστασία τα θέματα ασφαλείας δεν σηκώνουν καμία έκπτωση. Από κει και πέρα όμως δεν πρέπει να έχουμε και αστοχίες. Δηλαδή πρέπει να κοιτάξουμε σε συνεργασία με την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία να χουμε σωστές προβλέψεις” είπε μεταξύ άλλων ο κ. Τσαπάκος.
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα









