Οικονομία 22.09.2025, 19:16

Ακρίβεια: Αντίστροφη μέτρηση για το πακέτο των 1.000 φθηνών προϊόντων

Λιανεμπόριο και βιομηχανία θα είναι έτοιμοι να το θέσουν σε εφαρμογή από περίπου τις 10 Οκτωβρίου

Ανίστροφα μετρά ο χρόνος για τη νέα πρωτοβουλία μείωσης των τιμών σε περίπου 1.000 κωδικούς. Βιομηχανία και σούπερ μάρκετ προετοιμάζονται τεχνικά για να υποστηρίξουν τη νέα προσπάθεια αντιμετώπισης του πληθωρισμού στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με πηγές του ΟΤ, λιανεμπόριο και βιομηχανία θα είναι έτοιμοι να το θέσουν σε εφαρμογή από περίπου τις 10 Οκτωβρίου. Και θα διαρκέσει ως τις 31 Δεκεμβρίου. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις πρόκειται να συμπεριληφθούν περί τα 1.000 προϊόντα – πέρυσι στο αντίστοιχο πρόγραμμα συμμετείχαν 705 κωδικοί.

Και τα PL στη μάχη για τη μείωση τιμών

Στο πρόγραμμα οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ πρόκειται να εντάξουν και κωδικούς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, ενώ θα συμμετάσχουν με επιπλέον ποσοστό μείωσης πάνω στην μείωση που θα δώσουν οι προμηθευτές τους. Στη διάρκεια των τελευταίων μηνών ο πληθωρισμός των τροφίμων έχει «εκτονωθεί» σημαντικά, γεγονός που θα παίξει σημαντικό ρόλο στο ύψος των ποσοστό μείωσης που οι προμηθευτικές εταιρείες θα «προσφέρουν» στο λιανεμπόριο.

Εν τω μεταξύ σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Circana που αφορά στην εξέλιξη της αγοράς τον περασμένο Ιούλιο, παρατηρούνται ορισμένες πολύ ενδιαφέρουσες εξελίξεις στην αγορά τους τελευταίους μήνες.

Έχουν ανακάμψει τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Πρώτον, εμφανίζει ισχυρή «κόπωση» ο ρυθμός ανάπτυξης της κατηγορίας superettes, δηλαδή των καταστημάτων μέχρι 400 τμ. Ενώ μέχρι πριν από λίγους μήνες «έτρεχαν» με διψήφιο ποσοστό ξεκινώντας από το πάνω από 15% το 2022, πλέον αρχίζουν να εξαντλούν την δυναμική τους και ο ρυθμός ανάπτυξης του ανέρχεται μόλις στο 7,2% – στην πρώτη θέση βρίσκονται οι μεγάλες επιφάνειες – άνω των 2.500 τμ.

Αντιθέτως τα καταστήματα από 400 τμ ως και 1.000 τμ έχουν ανακάμψει και «τρέχουν» με 4%. Αυτό συμβαίνει σε μία περίοδο που γενικότερα παρατηρείται μείωση των προσφορών, λόγω της εφαρμογής του νέου κώδικα δεοντολογίας. Η εξήγηση που δίνεται στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι πως τα μεγαλύτερα καταστήματα διαθέτουν περισσότερες προσφορές. Είναι δηλαδή πιο συμφέροντα για τους καταναλωτές.

Δεύτερον, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που προς στιγμήν ο ρυθμός ανάπτυξης του φάνηκε να υπολείπεται του ρυθμού ανάπτυξης των επωνύμων προϊόντων, έχουν ανακάμψει, περνώντας και ο ρυθμός στην πρώτη θέση. Ειδικότερα σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας ανέρχεται στο 27,2% και ο ρυθμός ανάπτυξης τους στο 7,3%. Έτσι το μερίδιο των επωνύμων προϊόντων ανέρχεται στο 72,8% και ο ρυθμός τους στο 5,4%. Είναι προφανές ότι η εξέλιξη αυτή προέρχεται από την μείωση των προσφορών. Ένα σημαντικό τμήμα των καταναλωτών που δυσπραγεί οικονομικά αναζητά χαμηλότερες τιμές.

Τρίτον, τα νησιά και η Κρήτη ως επιμέρους αγορές, συνεχίζουν να εμφανίζουν τους υψηλότερους ανάπτυξης έναντι των υπολοίπων περιοχών της χώρα. Την πρώτη θέση έχουν τα νησιά με ρυθμό 10% και ακολουθεί η Κρήτη με 8%. Η περιοχή με τον χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης είναι η Βόρειος Ελλάδα – εκτός της Θεσσαλονίκης – που «τρέχει» με μόλις 4,1%. Πρόκειται εμφανώς για την περιοχή με «φτωχότερη» κατανάλωση και σε πολλές περιοχές της Βορείου Ελλάδος ίσως παίζει ρόλο η γειτνίαση με την φθηνότερη Βουλγαρία! Ενώ η Αττική η οποία συγκεντρώνει περίπου το 50% της κατανάλωσης «τρέχει» με ρυθμούς χαμηλότερους της συνολικής ανάπτυξης της ελληνικής αγοράς – με 5,% όταν το πανελλαδικό ποσοστό αύξησης των πωλήσεων είναι 5,9%.

Τέταρτον, στη διάρκεια του επταμήνου Ιανουαρίου – Ιουλίου η ελληνική αγορά είχε αύξηση πωλήσεων κατά 5,9%, ενώ η μέση αύξηση των τιμών δεν ήταν μεγαλύτερη από 1,4%, τούτο πρακτικά σημαίνει ότι παρατηρείται ισχυρή αύξηση του όγκου των πωλήσεων κατά 4,4%! Πρόκειται για εξαιρετικά ελπιδοφόρα εξέλιξη…


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα