Οικονομία 28.11.2025, 17:20

Black Friday: Ρεκόρ προσέλευσης, αλλά η όρεξη των καταναλωτών για δαπάνες έχει μειωθεί απότομα

Η φετινή Black Friday στις 28 Νοεμβρίου αναμένεται να προσελκύσει περισσότερη επισκεψιμότητα από ποτέ

Η Black Friday, η φρενίτιδα αγορών μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών που προσελκύει πλήθη αγοραστών για τιμές ευκαιρίας στα καταστήματα, αντιμετωπίζει ένα παράδοξο φέτος: αναμένεται ρεκόρ προσέλευσης, αλλά η όρεξη των καταναλωτών για δαπάνες έχει μειωθεί απότομα.

Η ημέρα, που παραδοσιακά χαρακτηρίζεται από ουρές πριν από την αυγή έξω από τα καταστήματα λιανικής και “εξαιρετικές” προσφορές σε ηλεκτρονικά είδη και συσκευές, αναδύθηκε ως πολιτιστικό φαινόμενο γύρω στα τέλη της δεκαετίας του 1980, όταν οι αγοραστές άρχισαν να τρέχουν στα καταστήματα με χριστουγεννιάτικες λίστες ακόμη και πριν χωνευτεί η γαλοπούλα των Ευχαριστιών.

Η φετινή Black Friday στις 28 Νοεμβρίου αναμένεται να προσελκύσει περισσότερη επισκεψιμότητα από ποτέ, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικής (NRF).

Ωστόσο, οι υποκείμενοι οικονομικοί δείκτες υποδηλώνουν ότι αυτά τα πλήθη θα είναι πολύ λιγότερο πρόθυμα να μετατρέψουν την περιήγηση σε αγορές.

Η αποσύνδεση αποτελεί πρόκληση για τους λιανοπωλητές που εξαρτώνται από την εορταστική περίοδο για να αυξήσουν το ένα τρίτο της ετήσιας κερδοφορίας τους.

Σχεδόν τα δύο τρίτα των καταναλωτών που συμμετείχαν σε έρευνα του NRF σχεδιάζουν να περιμένουν τις προσφορές του Σαββατοκύριακου των Ευχαριστιών, από 59% το 2024, ενώ η μέση δαπάνη προβλέπεται να μειωθεί στα 890 δολάρια ανά άτομο από τα 902 δολάρια του περασμένου έτους.

Η προβλεπόμενη επιβράδυνση υπογραμμίζει την επίδραση των αυξανόμενων πιέσεων του πληθωρισμού και της ασθενούς αύξησης των θέσεων εργασίας.

Οι λιανικές πωλήσεις στις ΗΠΑ αυξήθηκαν λιγότερο από το αναμενόμενο τον Σεπτέμβριο, εν μέρει λόγω των αυξημένων τιμών. Οι δασμοί του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ έχουν συμβάλει σε αυτήν την τάση, προσθέτοντας περίπου 4,9 ποσοστιαίες μονάδες στις τιμές λιανικής, σύμφωνα με το μη κερδοσκοπικό Ίδρυμα Φορολογίας.

Επιλεκτικοί οι καταναλωτές, στρέφονται στην τεχνητή νοημοσύνη

Με την ανεργία να πλησιάζει το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων τεσσάρων ετών, οι αγοραστές έχουν επίσης γίνει πιο επιλεκτικοί.

Η καταναλωτική εμπιστοσύνη στις ΗΠΑ υποχώρησε σε χαμηλό επτά μηνών τον Νοέμβριο, σύμφωνα με την οικονομική ερευνητική ομάδα The Conference Board, με λιγότερα νοικοκυριά να σχεδιάζουν να αγοράσουν μηχανοκίνητα οχήματα, σπίτια και άλλα ακριβά είδη τους επόμενους έξι μήνες ή να κάνουν σχέδια για διακοπές.

Οι λιανοπωλητές στοχεύουν σε προσεκτικούς αγοραστές με μικρότερα, προσιτά είδη πολυτελείας – πορτοφόλια αντί για βαλίτσες, τσάντες που μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες τους και οικονομικά πρόσθετα όπως τα γούρια Jibbitz της Crocs, δήλωσε η Νίκι Μπέρντ, αντιπρόεδρος στρατηγικής στην εταιρεία λογισμικού Aptos, η οποία θεωρεί ως πελάτες εταιρείες ένδυσης και αξεσουάρ.

Οι δαπάνες συγκεντρώνονται στα εύπορα νοικοκυριά. Το πλουσιότερο 10% των Αμερικανών – όσοι κερδίζουν τουλάχιστον 250.000 δολάρια ετησίως – αντιπροσώπευαν περίπου το 48% όλων των καταναλωτικών δαπανών το δεύτερο τρίμηνο του 2025, μια σταθερή αύξηση από περίπου 35% των δαπανών στα μέσα της δεκαετίας του 1990, σύμφωνα με την Moody’s Analytics.

«Όλο και περισσότερο, οι κεντρικές δαπάνες καθοδηγούνται από ένα στενότερο υποσύνολο καταναλωτών», δήλωσε ο Μάικλ Πιρς, αναπληρωτής επικεφαλής οικονομολόγος των ΗΠΑ στην Oxford Economics. Ωστόσο, ακόμη και ορισμένοι αγοραστές υψηλού εισοδήματος δείχνουν αυτοσυγκράτηση.

Ο Σριτσάραν Σριντάρ, ο οποίος εδρεύει στο Τέμπε της Αριζόνα και κερδίζει περισσότερα από 100.000 δολάρια ετησίως, δήλωσε ότι παρά τις προωθητικές τιμές, τα ακριβά είδη εξακολουθούσαν να είναι εκτός προϋπολογισμού του. Τα ρούχα, τα παπούτσια και τα αξεσουάρ βρίσκονται στην κορυφή των λιστών αγορών των καταναλωτών για την Black Friday, ακολουθούμενα από τα παιδικά παιχνίδια και βιβλία, και στη συνέχεια τα παιχνίδια και οι ταινίες, σύμφωνα με την CivicScience, η οποία αναλύει δεδομένα από πολλαπλές έρευνες καταναλωτών.

Καθώς οι αγοραστές αναζητούν αξία, πολλοί στρέφονται στην τεχνητή νοημοσύνη. Οι μισοί καταναλωτές και το 71% των αγοραστών της Γενιάς Ζ σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν την Τεχνητή Νοημοσύνη αυτή τη Black Friday, σύμφωνα με έρευνα της Bank of America σε 2.010 αγοραστές στις ΗΠΑ. Οι περισσότεροι θα βασιστούν σε αυτήν για να συγκρίνουν τιμές και προσφορές, ενώ άλλοι τη χρησιμοποιούν για να δημιουργήσουν ιδέες για δώρα, να παρακολουθήσουν προϋπολογισμούς, ακόμη και να δημιουργήσουν εξατομικευμένα μηνύματα ή κάρτες, σύμφωνα με την έρευνα.

Οι ηλεκτρονικές αγορές έχουν, σε κάθε περίπτωση, αποδυναμώσει τη σημασία της Μαύρης Παρασκευής, με τις προσφορές να επικεντρώνονται στο γεγονός να κατανέμονται σε εβδομάδες.

«Η Black Friday είναι μια ξεπερασμένη έννοια και πλέον έχει γίνει απλώς ένα χρονικό σημείο αναφοράς», δήλωσε ο Αντι Τσέι, καθηγητής στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων Leavey του Πανεπιστημίου Santa Clara.


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα