Οικονομία 05.10.2025, 12:40

Δασμοί Τραμπ: Ανατιμήσεις σε ρούχα, τρόφιμα και ανταλλακτικά

Άλλοι προστατεύουν τα περιθώρια κέρδους αυξάνοντας τις τιμές σε συγκεκριμένα είδη

Για μήνες οι δασμοί Τραμπ θεωρούνταν περισσότερο πολιτικό όπλο παρά πραγματική απειλή για τα πορτοφόλια των Αμερικανών.

Σήμερα, όμως, οι συνέπειες αρχίζουν να εμφανίζονται στα ράφια των καταστημάτων, με τις τιμές να παίρνουν την ανιούσα: από τον καφέ και τις κονσέρβες σούπας μέχρι τα ρούχα και τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων, οι τιμές αυξάνονται, μας ενημερώνουν οι Financial Times σε σχετικό ρεπορτάζ τους.

Οι δασμοί Τραμπ οδηγούν σε ανατιμήσεις

Μισό χρόνο μετά την ανακοίνωση των ευρείας κλίμακας δασμών από τον Ντόναλντ Τραμπ, οι Αμερικανοί καταναλωτές αρχίζουν να «νιώθουν» το κόστος στην τσέπη τους.

Οι αυξήσεις τιμών δεν είναι πλέον θεωρητικές.

Σύμφωνα με το Bureau of Labor Statistics, τους τελευταίους έξι μήνες οι τιμές στον ηχητικό εξοπλισμό αυξήθηκαν κατά 14%, στα γυναικεία φορέματα κατά 8% και εργαλεία και υλικά κατά 5%.

Τα περισσότερα από αυτά εισάγονται, γεγονός που τα καθιστά ευάλωτα στους νέους δασμούς.

Ο Μαρκ Μάθιους, επικεφαλής οικονομολόγος του National Retail Federation, τονίζει: «Μετά από χρόνια χαμηλού πληθωρισμού στα αγαθά, βλέπουμε τις τιμές να αρχίζουν να κινούνται ανοδικά».

Αντιδράσεις λιανεμπόρων

Οι μεγάλες αλυσίδες προσπαθούν να μειώσουν τις απώλειες.

Ορισμένοι λιανοπωλητές, για παράδειγμα, έσπευσαν να πραγματοποιήσουν εισαγωγές για να τηρήσουν τις προθεσμίες επιβολής δασμών.

Άλλοι προστατεύουν τα περιθώρια κέρδους αυξάνοντας τις τιμές σε συγκεκριμένα είδη, αλλά όχι σε άλλα.

Η Costco, για παράδειγμα, μείωσε τα εισαγόμενα εποχικά προϊόντα, αντικαθιστώντας τα με πιο ακριβά είδη, όπως σάουνες και υπόστεγα.

Από τον Απρίλιο, οι κορυφαίοι λιανοπωλητές έχουν αυξήσει τις τιμές σε 11 από τα 29 προϊόντα «ήπιας γραμμής», όπως μπλουζάκια και παπούτσια,  12 ή 18 προϊόντα«σκληρής γραμμής», όπως ποδήλατα και πλυντήρια πιάτων και πέντε από τα 16 είδη αθλητικών ειδών, σύμφωνα με ένα δείγμα εισαγόμενων αγαθών που παρακολουθείται από την Telsey Advisory Group, μια εταιρεία ερευνών της Wall Street.

«Αυτό μας δείχνει ότι οι δασμοί έχουν αντίκτυπο και προκαλούν αύξηση των τιμών», δήλωσε στους FT ο Joe Feldman, αναλυτής στην Telsey.

Επιδράσεις σε τρόφιμα και ποτά

Οι δασμοί πλήττουν ιδιαίτερα τον καφέ και τις κονσέρβες.

Οι εισαγωγές καφέ από τη Βραζιλία επιβαρύνονται με δασμό 50%.

Οι δασμοί στον εισαγόμενο λευκοσίδηρο έχουν επίσης αυξήσει την τιμή των κονσερβών τροφίμων.

«Είμαστε περιορισμένοι όσοαν αφορά το από πού μπορούμε να προμηθευτούμε λευκοσίδηρο. Και ως εκ τούτου, πρέπει να εξετάσουμε ορισμένες ‘χειρουργικές’ αυξήσεις τιμών», είπε χαρακτηριστικά σε συνέδριο τον περασμένο μήνα η Κάρι Άντερσον, οικονομική διευθύντρια της εταιρείας παρασκευής σούπας Campbell’s. Η Campbell’s προχωρά σε μερικές «στοχευμένες» ανατιμήσεις για να αντισταθμίσει τις αυξημένες πρώτες ύλες.

Έρευνα του Institute for Supply Management δείχνει ανησυχία και σε άλλους κλάδους, όπως η εστίαση, οι κατασκευές και οι υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, λόγω της αβεβαιότητας που φέρνουν οι δασμοί.

Από έπιπλα μέχρι ανταλλακτικά

Η Ashley Furniture, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής επίπλων στον κόσμο, σχεδιάζει να αυξήσει τις τιμές για την πλειονότητα των προϊόντων της κατά 3,5 έως 12%.

«Η συνεχιζόμενη δασμολογική κατάσταση έχει δημιουργήσει σημαντικές προκλήσεις με επιπτώσεις στο κόστος σε ολόκληρο τον κλάδο μας», ανέφερε η ανακοίνωση του Todd Wanek, διευθύνοντος συμβούλου.

Η ανακοίνωση της Ashley ήρθε πριν από την ανακοίνωση του Trump αυτή την εβδομάδα για ένα νέο 25% στα έπιολα με ταπετσαρία, που θα τεθεί σε ισχύ στις 14 Οκτωβρίου.

Στον χώρο των ανταλλακτικών αυτοκινήτων, η AutoZone προειδοποιεί για περαιτέρω αυξήσεις τιμών.

Ο Φίλιπ Ντανιέλε, διευθύνων σύμβουλος, εξηγεί ότι οι πελάτες θα πληρώσουν, γιατί η επιλογή είναι περιορισμένη: «Ή πληρώνεις για επισκευή ή ψάχνεις άλλο μέσο μετακίνησης».

Ποιος πληρώνει τελικά;

Η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ παρατηρεί ότι μέχρι σήμερα οι επιχειρήσεις έχουν επωμιστεί το μεγαλύτερο μέρος του κόστους.

Ωστόσο, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι σύντομα οι καταναλωτές θα καλύψουν το 60% των δασμών.

Ο Νέιθαν Σιτς της Citigroup επισημαίνει: «Οι πρώτες αυξήσεις είναι μόνο η αρχή για τα νοικοκυριά».

Η εμπορική πολιτική Τραμπ, που αρχικά αντιμετωπίστηκε ως πολιτικό εργαλείο, πλέον αφήνει τα σημάδια της στην καθημερινή ζωή των Αμερικανών.

Η ακρίβεια στα βασικά προϊόντα δείχνει ότι οι δασμοί δεν είναι απλώς οικονομική στρατηγική, αλλά μια πραγματική επιβάρυνση για τον καταναλωτή.

ot.gr


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα