Οικονομία 20.11.2025, 12:26

Κρατικός Προϋπολογισμός: Στηρίζεται από τις μακροοικονομικές προβλέψεις

Οι προβλέψεις αυτές ενσωματώνουν τις αναθεωρημένες εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ

Οι μακροοικονομικές προβλέψεις επί των οποίων στηρίζεται ο Κρατικός Προϋπολογισμός για το 2025 και το 2026 με εκτιμώμενους ρυθμούς μεγέθυνσης του πραγματικού ΑΕΠ 2,2% και 2,4%, αντίστοιχα, ευθυγραμμίζονται με εκείνες του Προσχεδίου του προϋπολογισμού, σύμφωνα με το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο. Οι προβλέψεις αυτές ενσωματώνουν τις αναθεωρημένες εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ για το ΑΕΠ, οι οποίες ανακοινώθηκαν στο μεσοδιάστημα.

Όπως μάλιστα αναφέρει το ΕΔΣ, η έως τώρα εκτέλεση του Προϋπολογισμού του 2025, η πρόσφατη αναθεώρηση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, καθώς και οι φθινοπωρινές προβλέψεις της ΕΕ αποτυπώνουν μια συνεπή εικόνα των δημοσιονομικών μεγεθών του ΚΠ 2026. Για το 2025, ο ΚΠ 2026 προχωρά σε αναθεώρηση του στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος στο 3,7% του ΑΕΠ, έναντι 3,6% του ΑΕΠ που είχε προβλεφθεί στο ΠΚΠ 2026 και έναντι 2,4% του ΑΕΠ του ΚΠ 2025.

Η επίτευξη του αναθεωρημένου στόχου κρίνεται εφικτή, και εξαρτάται από την ανθεκτικότητα των εσόδων, την αποτελεσματική συγκράτηση των δαπανών και την απουσία απρόβλεπτων δημοσιονομικών πιέσεων που θα μπορούσαν να εκτροχιάσουν την πορεία του προϋπολογισμού.

Οι δημοσιονομικές δεσμεύσεις που αποτυπώνονται στον ΚΠ 2026 είναι σύμφωνες με τις γενικές αρχές που διέπουν τον δημοσιονομικό σχεδιασμό.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι η ετήσια αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης για το 2025 θα είναι 4,4% και για το 2026 5,7%, ποσοστά τα οποία υπερβαίνουν το ανώτατο ετήσιο όριο του 3,7% και 3,6%, αντίστοιχα που έχουν καθοριστεί στο ΜΔΣ 2025-2028 και εγκριθεί από το Συμβούλιο.

Ωστόσο, οι προβλεπόμενες σωρευτικές αυξήσεις των καθαρών πρωτογενών δαπανών για το 2025 (4,3%) και για το 2026 (10,3%) παραμένουν εντός των ορίων του ΜΔΣ 2025-2028 (6,5% και 10,3%, αντίστοιχα).

Οι εκτιμήσεις ευθυγραμμίζονται με το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο, καθώς η χαμηλότερη του αναμενόμενου μεταβολή των δαπανών το 2024, η αποτελεσματικότητα των μέτρων κατά της φοροδιαφυγής, η επιτρεπόμενη ετήσια απόκλιση 0,3% του ΑΕΠ και η εθνική ρήτρα διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες δημιουργούν πρόσθετο δημοσιονομικό περιθώριο, αναφέρει το moneyriview.gr.

Επιπλέον, διασφαλίζεται η τήρηση της τιμής αναφοράς για έλλειμμα έως 3% του ΑΕΠ στο ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης, το οποίο εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί πλεονασματικό στο 0,6% του ΑΕΠ το 2025 (αμετάβλητο σε σχέση με το ΠΚΠ 2026 και σημαντικά βελτιωμένο έναντι του -0,6% του ΚΠ 2025 του Νοεμβρίου 2024), ενώ για το 2026 προβλέπεται οριακά ελλειμματικό στο -0,2% του ΑΕΠ (ελαφρώς δυσμενέστερο έναντι -0,1% στην πρόβλεψη του Οκτωβρίου 2025).

Η πορεία του δημόσιου χρέους της ελληνικής οικονομίας, ως ποσοστό του ΑΕΠ και υπό την προϋπόθεση υλοποίησης του ανωτέρω μακροοικονομικού σεναρίου, εκτιμάται ότι θα παραμείνει σε έντονα καθοδική κατεύθυνση, αντανακλώντας τα θετικά δημοσιονομικά πρωτογενή αποτελέσματα και τη συνεχιζόμενη οικονομική μεγέθυνση, αντανακλώντας τα θετικά δημοσιονομικά πρωτογενή αποτελέσματα και τη συνεχιζόμενη οικονομική μεγέθυνση.

Η δυναμική αυτή αποτυπώνεται σε σταθερή και σημαντική αποκλιμάκωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ, με μείωση κατά 8,3 ποσοστιαίες μονάδες το 2025 και 7,7 ποσοστιαίες μονάδες το 2026. Η εξέλιξη υπερβαίνει τις προβλέψεις του ΜΔΣ 2025-2028, καταδεικνύοντας την ενισχυμένη ανθεκτικότητα και θετική προοπτική της ελληνικής οικονομίας.

Τέλος, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώνεται πλεονασματικό τόσο για το τρέχον όσο και για το επόμενο έτος, σε πλήρη συμμόρφωση με τον εθνικό αριθμητικό δημοσιονομικό κανόνα, καταλήγει το ΕΔΣ.


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα