Κόσμος 15.05.2025, 14:24

Επιστήμονες «γράφουν» ξανά τη Βίβλο: Ο Μωυσής δεν πήρε τις 10 εντολές από το Όρος Σινά

Η πραγματική τοποθεσία αυτού του ιερού τόπου έχει χαθεί στην ιστορία

Η Βίβλος αφηγείται πώς ο Μωυσής ανέβηκε σε ένα μυστηριώδες βουνό, συνάντησε τον Θεό πρόσωπο με πρόσωπο και κατέβηκε κρατώντας τις 10 Εντολές χαραγμένες σε πέτρα.

Η πραγματική τοποθεσία αυτού του ιερού τόπου έχει χαθεί στην ιστορία, πυροδοτώντας μια συζήτηση για το αν το Όρος Σινά βρίσκεται στην Αίγυπτο ή πέρα από τα σύνορα στη Σαουδική Αραβία.

Ο βιβλικός ερευνητής Τζόελ Ρίτσαρντσον είναι μεταξύ εκείνων που υποστηρίζουν τη σαουδική θεωρία, υποστηρίζοντας ότι μια απομακρυσμένη κορυφή γνωστή ως Jabal al-Lawz ταιριάζει περισσότερο με την περιγραφή της Βίβλου από οποιοδήποτε άλλο μέρος.

Το βουνό έχει αυτό που περιγράφει ως μια δομή δύο επιπέδων: μια τεράστια κορυφή που υψώνεται πίσω από ένα ευρύ, μπολ-σχήμα οροπέδιο, ακριβώς όπως περιγράφει η Βίβλος τον Μωυσή να ανεβαίνει μόνος ενώ οι άλλοι παρέμεναν κάτω.

Η ιστορία του Μωυσή αφηγείται στο Βιβλίο της Εξόδου, το οποίο περιγράφει πώς οι Ισραηλίτες οδηγήθηκαν από τη σκλαβιά στην Αίγυπτο προς τη Γη της Επαγγελίας.

Σύμφωνα με τις Γραφές, ο Θεός κάλεσε τον Μωυσή στο όρος Σινά, όπου του έδωσε οδηγίες για την κατασκευή της σκηνής του μαρτυρίου και την τέλεση των θυσιών.

Όταν ο Θεός τελείωσε την ομιλία του, έδωσε στον Μωυσή δύο πέτρινες πλάκες με χαραγμένες τις Δέκα Εντολές.

Κοντά στο Jabal al-Lawz, ένας τεράστιος σχισμένος βράχος στέκεται σαν μνημείο, το οποίο ο Richardson συνδέει με την ιστορία του Μωυσή που χτύπησε τον βράχο για να βγάλει νερό. Επίσης, επισήμανε ένα ξερό ποτάμι που τρέχει δίπλα στο βουνό, ένα άλλο στοιχείο από τις γραφές που παρέχει «αποδεικτικά στοιχεία» ότι το Jabal al-Lawz θα μπορούσε να είναι η πραγματική τοποθεσία.

Ωστόσο, η άποψη του Richardson σχετικά με την τοποθεσία είναι μειοψηφική.

Οι περισσότεροι ερευνητές είναι σίγουροι ότι το όρος Σινά βρίσκεται στην χερσόνησο του Σινά στην Αίγυπτο, επειδή η βιβλική περιγραφή του ταξιδιού των Ισραηλιτών στην έρημο ταιριάζει απόλυτα με την περιοχή.

Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες είναι η παρουσία του Μοναστηριού της Αγίας Αικατερίνης, που χτίστηκε τον 6ο αιώνα στους πρόποδες ενός βουνού που από παλιά αναγνωρίζεται ως το όρος Σινά, γνωστό και ως Jebel Musa ή «Βουνό του Μωυσή».

Οι πρώτοι χριστιανοί ιστορικοί και οι βυζαντινοί μοναχοί συνέβαλαν στην καθιέρωση αυτού του τόπου ως το βιβλικό βουνό μέσω χαρτών και προσκυνηματικών διαδρομών.

Ωστόσο, οι σύγχρονοι μελετητές επανεξετάζουν την τοποθεσία του βουνού και υποστηρίζουν ότι βρίσκεται στη Σαουδική Αραβία, σε απόσταση περίπου 320 χιλιομέτρων. Ο Richardson επισκέφθηκε για πρώτη φορά το Jebel al-Lawz το 2018 και θυμάται ότι σκέφτηκε: «Αυτό είναι ακριβώς αυτό που θα περίμενες να βρεις διαβάζοντας απλώς το βιβλικό κείμενο».

«Το Δευτερονόμιο λέει ότι υπάρχει ένα ποτάμι που κατεβαίνει από το βουνό ακριβώς δίπλα στο βωμό, και είναι ακριβώς εκεί. Σήμερα είναι κυρίως ένα ξηρό ποτάμι», είπε. Έχουν γίνει επίσης αρχαιολογικές ανακαλύψεις στο βουνό της Σαουδικής Αραβίας, συμπεριλαμβανομένων 12 πέτρινων κιόνων που βρέθηκαν το 1984.

Στην Έξοδο 24:4, η Βίβλος περιγράφει πώς ο Μωυσής έχτισε ένα βωμό και έστησε δώδεκα κίονες για να αντιπροσωπεύουν τις δώδεκα φυλές του Ισραήλ.

Επίσης, στην πλαγιά του βουνού υπάρχουν αρχαία πετρογλυφικά που απεικονίζουν οικόσιτα βοοειδή και χρονολογούνται πριν από το 1000 π.Χ. Κοντά στο βουνό έχουν βρεθεί πετρογλυφικά με αγελάδες, μερικά από τα οποία απεικονίζουν φιγούρες που κρατούν μεγάλα ζώα πάνω από το κεφάλι τους.

Αυτές οι εικόνες ταιριάζουν με το Βιβλίο της Εξόδου, το οποίο περιγράφει τους Ισραηλίτες να κατασκευάζουν ένα χρυσό μοσχάρι για να το λατρεύουν ενώ ο Μωυσής βρισκόταν στην κορυφή του βουνού για 40 ημέρες και 40 νύχτες.

Αν και ο Ρίτσαρντσον είναι πολύ γνώστης των βιβλικών κειμένων και του Jabal al-Lawz, δήλωσε ότι προσεγγίζει όλα αυτά τα «αποδεικτικά στοιχεία» με προσοχή.

Ένα παράδειγμα είναι ο «Σχισμένος Βράχος» κοντά στο βουνό, ο οποίος θα ταίριαζε με τη βιβλική ιστορία ότι ο Μωυσής χτύπησε έναν βράχο στο Χωρήβ για να δώσει νερό στους Ισραηλίτες, οι οποίοι διψούσαν και παραπονιούνταν.

Ωστόσο, ο Θεός του είχε διατάξει να μιλήσει στον βράχο για να βγάλει νερό.

Η Γραφή λέει ότι ο Μωυσής δεν εμπιστεύτηκε τη δύναμη και την αγιότητα του Θεού και αντίθετα, χτύπησε τον βράχο. Αυτή η πράξη του απαγόρευσε να εισέλθει στην Γη της Επαγγελίας με τους Ισραηλίτες.

Ο βράχος βρίσκεται σε ύψος περίπου 20 μέτρων, πάνω σε ένα σωρό από βράχους ύψους περίπου 30 μέτρων.

«Αυτός ο συγκεκριμένος βράχος ταιριάζει με τα [βιβλικά] κριτήρια. Είναι χωρισμένος στη μέση, έχει υποστεί τεράστια διάβρωση από το νερό και βρίσκεται στη σωστή τοποθεσία», είπε ο Richardson.

«Θα μπορούσε να είναι ο Split Rock, αλλά μπορεί και να μην είναι. Θα μπορούσε να είναι μια απίστευτη σύμπτωση».

Με πληροφορίες του newsbomb.gr


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα