Ελλάδα 11.09.2025, 19:20

Η μεγαλύτερη ποινή του νέου ΚΟΚ – Σε ποια περίπτωση προβλέπεται έως και 20 χρόνια φυλάκιση

Τα τροχαία ατυχήματα εξακολουθούν να αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στην Ελλάδα

Η ανθρωποκτονία από αμέλεια σε τροχαίο αποτελεί ένα σοβαρό πρόβλημα στην Ευρώπη, με την χώρα μας να προβλέπει βαρύτατες ποινές για τα εν λόγω περιστατικά.

Τα τροχαία ατυχήματα εξακολουθούν να αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στην Ελλάδα. Σχεδόν σε καθημερινή βάση, γινόμαστε μάρτυρες σοκαριστικών περιστατικών, με τον αριθμό των θυμάτων που χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο να παραμένει σε επίπεδα που προκαλούν έντονη ανησυχία, τόσο στην κοινωνία όσο και στις αρχές.

Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία έρχονται να επιβεβαιώσουν την κοινή αυτή διαπίστωση. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (Ιούνιος 2025), τα οδικά τροχαία ατυχήματα που σημειώθηκαν σε όλη τη χώρα και είχαν ως αποτέλεσμα τον θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων ανήλθαν σε 1.074. Ο αριθμός αυτός εμφανίζεται μειωμένος κατά 1,5% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024, ωστόσο οι απώλειες παραμένουν σε δραματικά επίπεδα.

Αναλυτικότερα, από τα πρόσωπα που ενεπλάκησαν σε αυτά τα ατυχήματα, καταγράφηκαν 63 νεκροί, 58 βαριά τραυματίες και 1.237 ελαφρά τραυματίες, έναντι 63 νεκρών, 66 βαριά τραυματιών και 1.256 ελαφρά τραυματιών τον Ιούνιο του 2024. Τα στοιχεία καταδεικνύουν πως,παρά τη μικρή βελτίωση στους τραυματισμούς, ο αριθμός των νεκρών παραμένει αμετάβλητος, γεγονός που φανερώνει ότι το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά σοβαρό.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας διατηρεί αυστηρή στάση απέναντι στους οδηγούς που εμπλέκονται σε σοβαρά τροχαία, προβλέποντας μεγάλες ποινές και μέτρα που στόχο έχουν να λειτουργήσουν αποτρεπτικά και να περιορίσουν το φαινόμενο.

Μάλιστα, η χώρα μας παραμένει μια εκ των πιο αυστηρών ως προς την τιμωρία για πρόκληση ατυχήματος με αποτέλεσμα τον θανατό. Ο νέος ΚΟΚ, στο άρθρο 47 «Συμπεριφορά σε περίπτωση ατυχήματος», ορίζει πώς αν σε ατύχημα, από τη συμπεριφορά του υπαιτίου ο παθών περιήλθε σε κίνδυνο ζωής επιβάλλεται κάθειρξη έως έξι (6) ετών, αν επήλθε βαριά σωματική βλάβη κάθειρξη έως δέκα (10) ετών, και αν επήλθε θάνατος κάθειρξη έως είκοσι (20) ετών, εφόσον η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα από άλλη διάταξη. Σε κάθε περίπτωση επιβάλλεται ως παρεπόμενη ποινή η αφαίρεση της αδείας οδήγησης για χρονικό διάστημα τριών (3) έως έξι (6) μηνών, η οποία επιβάλλεται υποχρεωτικά από το δικαστήριο (τέτοιες περιπτώσεις συνοδεύονται από υψηλά χρηματικά πρόστιμα).

Φαίνεται, μάλιστα, πως οι αρχές σε ολόκληρη την Ευρώπη αρχίζουν να προσεγγίζουν το συγκεκριμένο ζήτημα με μεγαλύτερη σοβαρότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Γαλλία, όπου πρόσφατα λήφθηκαν νέα μέτρα και πολιτικές αποφάσεις με στόχο να αυστηροποιηθεί κατά πολύ το υπάρχον νομικό πλαίσιο για την πρόκληση θανάτου στον δρόμο. Πιο συγκεκριμένα, από τις 11 Ιουλίου 2025, ο όρος «οδική ανθρωποκτονία» κατοχυρώθηκε επίσημα στον Γαλλικό Ποινικό Κώδικα, με στόχο την αυστηρότερη τιμωρία όσων οδηγών εμπλέκονται σε δυστυχήματα με θύματα, υπό επιβαρυντικές συνθήκες.

Με το νέο αυτό νομικό καθεστώς, ένας οδηγός που προκαλεί τον θάνατο χωρίς πρόθεση, αλλά ταυτόχρονα παραβιάζει σοβαρά τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αντιμετωπίζει ποινές που ξεκινούν από επτά χρόνια κάθειρξη και 100.000 ευρώ πρόστιμο. Εάν μάλιστα αποδειχθεί ότι υπήρξαν δύο ή περισσότερες επιβαρυντικές παραβάσεις, τότε η ποινή αυξάνεται στα δέκα χρόνια κάθειρξη και το χρηματικό πρόστιμο στα 150.000 ευρώ.

Επιστρέφοντας στην Γαλλία να πούμε ότι αρχές διευκρινίζουν ότι η συγκεκριμένη αυστηρή ποινική αντιμετώπιση δεν εφαρμόζεται σε περιπτώσεις απλής αμέλειας ή απροσεξίας, όταν δεν συντρέχουν άλλες επιβαρυντικές συνθήκες. Ωστόσο, όταν προκύπτει έστω και μία από τις παραβάσεις που ορίζει ο νόμος, η υπόθεση περνάει σε εντελώς διαφορετικό πλαίσιο.

Οι δέκα αυτές παραβάσεις που σημαίνουν πολύ αυστηρότερες παραβάσεις, σύμφωνα με τον Γαλλικό Ποινικό Κώδικα, είναι:

1.Ο οδηγός διέπραξε κατάφωρη και εκ προθέσεως παραβίαση συγκεκριμένης υποχρέωσης προσοχής ή ασφάλειας που προβλέπεται από τον νόμο.

2.Ο οδηγός βρισκόταν σε κατάσταση εμφανής μέθης, τελούσε υπό την επίδραση αλκοόλ σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ή αρνήθηκε να υποβληθεί στους προβλεπόμενους ελέγχους του ίδιου κώδικα που αποσκοπούν στη διαπίστωση της κατανάλωσης αλκοόλ.

3.Ανάλυση αίματος ή σάλιου έδειξε ότι ο οδηγός είχε κάνει χρήση ουσιών που έχουν ταξινομηθεί ως ναρκωτικά, ή αρνήθηκε να υποβληθεί στους προβλεπόμενους ελέγχους του εν λόγω κώδικα για να διαπιστωθεί εάν οδηγούσε υπό την επήρεια ναρκωτικών.

4.Ο οδηγός είχε καταναλώσει σκοπίμως, με παραπλανητικό ή κατάφωρα υπερβολικό τρόπο, μία ή περισσότερες ψυχοδραστικές ουσίες που περιλαμβάνονται σε κατάλογο που καταρτίζεται με διάταγμα του Συμβουλίου της Επικρατείας.

5.Ο οδηγός δεν διέθετε άδεια οδήγησης ή η άδειά του είχε ακυρωθεί, ανακληθεί, ανασταλεί ή του είχε αφαιρεθεί.

6.Ο οδηγός υπερέβη το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά 30 χλμ/ώρα ή περισσότερο.

7.Ο οδηγός, γνωρίζοντας ότι μόλις προκάλεσε ή συνέβαλε σε ατύχημα, δεν σταμάτησε και επιχείρησε να διαφύγει την ποινική ή αστική ευθύνη που ενδέχεται να του αποδοθεί, ή δεν παρείχε βοήθεια σε άτομο που βρισκόταν σε κίνδυνο.

8.Ο οδηγός παραβίασε τις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σχετικά με τη χρήση κινητού τηλεφώνου χειρός ή τη χρήση συσκευής που εκπέμπει ήχο (bluetooth).

9.Ο οδηγός δεν συμμορφώθηκε με σήμα στάσης που του έγινε από αρμόδιο όργανο ή υπάλληλο που φέρει τα εξωτερικά και εμφανή διακριτικά της ιδιότητάς του.

10. Ο οδηγός παραβίασε το άρθρο L. 236-1 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (δηλαδή υιοθέτησε τρόπο οδήγησης που επαναλαμβάνει σκόπιμα ελιγμούς οι οποίοι συνιστούν παραβιάσεις συγκεκριμένων υποχρεώσεων ασφαλείας ή προσοχής, υπό συνθήκες που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των χρηστών του οδικού δικτύου ή διαταράσσουν τη δημόσια τάξη).

Τέλος, ο νέος νόμος διευκρινίζει ότι τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα που οφείλονται σε μία μόνο πράξη «αμέλειας ή απροσεξίας», χωρίς καμία άλλη επιβαρυντική περίσταση, δεν υπάγονται σε αυτό το αυστηρό πλαίσιο και συνεπώς, θεωρητικά, τιμωρούνται σημαντικά ηπιότερα κατά τη διάρκεια της δίκης.

carandmotor.gr


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα