Ηράκλειο 09.05.2025, 11:18

Ιστορική στιγμή για την Κρήτη – Υπογράφηκε η σύμβαση για τον ΒΟΑΚ

Παρουσία του πρωθυπουργού και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών

Παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών,  υπογράφηκε το πρωί της Παρασκευής στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, η σύμβαση κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.), στο τμήμα Ηράκλειο–Χανιά.

Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο πρωθυπουργός απευθυνόμενος στους πολίτες της Σητείας, εξήγγειλε τη χρηματοδότηση του έργου του ΒΟΑΚ από την Παχειά Άμμο μέχρι και τη Σητεία, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «θα χρηματοδοτήσουμε το κομμάτι από Παχειά άμμο ως Σητεία και θα γινει, ώστε η Κρήτη να έχει έναν αυτοκινητόδρομο από την Κίσσαμο μέχρι και τη Σητεία».

«Μετά από πολλές δυσκολίες και εμπόδια υπογράφουμε τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Ηράκλειο-Χανιά, μια δέσμευση την οποία είχα αναλάβει προσωπικά και σήμερα είμαι στην ευχάριστη θέση να την εκπληρώσω», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την ομιλία του στην τελετή υπογραφής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Ηρακλείου.

«Δεν χρειάζεται να αναφερθώ στην πολυκύμαντη ιστορία αυτού του μεγάλου και σύνθετου έργου. Όλοι και όλες έχουμε την υποχρέωση να κοιτάξουμε μπροστά. Έχουμε ήδη δύο ανοιχτά εργοτάξια από Χερσόνησο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, έργα που θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2027. Οι Κρητικοί ήδη βλέπουν την αλλαγή», είπε ακόμα ο πρωθυπουργός.

«Αγαπητέ κ. Περιστέρη περιμένω πολύ σύντομα να δούμε τα ανοιχτά εργοτάξια στο τμήμα Ηράκλειο-Χανιά. Ξέρουμε ότι είναι ένα έργο σύνθετο με ορίζοντα τα 5 χρόνια. Γι’ αυτό και ζητώ τη συνεργασία των τοπικών αρχών. Είναι πολύ σημαντικό να αντιληφθούμε την τεράστια σημασία που έχει εν συνόλω για την Κρήτη και όχι τα μικρά τοπικά ζητήματα» πρόσθεσε ο κ. Μητσοτάκης.

Ο πρωθυπουργός κάλεσε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να καταβάλουν τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια ώστε το έργο του ΒΟΑΚ να ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος που προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης. Όπως τόνισε, πρόκειται για ένα έργο με μεγάλες τεχνικές προκλήσεις, το οποίο πρέπει να προχωρά ενώ ταυτόχρονα ο δρόμος παραμένει λειτουργικός. «Ας βάλουμε τα δυνατά όλοι μας το έργο να ολοκληρωθεί στο χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνεται στην παραχώρηση», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στο διαχρονικό πρόβλημα της οδικής ασφάλειας στο νησί, έκανε λόγο για έναν «παρανοϊκό φόρο αίματος στην Κρήτη», τον οποίο απέδωσε τόσο στην κακή κατάσταση του οδικού δικτύου όσο και σε προβληματικές οδηγικές συμπεριφορές. Όπως είπε, έχει ζητήσει την υλοποίηση έργων που θα ενισχύσουν την οδική ασφάλεια σε κρίσιμα σημεία, όπως κοντά στο Ηράκλειο και στα Χανιά. Επιπλέον, απευθυνόμενος στον περιφερειάρχη Κρήτης, τόνισε την ανάγκη για μια συνολική προσέγγιση στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας στο νησί.

Μιλώντας για τις άλλες μεγάλες υποδομές στην Κρήτη, ο πρωθυπουργός υπενθύμισε τέσσερα έργα-ορόσημα: την πρόοδο στον ΒΟΑΚ, τη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτροδότησης (όπου έχει ήδη ολοκληρωθεί η μικρή σύνδεση και προχωρά η μεγάλη), τα κρίσιμα αρδευτικά έργα που, όπως ανέφερε, είναι αναγκαία για την προστασία από τη λειψυδρία, και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι που βρίσκεται ήδη σε τροχιά υλοποίησης, σύμφωνα με τις κυβερνητικές δεσμεύσεις.

Προσέθεσε, μάλιστα, και ένα πέμπτο έργο στο οποίο –όπως είπε– δίνει ιδιαίτερη σημασία: τη δημιουργία φοιτητικών εστιών σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο. «Πέντε χιλιάδες φοιτητές θα μπορούν να στεγαστούν εκεί», σημείωσε, τονίζοντας ότι με αυτόν τον τρόπο θα αντιμετωπιστεί το έντονο πρόβλημα στέγασης που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές στην Κρήτη..

Δείτε την εκδήλωση: 

Σε τροχιά υλοποίησης το έργο

Με την ενεργοποίηση της σύμβασης, θα πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης της τρέχουσας δεκαετίας και ένα από τα μεγαλύτερα όλων των εποχών για τη χώρα μας με το κόστος να ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ.

Η χρηματοδότηση του έργου καλύπτεται από πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027, εθνικούς πόρους και το Ταμείο Ανάκαμψης ενώ υπάρχει και μεγάλη χρηματοδοτική συμμετοχή από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Στα εγκαίνια της υπογραφής της σύμβασης παρευρέθηκε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης καθώς επίσης και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που είναι άλλωστε και ο φορέας υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου.

Η διάρκεια του έργου εκτιμάται πως θα είναι περίπου 48 μήνες από την στιγμή που θα ενεργοποιηθεί η περίοδος κατασκευών, ενώ εργασίες θα ξεκινήσουν με την ολοκλήρωση των απαραίτητων οριστικών μελετών και των μελετών εφαρμογής.

Με την εκκίνηση του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο θα είναι πλέον υπό κατασκευή όλος ο ΒΟΑΚ, από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Να θυμίσουμε πως ήδη σε φάση κατασκευής βρίσκονται τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη μήκους 25 χιλιομέτρων (με ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑKTOR GROUP) και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος μήκους 15 χιλιομέτρων (με ανάδοχο την AKTOR).

Να διευκρινιστεί πως ως προαίρεση στην σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο μήκους 157 χιλιομέτρων υπάρχει και η αναβάθμιση του τμήματος Κίσσαμος-Χανιά μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων. Με αυτή την προσθήκη ο ΒΟΑΚ θα φτάσει περίπου τα 225 χιλιόμετρα σε μήκος δημιουργώντας έναν από τους μεγαλύτερους αυτοκινητόδρομους της χώρας μας.


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα