Καταγγελία για «φωτογραφικούς όρους»
Για τρίτη χρονιά η Ελλάδα δεν θα έχει διεθνή καμπάνια για τον Τουρισμό της στις αγορές του εξωτερικού, καθώς το έργο για το συνολικό Rebranding («Τουριστική προώθηση και προβολή της Ελλάδας – Rebranding» στο πλαίσιο υλοποίησης του υποέργου 1 «Διαχείριση προορισμών» της Δράσης 16931 «Τουριστική Ανάπτυξη»), που αφορά στη νέα στρατηγική επικοινωνίας, οπτική ταυτότητα, παραγωγές και αγορά χώρου και χρόνου σε μέσα επικοινωνίας συνολικής αξίας 15.000.000, που ανέθεσε το υπουργείο Τουρισμού στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, έχει «κολλήσει».
Πέραν δε του πολύ σοβαρού θέματος με την απουσία της «τουριστικής» Ελλάδας από τις διεθνείς αγορές, το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, και υπάρχει ορατός ο κίνδυνος να χαθούν τα χρήματα λόγω των ασφυκτικών προθεσμιών ολοκλήρωσης ή της ολοκλήρωσης με προχειρότητα και με αμφίβολο τελικό αποτέλεσμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο διαγωνισμός που προκηρύχθηκε από το ΤΕΕ στις 11 Ιουνίου 2025, περιλαμβάνει στους όρους περιορισμούς που «φωτογραφίζουν» σύμφωνα με συμμετέχοντες συγκεκριμένη εταιρία. Ως εκ τούτου μία από τις εταιρίες που συμμετέχουν προχώρησε σε ένσταση κατά των όρων της προκήρυξης, γεγονός που οδηγεί νομοτελειακά στην αδυναμία ολοκλήρωσής του στο αμέσως προσεχές διάστημα, ώστε να υπάρξει καμπάνια που θα τρέξει στις διεθνείς αγορές.
Πέραν τούτου, όπως σχολιάζουν κύκλοι της αγοράς είναι άξιο απορίας, γιατί ένας τέτοιος διαγωνισμός, δεν διενεργείται από τον ΕΟΤ, που έχει ολοκληρώσει δεκάδες αντίστοιχους διαγωνισμούς με επιτυχία εδώ και δεκαετίες και ανατίθεται σε έναν φορέα παντελώς άσχετο με τον Τουρισμό και προφανώς και με την Επικοινωνία. Οι ίδιοι κύκλοι υπενθυμίζουν την εμπλοκή του ΤΕΕ και με το νέο σύστημα αξιολόγησης ξενοδοχείων που επιθυμεί να προωθήσει το υπουργείο Τουρισμού, στο οποίο τόσο ο ΣΕΤΕ, όσο και η ΠΟΞ έχουν εκφράσει τον προβληματισμό τους.
Κατά της διακήρυξης ασκήθηκε προσφυγή, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΕΣΗΔΗΣ για τον όρο ο οποίος προβλέπει ότι για την συμμετοχή είναι απαραίτητο η εταιρία να είναι πολυεθνική ή μέλος πολυεθνικού δικτύου και με απόφασή του το 4ο κλιμάκιο της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, στις 14 Ιουλίου δέχθηκε το αίτημα αναστολής προσωρινών μέτρων που περιλαμβάνεται στην προδικαστική προσφυγή και αναστέλλει την συνέχιση της διαγωνιστικής διαδικασίας έως την έκδοση απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ, επί της προσφυγής.
Σύμφωνα με την προκήρυξη, αντικείμενο της σύμβασης είναι η ολοκληρωμένη προβολή του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας και η περαιτέρω ενίσχυση της αναγνωσιμότητας της με γνώμονα την ανάδειξή της σε έναν ελκυστικό τουριστικό προορισμό ο οποίος μπορεί να προσφέρει διαφοροποιημένα και εξατομικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες στους επισκέπτες, ανάλογα με τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά τους, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Ειδικότερα, η Σύμβαση ενδεικτικά περιλαμβάνει: Στρατηγική Τοποθέτηση (Strategic Positioning) της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού και Στρατηγική Επικοινωνίας, δημιουργία ταυτότητας και λογοτύπου για το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας, δημιουργία και παραγωγή ηλεκτρονικού – οπτικοακουστικού υλικού τουριστικής προβολής, υλοποίηση συνολικού πλάνου διαφημιστικών ενεργειών με στόχο την τουριστική προβολή της Ελλάδας, σε ελληνικά και διεθνή ΜΜΕ (media plan), σχεδιασμό και οργάνωση εκδηλώσεων σε στοχευμένα κοινά Business to Business (Β2Β) με τουριστικούς επαγγελματίες / “Travel Trade” (ταξιδιωτικούς πράκτορες, Tour Operators, κ.λπ.) στο εξωτερικό, διενέργεια έρευνας ικανοποίησης επισκεπτών και έρευνες στο εξωτερικό για την τουριστική προβολή και ανάπτυξη της Ελλάδας κ.λ.π.
Εμπλεκόμενοι Φορείς:
- Φορέας Υλοποίησης Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας
- Φορέας Χρηματοδότησης Υπουργείο Τουρισμού
- Κύριος του Έργου Υπουργείο Τουρισμού
Οι παρεχόμενες υπηρεσίες κατατάσσονται στους ακόλουθους κωδικούς του Κοινού Λεξιλογίου δημοσίων συμβάσεων (CPV):
- 79410000-1: Υπηρεσίες παροχής επιχειρηματικών συμβουλών και συμβουλών σε θέματα διαχείρισης.
- 79415200-8: Υπηρεσίες παροχής συμβουλών σε θέματα σχεδιασμού.
- 79300000-7: Έρευνα αγοράς και οικονομική έρευνα δημοσκοπήσεις και στατιστικές.
- 79413000-2: Υπηρεσίες παροχής συμβουλών σε θέματα μάρκετινγκ.
- 79340000-9: Υπηρεσίες διαφήμισης και μάρκετινγκ
- 79341100-7 : Υπηρεσίες παροχής συμβουλών σε θέματα διαφήμισης
- 79341200-8 : Υπηρεσίες διαχείρισης διαφημίσεων
- 79341400-0 : Υπηρεσίες διαφημιστικής εκστρατείας
- 79416100-4 : Υπηρεσίες διαχείρισης θεμάτων που αφορούν τις δημόσιες σχέσεις
- 79952000-2 : Υπηρεσίες εκδηλώσεων
- 79950000-8 : Υπηρεσίες διοργάνωσης εκθέσεων και συνεδρίων
- 79530000-8 Υπηρεσίες μετάφρασης
Και είναι άξιο απορίας τι σχέση έχει με τα προαναφερθέντα αντικείμενα το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, αφού σύμφωνα με την (αυτο)περιγραφή του φορέα στο προοίμιο της διακήρυξης, «Η κύρια δραστηριότητα της Αναθέτουσας Αρχής (σ.σ. ΤΕΕ) είναι η προαγωγή της επιστήμης στους τομείς που σχετίζονται με την ειδικότητα των μελών του, της τεχνικής και της τεχνολογίας γενικά και την αξιοποίησή τους για την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας στο πλαίσιο των αρχών της αειφορίας και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Επιπλέον, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας στο πλαίσιο του σκοπού του είναι ο τεχνικός σύμβουλος του Κράτους και ιδιαίτερα:
- Μελετά οποιοδήποτε σχετικό επιστημονικό, τεχνικό, τεχνοοικονομικό, ή αναπτυξιακό θέμα που ενδιαφέρει το κοινωνικό σύνολο. Επίσης, διατυπώνει απόψεις με πρωτοβουλία δική του ή έπειτα από πρόσκληση για τη σχετική με τα θέματα αυτά νομοθεσία.
- Γνωμοδοτεί, έπειτα από πρόσκληση των αρμοδίων αρχών ή άλλων φορέων, του δημοσίου τομέα ή συνδικαλιστικών φορέων και μέσα σε οριζόμενο εύλογο χρονικό διάστημα, για οποιοδήποτε θέμα της αρμοδιότητάς του.
- Συλλέγει στατιστικά στοιχεία σε σχέση με το τεχνικό δυναμικό, την τεχνική, επιστημονική, κατασκευαστική και σχετική βιομηχανική δραστηριότητα, τα τεχνικά υλικά, τον εξοπλισμό και την τεχνολογία, καταρτίζει στατιστικές και παρέχει σχετικές πληροφορίες προς τις αρμόδιες αρχές ή άλλους φορείς.
- Παρέχει τη συνδρομή του για την άρτια κατάρτιση και εφαρμογή των αναπτυξιακών προγραμμάτων, την αξιοποίηση των φυσικών πόρων, την βελτίωση της ποιότητας ζωής, την προστασία του περιβάλλοντος, εκπονεί μόνο ή σε συνεργασία με άλλους φορείς σχετικές μελέτες και έρευνες, σχέδια προδιαγραφών, κανονισμών, συμβάσεων έργων και μελετών.
- Συμβάλλει στην εκπόνηση προγραμμάτων τεχνικής παιδείας, στην ανάπτυξη της εγχώριας έρευνας και τεχνολογίας, στην αξιοποίηση, ανάπτυξη, προγραμματισμό και διάρθρωση του τεχνικού δυναμικού σύμφωνα με τις αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας.
- Ενημερώνει την κοινή γνώμη με ανακοινώσεις, δημοσιεύσεις, εκδόσεις ή με άλλο πρόσφορο τρόπο για οποιοδήποτε θέμα της αρμοδιότητάς του, εκλαϊκεύοντας και βοηθώντας στην ευρύτερη κατανόηση των σχετικών θεμάτων και προβλημάτων.
- Μετέχει σε διεθνείς οργανισμούς, σε ενώσεις επιμελητηρίων, σε διεθνείς ενώσεις τεχνικών, αναπτύσσει σχέσεις με αντίστοιχους οργανισμούς άλλων χωρών, οργανώνει συνέδρια, εκθέσεις και άλλες εκδηλώσεις για την προώθηση των σκοπών του.
- Διενεργεί πραγματογνωμοσύνες με θεσμοθετημένη αρμοδιότητα που αφορούν θέματα τεχνικής δραστηριότητας, όπως οικοδομικά, μηχανολογικά, διαφορές κράτους πολιτών, ή πολιτών μεταξύ τους, κ.λπ..
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΕΔΩ
Η προδικαστική προσφυγή
Στην πολυσέλιδη προδικαστική προσφυγή, αναφέρονται λεπτομερώς οι “φωτογραφικές” και αντισυμβατικές” διατάξεις που περιλαμβάνονται στην διακήρυξη, σύμφωνα με την προσφεύγουσα εταιρία.
Συγκεκριμένα, αναφέρονται μεταξύ άλλων και τα εξής:
«…Εν προκειμένω λοιπόν όρος επαγγελματικής και τεχνικής ικανότητας που έθεσε στην συγκεκριμένη διακήρυξη παραβιάζει σαφώς τις αρχές της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων και της διαφάνειας και επιπλέον μειώνει δραματικά τον ανταγωνισμό. Ειδικότερα ο όρος 226 της διακήρυξης περί της τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας των υποψηφίων οικονομικών φορέων με τον οποίο τέθηκε ως προϋπόθεση ότι οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό οφείλουν να διαθέτουν ή να είναι αποτελούν μέλος διεθνούς δικτύου παροχής υπηρεσιών επικοινωνίας ή να αποτελούν θυγατρική πολυεθνικής εταιρείας ή συνδεδεμένο μέλος διεθνούς δικτύου, αποκλείει κάθε ενδιαφερόμενο οικονομικό φορέα που παρά την σχετική εμπειρία δεν έχει την εταιρική μορφή ή μια πολύ συγκεκριμένη μορφή εταιρικής συνεργασίας που απαιτεί η αναθέτουσα αρχή.
Εξαρχής απαιτείται να σημειωθεί ότι ο όρος αυτός παρίσταται εντελώς Ασαφής μη νόμιμος και διακριτικός. Πιο συγκεκριμένα όρος “πολυεθνική ή μέλος διεθνούς δικτύου” δεν εδράζεται σε νομικά κατοχυρωμένη μορφή είναι ιδιαίτερα γενικώς με αποτέλεσμα να προκαλείται σύγχυση στους δυνάμενους να συμμετέχουν οικονομικούς φορείς ως προς το εάν ο συγκεκριμένος νομικός δεσμός που ενδέχεται να έχουν διεθνείς εταιρείες τους εξασφαλίζει την δυνατότητα να συμμετέχουν παραδεκτώς στην ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία. Η νομική σχέση άλλωστε την οποία οφείλει να έχει ενδιαφερόμενοιςνα συμμετέχει στην διαγωνιστική διαδικασία εταιρεία δεν εξειδικεύεται στο κείμενο της διακήρυξης, τα λοιπά έγγραφα της διαγωνιστικής διαδικασίας, ενώ η ίδια η αρχή σας έχει κρίνει ότι τέτοιοι όροι χωρίς επαρκή σαφήνεια, αντικειμενικότητα και αναλογικότητα, είναι αντίθετοι με το άρθρο δύο της οδηγίας 2014 24 ΕΕ τίθενται κατά παράβαση των αρχών της ισότητας, της Αναλογικότητας και της διαφάνειας και ως εκ τούτου παράνομη, με αποτέλεσμα να απαιτείται και η απαλείψη τους από το κείμενο της διακήρυξης.
Η έννοια του affiliate άλλωστε είναι επιχειρησιακά ευμετάβλητη και ανεπαρκώς τυποποιημένη κάτι που ενέχει τον κίνδυνο καταχρηστικής ερμηνείας εκ μέρους της αναθέτουσας. Με άλλα λόγια λοιπόν εκ της διακήρυξης δεν προσδιορίζεται ούτε σε πόσες χώρες, ποια νομική μορφή πρέπει να έχουν περιβληθεί συγκεκριμένες εταιρείες, ούτε αναφέρεται αν περιλαμβάνει affliates, joint venture ή μόνο επιχειρήσεις με άμεσο ξένο μετοχικό κεφάλαιο, παραβιάζοντας την αρχή της σαφήνειας και την νομολογία της ΕΕΑ περί επαρκούς αιτιολογήσης. Η αοριστία του συγκεκριμένου όρου της διακήρυξης επιρρωνύεται και από το γεγονός ότι από κανένα απόλυτο σημείο της διακήρυξης δεν είναι δυνατόν να συναχθεί σε ποιες ακριβώς χωρίς να λάβει χώρα η προβολή και ως εκ τούτου σε ποιες χώρες οφείλει να είναι συνεστημένο το απαιτούμενο από την διακήρυξη δίκτυο.
Εκ της διακήρυξης λοιπόν συνάγεται ότι ένα δίκτυο συνεστημένο σε τρίτες χώρες όπως ενδεχομένως της Αφρικής και της Ασίας εμφανίζει μεγαλύτερη αξία και δύναται να εκτελέσει με μεγαλύτερο αποτελεσματικότητα το δημοπρατούμενο φυσικό αντικείμενο σε σχέση με μια αμιγώς ελληνική εταιρεία, η οποία διαθέτει αποδεδειγμένα πολυετή εμπειρία στην προβολή της χώρας σε διεθνές επίπεδο.
Κάτι τέτοιο ωστόσο δεν μπορεί σε καμιά απολύτως περίπτωση να γίνει δεκτό ενόψει και του ότι η δυνατότητα του οικονομικού φορέα να εκτελέσει την επίμαχη σύμβαση πρέπει να συνδέεται αποκλειστικά με την σχετική εμπειρία του και όχι φυσικά με το ένα αποτελεί μέλος της πολυεθνικής εταιρείας ακόμη και αφρικανικής αφού δεν προσδιορίζεται ειδικώς στην διακήρυξη.
Αξιοσημείωτη είναι επίσης και η έλλειψη αναφοράς του αριθμού και της προέλευσης των εταιρειών που συστήνουν το απαιτούμενο δίκτυο. Ένα εγχείρημα με θυγατρική Μόνο σε μία χώρα ίσως να μην θεωρείται δίκτυο, φορείς με έδρα την Ελλάδα κι άλλη μια θυγατρική σε χώρα της ευρωπαΐκής ένωσης ενδέχεται να μην δύναται να θεωρηθεί δίκτυο, αφού κάτι τέτοιο δεν διευκρινίζεται κι από μέρους της αναθέτουσας αρχής στην οικεία διακήρυξη, ενώ πολλές ελληνικές εταιρείες έχασαν την πολυεθνική ιδιότητα κατά την τελευταία δεκαετία, περιορίζοντας σημαντικά την βάση των διαγωνιζομένων.
Περαιτέρω εκ της διατύπωσης του όρου αυτού σε συνδυασμό με την ένταξή του στο πεδίο της τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας δημιουργείται αναμφιβόλως σύγχυση. Και αυτό γιατί το να είναι ένας οικονομικός φορέας θυγατρική πολυεθνικής εταιρείας ή συνδεδεμένο μέλος διεθνούς δικτύου δε συνδέεται με τους αναγκαίους ανθρώπινους και τεχνικούς πόνους και την εμπειρία, κριτήρια τα οποία κατά τη διάταξη της παραγράφου τέσσερα του άρθρου 75 του νόμου 4412 του 2016 οφείλουν να επιβάλλονται από μέρους των αναθετουσών αρχών.
Αντιθέτως επί της ουσίας αναφέρεται στο δικαίωμα συμμετοχής επιτρέποντας δηλαδή την συμμετοχή μόνο σε εταιρείες που είναι θυγατρικές πολυεθνικής η μέλη διεθνούς δικτύου. Πράγματι ο όρος αυτός ουδόλως συνδέονται με την ικανότητα του ενδιαφερόμενου οικονομικού φορέα να εκτελεστεί η συγκεκριμένη σύμβαση, αφού δεν είναι συνυφασμένος με την εμπειρία και τους πόρους που διαθέτει, σχετίζεται με αποκλειστικός με το είδος της δομή στην οποία έχει τη λέξη εμφανίζεται στις συναλλαγές του με τους τρίτους, ως μέλος δηλαδή πολυεθνικής εταιρείας η διεθνούς δικτύου. Στην περίπτωση των τεχνικών και επαγγελματικών ικανοτήτων η αναθέτουσα αρχή πρέπει να προτιμά κριτήρια επιλογής που της επιτρέπουν να καθορίσει μάλλον κατά πόσο ένας προσφέρων έχει την απαιτούμενη ικανότητα και εμπειρία ώστε να εκτελέσει προσηκόντως και ασφαλώς την συγκεκριμένη σύμβαση παρά τις γενικές ικανότητες των προσφερόντων εν προκειμένω δηλαδή την σύνδεση του ενδιαφερόμενου οικονομικού φορέα με διεθνές δίκτυο, που αυτοτελώς δεν αποδεικνύει εμπειρία, αλλά σχετίζεται με την εταιρική δομή και την Εν γένει συνεργασία του οικονομικού φορέα με διεθνείς εταιρείες και όχι με το αντικείμενο της υπό ανάθεση σύμβασης.
Ο καθορισμός των ικανοτήτων αυτόν αποβλέπει στο να διαπιστώσει αν αυτή την αρχή εάν ο εκάστοτε προσφέρων οικονομικός φορέας διαθέτει κατά τεκμήριο την ικανότητα να ανταποκριθεί στην εκτέλεση της σύμβασης και συνίσταται στο να θεσπιστούν εύλογης προϋποθέσεις καταλληλότητας των υποψηφίων να μετάσχουν στο διαγωνισμό. Παράλληλα η οδηγία 2014 24 της ευρωπαϊκής ένωσης άρθρο 58 απαιτεί οι όροι συμμετοχής να είναι ανάλογοι και συνδεδεμένοι με το φυσικό αντικείμενο.
Εν προκειμένω λοιπόν ως άνω επίμαχος φόρος περιλαμβάνεται στην προσβαλλόμενη διακήρυξη όχι απλώς εμποδίζει ή δυσχεραίνει υπέρμετρα την παραδεκτή υποβολή συμμετοχής της εταιρείας μας αλλά και έτερων ενδιαφερομένων οικονομικών Φορέων στον προκηρυχθέντα διαγωνισμό αλλά τον εκμηδενίζει πλήρως παραβιάζοντας την αρχή της μη διάκρισης μεταξύ των οικονομικών φορέων στο συγκεκριμένο πεδίο, ενόψει και του ότι φαίνεται να απευθύνεται αποκλειστικά και μόνο σε πολύ περιορισμένο κύκλο οικονομικών φορέων που διαθέτουν ή αποτελούν μέρος του διεθνούς δικτύου παροχής υπηρεσιών επικοινωνίας ή αποτελούν θυγατρική πολυεθνικής εταιρείας ή συνδεδεμένο μέλος διεθνούς δικτύου, εισάγοντας δηλαδή με τον πλέον άμεσο τρόπο φωτογραφική διάταξη.
Σημειωτέον μάλιστα ότι με τον όρο αυτό εισάγεται αντίστροφη διακριτική μεταχείριση των εθνικών οικονομικών φορέων, έναντι των διεθνών, αφού στην ουσία περιορίζεται το εύρος των δυνάμενων να συμμετέχουν παραδεκτός στην οικία διαγωνιστική διαδικασία μόνο στις πολυεθνικές εταιρίες και στα διεθνή δίκτυα, αποκλείοντας δηλαδή αμιγώς εθνικές εταιρείες, απαγορεύοντας την σύμπραξη δύο ή περισσοτέρων εθνικών επιχειρήσεων όταν καμιά δεν πληροί το ως άνω κριτήριο και εμποδίζοντας ακόμη και μεικτές σύμπραξη εθνικών ξένων εταιρειών όταν καμιά απ’ τις δύο πλευρές δεν είναι θυγατρική πολυεθνικής ή μελος διεθνούς δικτύου και μάλιστα ανεξάρτητα το αν αυτές διαθέτουν αυτοτελή διεθνή παρουσία και δραστηριοποιείται διεθνώς στο αντικείμενο της σύμβασης με οποιοδήποτε άλλο τρόπο.
Πράγματι ο όρος αυτός είναι σαφώς περιοριστικός του ανταγωνισμού, καθώς δεν επιτρέπει εθνικές εταιρείες να συμμετέχουν στην οικία διαγνωστική διαδικασία είτε μόνες είτε σε συνεργασία μεταξύ τους παρά μόνο εάν είναι σε θυγατρικές πολυεθνικής εταιρείας ή μέλη διεθνούς δικτύου, όπως επίσης δεν επέτρεψε εθνικές εταιρείες να προβούν σε σύμπραξη με ξένες εταιρείες καθώς είτε οι εθνικές είτε οι ξένες εταιρείες πρέπει να είναι θυγατρικές πολυεθνικής εταιρείας ή μέλους διεθνούς δικτύου. Η επιβολή του όρου είναι εκ των προτέρων δεδομένο ότι θα οδηγεί στον αποκλεισμό των ελληνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο αντικείμενο και που διαθέτουν εμπειρία και τεχνογνωσία, μεταξύ των οποίων και η προσφέρουσα εταιρεία, η οποία ενδιαφέρεται να συμμετέχει στην οικεία διαγωνιστική διαδικασία, διαθέτει πολυετή εμπειρία στο χώρο των media, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, είναι εφοδιασμένη με σύγχρονο εξοπλισμό και ανθρώπινο δυναμικό απόλυτα καταρτισμένο και με τεχνογνωσία, αποδεδειγμένα ικανή να εκτελέσει το αντικείμενο της προς ανάθεση σύμβασης, αποκλείεται όμως εκ προοιμίου από το δικαίωμα συμμετοχής λόγω του κρινομένου παράνομου και όλους περιοριστικού του ανταγωνισμού όρου της διακήρυξης.
Άλλωστε η απόφαση του συμβουλίου της επικρατείας 2377 έκρινε ότι ο αποκλεισμός οικονομικών φορέων δυνάμει όρου ο οποίος δε συνδέεται άμεσα με το αντικείμενο της σύμβασης είναι απαγορευμένος και καθιστά την διακήρυξη ακυρωτέα. Ο όρος λειτουργεί ως φραγμός σε μεγάλο μέρος της ελληνικής αγοράς. Δεν Προκύπτει κάποια τεχνική η ποιοτική υπεροχή των εταιρειών με πολυεθνική δομή. Υποκρύπτεται μονομερής προτίμηση προς συγκεκριμένες πολυεθνικές ή διακρατικές ομάδες επιχειρήσεων, σε βάρος του ελεύθερου ανταγωνισμού, χωρίς να προκύπτει προς τούτο επαρκής λόγος, αφού δεν συνάγεται από τα έγγραφα της σύμβασης οποιαδήποτε αναγκαιότητα για την τόσο περιοριστική του ανταγωνισμού πρόβλεψη.
Δεν αποδεικνύεται περαιτέρω ότι μια πολυεθνική ή δίκτυο προσφέρει πλεονέκτημα υπέρτερο από ελληνική εταιρεία. Αντιθέτως ενδέχεται να επιφέρει επιπλέον επιβάρυνση παραδείγματος χάρη διοικητικό κόστος υπεργολαβίες επικοινωνιακά ζητήματα, ενώ μπορεί να κινηθεί σε βάρος των στόχων της αναθέτουσας (προώθηση τοπικής παραγωγής, απασχόληση). Άρα ο όρος δεν πληροί την αναλογικότητα της αρχής της οικονομικότητας και αποδοτικότητας και την ελάχιστη δυνατή δυσμενή επιβάρυνση της αναθέτουσας αρχής.
Με άλλα λόγια λοιπόν οι απαιτήσεις για περιορισμό του κύκλου των συμμετεχόντων οικονομικών φορέων αποκλειστικά σε θυγατρικές πολυεθνικών ή σε μέλη διεθνών δικτύων χωρίς αυτό να δικαιολογείται από κάποιον επιτακτικό λόγο δημοσίου συμφέροντος και είναι πλήρως δυσανάλογος με τον επιδιωκόμενο σκοπό ιδίως ενόψει και του ότι δεν υφίσταντο ανάλογοι περιορισμοί σε προγενέστερες διαγωνιστικές διαδικασίες με αντίστοιχο συμβατικό αντικείμενο της ίδιας αναθέτουσας αρχής, ενώ δεν δικαιολογείται σε κανένα απολύτως σημείο η διαφοροποίηση και η αναγκαιότητα αυστηροποίησης σε τέτοιο βαθμό των κριτηρίων τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας. Και του ότι μολονότι δεν υφίσταται προηγούμενη διαγνωστική διαδικασία της παρούσας αναθέτουσας αρχής με ακριβώς όμοιο αντικείμενο, ομοειδείς δράσεις διεθνούς προβολής προκηρύχθηκαν πρόσφατα από άλλους δημόσιους φορείς ουδέποτε περιείχαν τον επίμαχο περιορισμό αρκούμενες σε ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια εμπειρίας αρκούμενες δηλαδή στην απόδειξη εμπειρίας, όπως ακριβώς απαιτεί ο νόμος δηλαδή με ήδη εκτελεσθείσες συμβάσεις και συναφείς με το αντικείμενο και όχι φυσικά με το να είναι περιβεβλημένος ο ενδιαφερόμενος οικονομικός φορέας με συγκεκριμένη εταιρική δομή.
Συναφώς λοιπόν καμπάνιες όπως AGTIS για τον ελληνικό τουρισμό 2021 22 και 2025, Greece from home EOT 2020, περιφέρεια Κρήτης, νοτίου Αιγαίου, Dήμος Αθηναίων και άλλες εκτελέστηκαν με συμμετοχή ελληνικών εταιρειών χωρίς πολυεθνική απαίτηση και κατέγραψαν άριστα αποτελέσματα και διεθνή βραβεία.
Το ότι δεν υπήρχε ανάγκη για τέτοιο περιορισμό τεκμηριώνει πέραν πάσης αμφιβολίας ότι σχετική απαίτηση που αποτυπώνεται στον προσβαλλόμενο εν προκειμένω όρο της διακήρυξης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος δεν εξυπηρετούσε το σκοπό και είναι υπέρμετρα περιοριστική του ανταγωνισμού, αφού αποκλείει εκ προοιμίου εθνικές εταιρείες, οι οποίες μάλιστα έχουν κατά αποκλειστικότητα και με απόλυτη επιτυχία ανταποκριθεί σε προγενέστερη σύμβαση μετά αυτό το αντικείμενο. Άλλωστε όσο πιο περιοριστικός επί του ανταγωνισμού είναι ο όρος τόσο περισσότερο αναγκαίος θα πρέπει να παρίσταται αυτός, για την επίτευξη του συμβατικού σκοπού και τόσο πιο στενά συνδεδεμένος με την προστασία και προώθηση των τυχόν νομικών υποχρεώσεων και του έργου της αναθέτουσας ως και του συνδεόμενου με το συμβατικό αντικείμενο δημοσίου συμφέροντος.
Εν κατακλείδι, όλη αυτή η εξέλιξη καταλήγει πρακτικά στο ότι η χώρα και ο ΕΟΤ δεν θα διαθέτει καμπάνια προβολής της χώρας για 3η συνεχόμενη χρονιά από το 2023…Ομοίως και ποια ήταν η αναγκαιότητα της απόφασης του υπουργείου Τουρισμού να εμπλακεί στον διαγωνισμό αυτό, το ΤΕΕ…
Πηγή: money-tourism.gr
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα