Οικονομία 16.12.2025, 15:20

Κομισιόν: Χαλάρωση των κανόνων για τις εκπομπές ρύπων για τα νέα αυτοκίνητα

Η πρόταση θα επιτρέψει στις εταιρείες αυτοκινήτων να επιβραδύνουν την στροφή στην ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη

Τη χαλάρωση των κανόνων για τις εκπομπές ρύπων για τα νέα αυτοκίνητα θα προτείνει η Κομισιόν, ουσιαστικά εγκαταλείποντας την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, κάτι για το οποίο πιέζει εδώ και μήνες η αυτοκινητοβιομηχανία.

Η πρόταση θα επιτρέψει στις εταιρείες αυτοκινήτων να επιβραδύνουν την στροφή στην ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη, καθώς και στις ΗΠΑ, ο Αμερικανός πρόεδρος Donald Trump καταργεί τους κανόνες αποδοτικότητας που τέθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο δυσκολεύονται να κάνουν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση με έναν κερδοφόρο τρόπο, καθώς η Ford Motor ανακοίνωσε έκτακτη χρέωση ύψους 19,5 δισ. δολαρίων, που σχετίζεται με τις δραστηριότητες ηλεκτρικών οχημάτων της.

Η στροφή της Κομισιόν, που πρόκειται να ανακοινωθεί και επισήμως σήμερα, έρχεται την ώρα που οι «πράσινες» πολιτικές βρίσκονται σε φάση αναδίπλωσης σε όλο τον κόσμο, καθώς η οικονομική πραγματικότητα αποδεικνύεται εμπόδιο σε αυτόν τον μεγάλο μετασχηματισμό.

Οι εμπορικές εντάσεις με την Κίνα και τις ΗΠΑ αναγκάζουν την Ευρώπη να δώσει προτεραιότητα στη στήριξη της βιομηχανίας της. Έτσι, παρότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δεσμευτεί νομικά να φτάσει στην κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, κυβερνήσεις και επιχειρήσεις εντείνουν τις εκκλήσεις τους για μεγαλύτερη ευελιξία, προειδοποιώντας ότι οι αυστηροί στόχοι μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο την οικονομική σταθερότητα.

Σύμφωνα με τη νέα πρόταση, η Κομισιόν θα μειώσει τις απαιτήσεις που θα απαγόρευαν τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ από το 2035. Αντ’ αυτού, θα επιτρέπονται υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα plug-in με συστήματα επέκτασης αυτονομίας που τροφοδοτούνται με καύσιμα, όπως αναφέρει το Bloomberg.

Επιπλέον, οι εκπομπές καυσαερίων θα πρέπει να μειωθούν κατά 90% μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας, έναντι μείωσης 100% που προβλέπει ο σημερινός στόχος.

Αυτό θα ισχύσει με την προϋπόθεση ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα αντισταθμίσουν την πρόσθετη ρύπανση χρησιμοποιώντας καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα ή ανανεώσιμα καύσιμα ή τοπικά παραγόμενο πράσινο χάλυβα.

Ανάμεσα στα μέτρα που θα ανακοινωθούν σήμερα θα είναι και βήματα για την αύξηση της διείσδυσης των μικρών ηλεκτρικών οχημάτων που έχουν κατασκευαστεί στην Ευρώπη.

Για παράδειγμα, τα οχήματα αυτά θα εξαιρούνται από κάποιες απαιτήσεις ασφάλειας και ρύπων για 10 χρόνια, ενώ θα συνοδεύονται και από κίνητρα, όπως ειδικές θέσεις στάθμευσης και επιδοτήσεις.


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα