Ναυτιλία 18.12.2025, 15:03

Κυριαρχία της Ελλάδας στον τομέα των δεξαμενόπλοιων

Oι Έλληνες πλοιοκτήτες αναδεικνύονται για ακόμη μία φορά σε κομβικό παίκτη

Την κυριαρχία της Ελλάδας στον τομέα των δεξαμενόπλοιων επιβεβαιώνει η ετήσια έκθεση της Veson Nautical για το 2025, καθώς ένα στα τέσσερα πλοία που βρίσκονται υπό ναυπήγηση είναι ελληνικών συμφερόντων.

Επίσης, καταγράφεται επιστροφή των «Greeks» στα LNG Carriers με 18 νέες παραγγελίες, καταλαμβάνοντας την κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης για πρώτη φορά μετά το 2021, αναφέρει η Ναυτεμπορική.

Όπως επισημαίνεται, οι Έλληνες πλοιοκτήτες αναδεικνύονται για ακόμη μία φορά σε κομβικό παίκτη, διατηρώντας ηγετική παρουσία τόσο σε επίπεδο στόλου όσο και σε επενδυτική δραστηριότητα σε όλα τα segments.

Παράλληλα, οι αναλυτές χαρακτηρίζουν το 2025 ως μια χρονιά έντονων αντιθέσεων, με τις γεωπολιτικές αναταράξεις, τις κανονιστικές πιέσεις και τις μεταβαλλόμενες εμπορικές ροές να δημιουργούν ένα σύνθετο περιβάλλον για πλοιοκτήτες και επενδυτές.

Πρωτοκαθεδρία

Ο κλάδος των tankers αποτέλεσε έναν από τους πιο χαρακτηριστικούς δείκτες της διχοτόμησης της αγοράς.

Σύμφωνα με τη Veson Nautical, τα crude tankers (VLCC, Suezmax, Aframax) κατέγραψαν ανθεκτικότητα και άνοδο αξιών, σε αντίθεση με τα product tankers τα οποία πιέστηκαν έντονα από την υποτονική αγορά καθαρών προϊόντων.

Οι Έλληνες εφοπλιστές διατήρησαν την πρώτη θέση παγκοσμίως στις νέες παραγγελίες tankers το 2025, καλύπτοντας πάνω από το ένα τέταρτο του συνολικού orderbook, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική της προσήλωσης στον συγκεκριμένο κλάδο.

Παρά τη μείωση της συνολικής ναυπηγικής δραστηριότητας σε σχέση με το 2024, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παρέμειναν ενεργοί, εστιάζοντας σε σύγχρονα πλοία με υψηλές περιβαλλοντικές προδιαγραφές.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Veson Nautical, η Ελλάδα παρέμεινε στην 1η θέση στις παραγγελίες δεξαμενόπλοιων αντιπροσωπεύοντας περίπου το 25%-27% του συνολικού tanker orderbook, με 91 παραγγελίες (σε σύνολο 291).

Οι ελληνικές παραγγελίες επικεντρώθηκαν κυρίως σε Aframax και Suezmax, με σημαντικό αριθμό dual-fuel ή LNG-ready πλοίων.

Παράλληλα οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρέθηκαν και στην κορυφή των second hand αγορών crude tankers, αξιοποιώντας τη μεταβλητότητα των αξιών και την αυξημένη ζήτηση τονο-μιλίων.

Η χώρα μας κατατάσσεται δεύτερη στις S&P συναλλαγές με 101 αγορές, από 68 πέρυσι (αύξηση περίπου 49% σε ετήσια βάση).

Ιδιαίτερη σημασία έχει η εικόνα της Ελλάδας στον κλάδο των LNG carriers, αφού παρά τη δύσκολη χρονιά για τα ναύλα και τις αξίες, λόγω υπερπροσφοράς πλοίων και καθυστερήσεων σε νέα έργα LNG, αναδείχθηκε ως η πιο ενεργή χώρα σε αγορές LNG πλοίων το 2025.

Βάσει των στοιχείων του report, οι πλοιοκτήτες επένδυσαν στοχευμένα, αξιοποιώντας τη διόρθωση των αξιών, με στόχο τη μακροπρόθεσμη τοποθέτηση σε έναν στρατηγικό ενεργειακό κλάδο.

Όπως αποτυπώνεται στην έκθεση, οι «Greeks» κάλυψαν περίπου 20% των συνολικών second hand συναλλαγών στον κλάδο, ενώ στο orderbook η Ελλάδα κατατάσσεται στην κορυφή (18 νέες παραγγελίες), επιβεβαιώνοντας τη μακροπρόθεσμη στρατηγική τοποθέτηση στην ενεργειακή μετάβαση.

Ισχυρή παρουσία

Στον τομέα των bulk carriers η Ελλάδα κατατάσσεται δεύτερη παγκοσμίως σε αριθμό ενεργών πλοίων (2.379), πίσω μόνο από την Κίνα (2.995).

Σύμφωνα με τη Veson Nautical, το 2025 χαρακτηρίστηκε από ενίσχυση των αξιών, κυρίως στα Capesize, λόγω των παρατεταμένων παρακάμψεων μέσω Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας που αύξησαν τα τονο-μίλια (ton-miles).

Ωστόσο, οι Έλληνες πλοιοκτήτες υιοθέτησαν πιο επιφυλακτική στάση στις νέες παραγγελίες (175 πλοία το ελληνικό orderbook), με περιορισμένο orderbook, γεγονός που αντανακλά στρατηγική ωριμότητα και προσαρμογή σε ένα περιβάλλον αυξημένης αβεβαιότητας.

Αντίθετα, οι «Greeks» ήταν ιδιαίτερα ενεργοί στη δευτερογενή αγορά (168 αγορές), κυρίως σε Capesize και Kamsarmax, επενδύοντας αντικυκλικά εν όψει της βελτίωσης των ναυλαγορών στο δεύτερο μισό του έτους.

Κινήσεις στα second hand

Σε ό,τι αφορά τα containerships, το 2025 χαρακτηρίστηκε από ισχυρή ζήτηση στη δευτερογενή αγορά, κυρίως για μικρομεσαία πλοία, λόγω περιορισμένης προσφοράς και σταθερών ναύλων.

Αν και η Ελλάδα δεν βρίσκεται στην κορυφή των χωρών που οδηγούν τις νέες παραγγελίες, οι ελληνικές εταιρείες διατηρούν αξιόλογη παρουσία στις αγοραπωλησίες second hand πλοίων, αξιοποιώντας ευκαιρίες που προκύπτουν από τη μεταβλητότητα της αγοράς.

Μάλιστα, η χώρα μας συγκαταλέγεται στις πέντε πιο ενεργές χώρες στις αγορές second hand containerships (25 πλοία).

Ταυτόχρονα ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τύπου feeder αποτέλεσε «οδηγό» των ελληνικών επενδύσεων, καθώς τα μικρότερα πλοία γνώρισαν ανανεωμένο ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω της περιφερειακής ανάπτυξης των εμπορικών δικτύων.

Μικτή εικόνα

Ο κλάδος των LPG carriers εμφάνισε έντονες διακυμάνσεις, με τα μεγάλα μεγέθη (VLGC) να παρουσιάζουν ανθεκτικότητα, ενώ τα μεσαία πλοία πιέστηκαν από χαμηλότερα ναύλα.

Η ελληνική παρουσία στον τομέα παραμένει πιο περιορισμένη σε σύγκριση με άλλους κλάδους.


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα