Θα έχει καθολική κάλυψη σε όλη τη χώρα, θα είναι χωρίς χρέωση για τον καταναλωτή
Τη δυνατότητα ανάληψης ή ακόμη και κατάθεσης μετρητών από φυσικά πρόσωπα στο εμπορικό κατάστημα προωθεί η Mastercard, παρακάμπτοντας το ATM σε μια περίοδο που η συζήτηση για τη διατήρηση ή την επέκταση του δικτύου των ATMS αποτελεί ζητούμενο του σχεδιασμού για τις τράπεζες. Το μοντέλο, όπως δήλωσε ο Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα Παναγιώτης Πολύδωρος, είναι σε φάση σχεδιασμού για τη δοκιμή του και στην Ελλάδα εντός του 2026. «Κλειδί» για την εφαρμογή του είναι οι συμφωνίες με τους εμπόρους, οι οποίοι «θα επωφεληθούν από την αύξηση της επισκεψιμότητας στα καταστήματα».
Μέσω των POS
Η δυνατότητα ανάληψης μετρητών την ώρα της συναλλαγής (cashback), αξιοποιώντας το δίκτυο των POS που έχει καθολική κάλυψη σε όλη τη χώρα, θα είναι χωρίς χρέωση για τον καταναλωτή αλλά και τον έμπορο και αποτελεί μια καινοτομία που επιδιώκει να εισαγάγει η Mastercard για να ενισχύσει την παρουσία της στον χώρο των συναλλαγών, ενόψει της διεύρυνσης του ανταγωνισμού με νέα εργαλεία, όπως είναι οι άμεσες πληρωμές μέσω IRIS. Η δυνατότητα του cashback είναι διαδεδομένη σε αγορές του εξωτερικού, όπως η Μεγάλη Βρετανία, η Γερμανία, η Γαλλία, η Φινλανδία και οι ΗΠΑ, όπου η Robinhood και η εφαρμογή παράδοσης Gopuff ανακοίνωσαν πρόσφατα συνεργασία για την παράδοση μετρητών στους καταναλωτές στο σπίτι.
Η Mastercard έχει δοκιμάσει το σχετικό μοντέλο σε Πολωνία και Κύπρο. Για παράδειγμα, στην Κύπρο η ανάληψη μετρητών μπορεί να γίνει μέσω συγκεκριμένων τραπεζικών καρτών (κυρίως debit) σε επιλεγμένα σημεία πώλησης (π.χ. σούπερ μάρκετ), με την προϋπόθεση ότι συνδυάζεται με την αγορά ενός προϊόντος και για συγκεκριμένα ποσά (συνήθως μέχρι 50-100 ευρώ) και ανάλογα με την πολιτική του κάθε καταστήματος και της τράπεζας.
Έτσι, κάποιος μπορεί να κάνει αγορά π.χ. 50 ευρώ και να ζητήσει παράλληλα την ανάληψη 50 ευρώ σε μετρητά. Η χρέωση που θα υπάρξει στο ταμείο θα είναι 100 ευρώ, δίνοντας τη δυνατότητα άμεσης ρευστότητας, χωρίς να καταφύγει στο πλησιέστερο ATM. Το σύστημα είναι σε φάση σχεδίασης στην Ελλάδα, προκειμένου να διερευνηθεί η διαθεσιμότητα του εμπορικού κόσμου και στόχος είναι να εφαρμοστεί πιλοτικά για μικρά ποσά, ενώ για μεγαλύτερα θα χρησιμοποιείται το παραδοσιακό ATM.
Ευκολία συναλλαγών
Αναφερόμενος στην είσοδο του IRIS στο φυσικό σημείο ο κ. Πολύδωρος χαρακτήρισε φυσιολογικό να μπαίνουν καινούργιοι παίκτες στην αγορά, σημειώνοντας ότι «πρέπει να περιμένουμε να δούμε τον βαθμό διείσδυσης που θα έχει στις ηλεκτρονικές συναλλαγές». «Εμείς, το καλύτερο που μπορούμε για τον καταναλωτή και για τον έμπορο είναι η ασφάλεια, η ευκολία και η επιβράβευση των συναλλαγών με κάρτες», συμπλήρωσε, δίνοντας έμφαση στα πλεονεκτήματα της κάρτας, όπως είναι τα προγράμματα επιβράβευσης με τη συγκέντρωση πόντων για εξαργύρωση, η δυνατότητα αμφισβήτησης της συναλλαγής και η επιστροφή χρημάτων.
Η αξία των συναλλαγών με κάρτες εκτιμάται ότι αυξήθηκε κατά 9% το 2025, ενώ ανάλογος αναμένεται και ο ρυθμός αύξησης για την επόμενη χρονιά, εμφανίζοντας σημάδια κόπωσης σε σχέση με τον διψήφιο ρυθμό των προηγούμενων ετών (12% το 2024 και το 2023 και 20% το 2022). Σύμφωνα με τον κ. Πολύδωρο, στην αύξηση του 2025 συνέβαλε η πληρωμή των επιδομάτων του Δημοσίου μέσω κάρτας, η ένταξη πρόσθετων επαγγελματιών στην υποχρεωτικότητα αποδοχής κάρτας και η επέκταση των συνεργασιών.
Η χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής, όπως οι χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες, αντιπροσωπεύει περίπου το 48% της ιδιωτικής κατανάλωσης, ποσοστό που είναι συγκρίσιμο πλέον με τον μέσο όρο στην Ε.Ε. Η τάση αυτή έχει αποφέρει πρόσθετα φορολογικά έσοδα της τάξης των 400-500 εκατ. ευρώ τον χρόνο, συμβάλλοντας, σύμφωνα με τον κ. Πολύδωρο, στη μείωση της φοροδιαφυγής, που έχει περιοριστεί στο 11% του ΑΕΠ από 25% το 2017.
Συνεργασία με ΚΤΕΛ
Στον σχεδιασμό της Mastercard για την επόμενη χρονιά περιλαμβάνεται η επέκταση της συνεργασίας με τα υπεραστικά ΚΤΕΛ, έτσι ώστε ο ταξιδιώτης να πληρώνει με την κάρτα του το αντίτιμο του εισιτηρίου. Η κάρτα θα χρεώνεται αυτόματα κατά την έξοδο με τη μέθοδο του tap out. «Ηδη είμαστε σε πιλοτική φάση», δήλωσε ο κ. Πολύδωρος, «με 600 λεωφορεία που έχουν ενταχθεί στο σύστημα και η προσδοκία μας είναι όλος ο στόλος των 3.500 λεωφορείων να ενεργοποιηθεί το 2026». Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο που θα διευκολύνει και τους τουρίστες, ενισχύοντας την τάση αντικατάστασης των μετρητών από κάρτα.
Επιπλέον, όπως δήλωσε, «θέλουμε να χτυπήσουμε την πόρτα σε μεγάλες επιχειρήσεις και να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε πώς θα μπορούσε η κάρτα να γίνει αναπόσπαστο μέρος των προμηθειών τους», διευρύνοντας τη δυνατότητα χρήσης της και στις εμπορικές συναλλαγές που συγκεντρώνουν μεγάλους τζίρους.
Οι AI agents
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Mastercard σε Ελλάδα, Μάλτα και Κύπρο, το μέλλον είναι το agentic commerce. Πρόκειται για νέα μορφή ηλεκτρονικών αγορών, όπου αυτόνομοι AI agents εκτελούν εργασίες, όπως αναζήτηση, σύγκριση επιλογών και πραγματοποίηση αγορών για λογαριασμό καταναλωτών ή επιχειρήσεων. Παράλληλα, μπορούν να χειριστούν πολύπλοκες απαιτήσεις και να ολοκληρώσουν ολόκληρη τη συναλλαγή με ελάχιστη ανθρώπινη παρέμβαση.
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα









