Οι επιθέσεις συνδυάζονται σε ένα πολυσύνθετο ρίσκο για τη ναυτιλία
Χούθι, Σομαλοί πειρατές, Ιρανοί και νέο «μέτωπο» στη Μαύρη Θάλασσα δίνουν την εικόνα ενός παγκόσμιου χάρτη απειλών, όπου διαφορετικές μορφές θαλάσσιας βίας συνδυάζονται σε ένα πολυσύνθετο ρίσκο για τη ναυτιλία.
Μετά τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, την κλιμάκωση των περιστατικών πειρατείας ανοικτά της Σομαλίας και την επανεμφάνιση των ιρανικών κατασχέσεων δεξαμενόπλοιων στα Στενά του Ορμούζ, το νέο «μέτωπο» στη Μαύρη Θάλασσα, με χτυπήματα σε πλοία, ενεργειακά φορτία και λιμενικές υποδομές, αποτελεί ένα νέο «καμπανάκι» για την ασφάλεια της διεθνούς ναυσιπλοΐας.
Στον Περσικό Κόλπο, με φόντο το πιο πρόσφατο επεισόδιο και την κατάσχεση του product tanker Talara από τους Φρουρούς της Επανάστασης στα Στενά του Ορμούζ, στελέχη της ναυτιλίας, φορείς και κυβερνήσεις εκφράζουν την ανησυχία τους.
Μόλις χθες η Ουάσιγκτον έκανε λόγο για μια ενέργεια που χαρακτηρίζεται ως «κατάφωρη παραβίαση του διεθνούς δικαίου».
Σύμφωνα με την Κεντρική Διοίκηση του Στρατού των ΗΠΑ, ιρανικές δυνάμεις χρησιμοποίησαν ελικόπτερο και μικρά σκάφη για να προσεγγίσουν το πλοίο σε διεθνή ύδατα.
Το Talara ταξίδευε προς τη Σιγκαπούρη όταν άλλαξε απότομα πορεία προς τις ιρανικές ακτές. Η Columbia
Shipmanagement, διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου, επιβεβαίωσε ότι οι ναυτικοί είναι ασφαλείς, ωστόσο η Τεχεράνη συνεχίζει να μην εξηγεί για το «μη εξουσιοδοτημένο φορτίο» που επικαλείται.
Την ίδια ώρα, το βλέμμα της ναυτιλιακής κοινότητας στρέφεται εκ νέου στη Μαύρη Θάλασσα, όπου τα ενεργειακά φορτία έχουν μετατραπεί σε στόχο.
Στις 17 Νοεμβρίου το τουρκικό LPG carrier Orinda επλήγη ενώ βρισκόταν δεμένο στο ουκρανικό λιμάνι Ισμαήλ, κατά τη διάρκεια ρωσικής επίθεσης.
Η φωτιά στο Orinda προκάλεσε ευρύτερο συναγερμό: οι ρουμανικές αρχές προχώρησαν σε εκκένωση του χωριού Plauru, ακριβώς απέναντι από το Ισμαήλ, φοβούμενες πιθανές δευτερογενείς εκρήξεις λόγω της φύσης του φορτίου.
Τι συμβαίνει με την πειρατεία
Παράλληλα, η διεθνής ναυτιλία παρακολουθεί με ανησυχία και την επιστροφή της πειρατείας ανοικτά της Σομαλίας.
Το πρόσφατο report της Diaplous, αλλά και αναλύσεις όπως αυτή του ναυάρχου ε.α. και πρώην ανώτατου διοικητή των δυνάμεων του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη James Stavridis, συγκλίνουν στο ότι το «φάντασμα» έχει αρχίσει να επανεμφανίζεται.
Το ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο Hellas Aphrodite αποτελεί το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα: καταλήφθηκε από ομάδα ενόπλων πειρατών που χρησιμοποίησαν ένα mother ship και ταχύπλοα – κλασική τακτική της «παλιάς» εποχής.
Η επέμβαση της αποστολής EUNAVFOR Atalanta απέτρεψε τα χειρότερα, ενώ λίγες ημέρες αργότερα ευρωπαϊκές δυνάμεις κατέλαβαν το σκάφος που είχε χρησιμοποιηθεί ως «βάση» για τις επιθέσεις.
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα









