Οι εταιρείες θα μπορούν να χρησιμοποιούν πραγματικές μετρήσεις από τους κινητήρες των πλοίων τους
Στην υιοθέτηση ακριβέστερων κανόνων μέτρησης για τις εκπομπές μεθανίου προχωρά η Ευρωπαϊκή Ένωση, πραγματοποιώντας ένα ακόμη βήμα προς μια πιο ρεαλιστική ενεργειακή μετάβαση, μετά και την πρόσφατη απόφαση της Κομισιόν να αναγνωρίσει το LNG ως μεταβατικό καύσιμο.
Σύμφωνα με τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV, με τη νέα κατευθυντήρια γραμμή, οι εταιρείες θα μπορούν να χρησιμοποιούν πραγματικές μετρήσεις από τους κινητήρες των πλοίων τους, κάτι που όχι μόνο βοηθά στη μείωση των εκπομπών, αλλά μπορεί να περιορίσει και τα πρόστιμα που προβλέπουν οι ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές ρυθμίσεις του FuelEU Maritime από το 2025 – ειδικά για τα πλοία που καίνε LNG.
Μέχρι σήμερα η συμμόρφωση γινόταν αποκλειστικά με τυπικούς συντελεστές ολίσθησης μεθανίου που είχαν οριστεί από την Ε.Ε., ανεξάρτητα από το πόσο καθαρά λειτουργούσε ένας συγκεκριμένος κινητήρας.
Αυτό σήμαινε ότι ακόμη και σύγχρονοι κινητήρες LNG χαμηλής ολίσθησης εμφανίζονταν στα χαρτιά ως πιο ρυπογόνοι, επιβαρύνοντας τους υπολογισμούς του FuelEU Maritime και αυξάνοντας το κόστος συμμόρφωσης και τις κυρώσεις.
Σημειώνεται ότι το FuelEU Maritime είναι ο νέος κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης που με επίπεδο αναφοράς από το 2025 και ισχύ το 2026 επιβάλλει στα πλοία άνω των 5.000 GT που προσεγγίζουν λιμάνια της Ε.Ε. να μειώσουν προοδευτικά την ένταση των εκπομπών τους σε CO2, μεθάνιο και υποξείδιο του αζώτου, σε βάση well-to-wake από την έναρξη ως την καύση.
Ο κανονισμός δεν υπαγορεύει ποια καύσιμα πρέπει να χρησιμοποιούν τα πλοία, αλλά θέτει αυστηρούς στόχους που οδηγούν σε πρόστιμα όταν δεν επιτυγχάνονται, δημιουργώντας ισχυρά κίνητρα για τη μετάβαση σε καθαρότερες τεχνολογίες και εναλλακτικά καύσιμα, σε συνδυασμό πλέον με το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών EU ETS, που εφαρμόζεται ήδη.
Αλλάζει το τοπίο
Η νέα κατευθυντήρια γραμμή της Ε.Ε. περιγράφει τις διαδικασίες για την επαλήθευση των πραγματικών εκπομπών μεθανίου από κινητήρες ντίζελ θαλάσσης.
Οι επαληθευμένοι συντελεστές εκπομπών ενδέχεται να εφαρμόζονται ήδη για το έτος αναφοράς FuelEU Maritime 2025 και προσφέρουν μια στρατηγική ευκαιρία για θετικό αντίκτυπο στους υπολογισμούς συμμόρφωσης – ενδεχομένως μειώνοντας τις κυρώσεις και ενισχύοντας την οικονομική βιωσιμότητα των πλοίων που κινούνται με LNG.
Η εξέλιξη αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία, καθώς το μεθάνιο έχει 25 φορές μεγαλύτερο κλιματικό αντίκτυπο σε σχέση με το CO2 και, από το 2026, οι διαρροές του θα υπόκεινται και σε υποχρέωση αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών στο EU ETS.
Παράλληλα, οι τεχνολογικές αναβαθμίσεις στους κινητήρες επιτρέπουν μεγάλη μείωση της ολίσθησης μεθανίου: οι Otto LNG low-speed κινητήρες μπορούν πλέον να πέσουν έως το 0,7% από τον τυπικό συντελεστή 1,7%.
Η δυνατότητα χρήσης πραγματικών δεδομένων, αντί για γενικές τιμές, δημιουργεί πλέον άμεσο οικονομικό όφελος, με εκτιμώμενες ετήσιες εξοικονομήσεις που μπορεί να ξεπερνούν το 1 εκατ. ευρώ για ένα μεγάλο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 24.000 TEUs.
Μέρος της στρατηγικής για ναυτιλία χαμηλότερων εκπομπών
Η νέα κατευθυντήρια γραμμή της Ε.Ε. βασίζεται στην απόφαση MEPC 402(83) του ΙΜΟ και καθορίζει λεπτομερώς τις διαδικασίες μετρήσεων και επαλήθευσης, συμπεριλαμβανομένης της συνεχούς παρακολούθησης φορτίου κινητήρα και της παρεμβολής δεδομένων ολίσθησης μεθανίου ανά 30 λεπτά.
Τα σωρευτικά στοιχεία θα καθορίζουν τον επίσημο «πραγματικό συντελεστή» κάθε πλοίου για τις ανάγκες συμμόρφωσης.
Η διαφυγή μεθανίου πρέπει επίσης να αναφέρεται σύμφωνα με τον κανονισμό MRV της Ε.Ε. και, από το 2026, θα εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του EU ETS.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει τότε να παραδώσουν δικαιώματα εκπομπής όχι μόνο για τις εκπομπές CO2, αλλά και για το μεθάνιο και το υποξείδιο του αζώτου.
Η νέα ευρωπαϊκή γραμμή ευθυγραμμίζεται, πάντως, και με τη μεταστροφή της Κομισιόν στο Σχέδιο Βιώσιμων Μεταφορών (STIP), όπου το LNG αναγνωρίζεται ως μεταβατικό καύσιμο – μια σαφής αλλαγή σε σχέση με την προηγούμενη «τιμωρητική» στάση που είχε υιοθετηθεί στις διαπραγματεύσεις του ΙΜΟ.
Μαζί με το βιομεθάνιο και το e-methane, αποτελεί πλέον μέρος της στρατηγικής της Ε.Ε. για έναν ναυτιλιακό κλάδο χαμηλότερων εκπομπών, σε μια εποχή που το 94% των καυσίμων παραμένει πετρελαϊκής προέλευσης.
Σύμφωνα με στοιχεία της SEALNG, το 2024 καταγράφηκε αύξηση 33% στον αριθμό των πλοίων που κινούνται με LNG, με το σύνολο να φτάνει πλέον τα 638.
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα









