Του Μιχάλη Ψύλου – Τι κι αν ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν διαλύει κάθε έννοια δημοκρατίας στη χώρα του;
Ενόψει της συνόδου κορυφής του ΝΑΤΟ στην Αγκυρα σε λιγότερο από δύο εβδομάδες, ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υποσχέθηκε ότι θα δώσει στον Ερντογάν ένα «δώρο», που «θα τον κάνει πολύ χαρούμενο».
Και το δώρο αυτό θα είναι μαχητικά αεροσκάφη F-35, όπως άφησε να εννοηθεί, παινεύοντας τον Τούρκο πρόεδρο: « Ειλικρινά, αν ο πρόεδρος Ερντογάν δεν ήταν ο οικοδεσπότης της συνόδου του ΝΑΤΟ, μάλλον δεν θα συμμετείχα», είπε ο Αμερικανός πρόεδρος.
Για την ιστορία, οι ΗΠΑ απέκλεισαν την Άγκυρα από το πρόγραμμα των F-35 το 2019, όταν η Τουρκία απέκτησε συστήματα αντιπυραυλικής άμυνας S-400 από τη Ρωσία.
Αν και μετά τους επαίνους του Τραμπ, ο αντιπρόεδρος Τζ. Ντ. Βανς διευκρίνισε ότι η πώληση του μαχητικού αεροσκάφους στην Άγκυρα θα απαιτούσε την έγκριση του Κογκρέσου, το θέμα παραμένει. «Ο Ερντογάν είναι καλός άνθρωπος και η Τουρκία διαθέτει μια τεράστια αμυντική βιομηχανική βάση. Ο κόσμος δεν αντιλαμβάνεται πόσο σημαντική είναι η Τουρκία από στρατιωτικής άποψης. Διαθέτει πολύ ισχυρές ένοπλες δυνάμεις και χρησιμοποιεί μεγάλο μέρος του δικού μας εξοπλισμού», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Τραμπ.
«Εκπρόσωπος» των ΗΠΑ
Ο Τραμπ δεν κρύβει άλλωστε τις προθέσεις του. Θέλει να καταστήσει την Τουρκία βασικό εκπρόσωπο των αμερικανικών συμφερόντων στην ευρύτερη περιοχή. Αδιαφορώντας για το γεγονός ότι η δημοκρατία και «κάλπη» έχει χάσει το νόημά της στη Γείτονα χώρα. Διαβάζουμε συνεχώς για τις ολοένα και πιο αδίστακτες επιχειρήσεις του καθεστώτος Ερντογάν για την παραμονή του στην προεδρία, με κάθε μέσο.
Ο Ερντογάν αδίστακτα, λαμβάνει μέτρα για να κάνει τον εαυτό του τη μόνη επιλογή για την προεδρία. Και αν το Τουρκικό Σύνταγμα απαγορεύει τρίτη θητεία στην προεδρία της χώρας, ποιος νοιάζεται;
Ο Ερντογάν έχει στο πλευρό τον Πρόεδρο των ΗΠΑ. Ο Ντόναλντ Τραμπ λατρεύει άλλωστε, να συνεργάζεται με αυταρχικούς ηγέτες με τους οποίους μπορεί να διαπραγματευτεί με τον τρόπο που ξέρει από την προϋπηρεσία του στις επιχειρήσεις: Δούναι και λαβείν Χρησιμοποιεί μηχανισμούς ανταμοιβής και τιμωρίας για να αναγκάσει τους ξένους ηγέτες να σταθούν στο πλευρό του…
Δεν είναι τυχαίο λοιπόν, που έχει μια πολύ θερμή σχέση με τον Ερντογάν, ο οποίος συμφωνεί με όλα τα συμφέροντα και τις απαιτήσεις των ΗΠΑ στην περιοχή.
Ο Τραμπ είχε γράψει μάλιστα στον λογαριασμό του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι ο Ερντογάν του είχε πει τα εξής κατά τη διάρκεια της τηλεφωνικής τους επικοινωνίας στις 20 Μαΐου: «Ο Πρόεδρος Τραμπ είναι ο ηγέτης που ο κόσμος περίμενε εδώ και αιώνες. Δεν μιλάει μόνο για εξουσία, είναι η ίδια η εξουσία»!
Επιλέγει και την ηγεσία της αντιπολίτευσης
Ο Αμερικανός πρόεδρος αναγκάστηκε πάντως να διαγράψει αυτό το μήνυμα λίγες ώρες αργότερα, κατόπιν αιτήματος της Άγκυρας. Ωστόσο, η χρονική στιγμή αυτής της τηλεφωνικής επικοινωνίας, όπου ειπώθηκαν αυτά τα λόγια, δεν είναι σύμπτωση. Μόλις 24 ώρες μετά τη συνομιλία με τον Τραμπ, ο Ερντογάν ακύρωσε το …συνέδριο του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος (CHP)- της αξιωματικής αντιπολίτευσης δηλαδή-το οποίο είχε πραγματοποιηθεί τρία χρόνια πριν.
Έτσι απομάκρυνε από την ηγεσία του CHP τον Οζγκιούρ Οζέλ, τον νεαρό ηγέτη που είχε φέρει το κόμμα στην πρώτη θέση στις δημοσκοπήσεις, παραδίδοντας την ηγεσία της αντιπολίτευσης στον 78χρονο Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου, ο οποίος είχε χάσει από τον Ερντογάν 13 φορές!
Η σιωπή του Λευκού Οίκου κατά τη διάρκεια της ταχείας αυταρχικής στροφής της Τουρκίας είναι σίγουρα ένα σημάδι. Ωστόσο, τα γεγονότα είναι αμείλικτα και δείχνουν ότι η Αμερική του Τραμπ υποστηρίζει σιωπηρά την εξάλειψη της δημοκρατίας από τον Ερντογάν.
Ο Τομ Μπαράκ, πρέσβης της Άγκυρας στις ΗΠΑ και επίσης ειδικός εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου για τη Συρία και το Ιράκ, προωθεί συνεχώς τα τουρκικά συμφέροντα στην περιοχή.
Ο Τραμπ θέλει να κάνει τον «Ερντογάν…Σουλτάνο», έγραψε πρόσφατα η συντηρητική γερμανική FAZ. Θέλει να μετατρέψει την Τουρκία σε μια περιφερειακή δύναμη ικανή να αντικαταστήσει το Ιράν. Έτσι, θέλει να εφαρμόσει ένα σχέδιο που θα προστατεύει τα αμερικανικά συμφέροντα στην περιοχή, θα παρεμβαίνει στις συγκρούσεις με τον ισχυρό στρατό της και ταυτόχρονα δεν θα αποτελεί απειλή για το Ισραήλ, καθώς προωθείται ήδη η απομάκρυνση του Νετανιάχου από την εξουσία, με τον οποίο ο Ερντογάν βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση και τον αποκαλεί συνεχώς …«Χίτλερ»
Νέο-Οθωμανικά όνειρα
Αυτό το σχέδιο δεν μπορεί να λειτουργήσει σε μια δημοκρατική Τουρκία. Επομένως, όσοι κυβερνούν σήμερα τις ΗΠΑ προτιμούν μια μοναρχία στην Τουρκία, ένα καθεστώς όπου ο Ερντογάν, ο οποίος ήδη ζει με νέο-Οθωμανικά όνειρα, θα είναι ο απόλυτος ηγέτης.
Το είπε άλλωστε ξεκάθαρα ο Αμερικανός πρέσβης στην Αγκυρα: «Ό,τι έχει κάνει η Δύση στην περιοχή από την πτώση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ήταν λάθος. Τα μόνα πράγματα που λειτουργούν είναι οι καλοπροαίρετες μοναρχίες. (…) Από το 1919, κάθε πρότυπο που επιβάλλεται από τη Δύση, από τη Συνθήκη του Παρισιού μέχρι το Σαν Ρέμο και το Όσλο, έχει αποτύχει. (…) Αφήστε την περιοχή να δημιουργήσει το δικό της σύστημα. Σε αυτήν την περιοχή, η δύναμη και η ισχύς κυριαρχούν στον σεβασμό… Το ίδιο ισχύει και για τον Πρόεδρο Ερντογάν».
Να τα ακούν αυτά εκεί στου Μαξίμου που βαυκαλίζονται με τα «ήρεμα νερά». Ο «Σουλτάνος» μόνο υποταγή ζητάει…
Πηγή: nastemporiki.gr
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα









