Σε τι εξετάστηκαν οι υποψήφιοι
Με την εξέταση του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας άρχισαν σήμερα, Παρασκευή 30 Μαΐου, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων, που διεκδικούν μία από τις 68.788 θέσεις της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης για το ερχόμενο ακαδημαϊκό έτος, 2025-26.
Δείτε τα θέματα ΕΔΩ
Το Cretatimes.gr σε συνεργασία με το Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ θα ενημερώνει έγκυρα και έγκαιρα για τα θέματα των Πανελληνίων 2025 και τις απαντήσεις τους.
Πανελλαδικές 2025: Το σχόλιο του φροντιστηρίου ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ για θέματα
«Τη σημασία της δημιουργικότητας κλήθηκαν σήμερα να ερμηνεύσουν και να αναπτύξουν οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων των Γενικών Λυκείων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Στους υποψήφιους δόθηκαν δύο κείμενα νεοελληνικής γλώσσας κι ένα αφηγηματικό κείμενο του Γιώργου Ιωάννου πάνω στα οποία θα βασίζονταν για να αναπτύξουν τις σκέψεις τους για τους λόγους που το σύγχρονο σχολείο οφείλει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα αλλά και τρόπους με τους οποίους ο νεός/νέα επιλέγει να την εκφράσει προσωπικά.
Γενικότερα μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι τα θέματα ήταν αρκετά ενδιαφέροντα και ακολουθούσαν τις οδηγίες του ΙΕΠ στο σύνολο τους, χρειάζονταν όμως προσοχή στην ανάπτυξη και τη διαχείρισή τους – όπως αρμόζει στο μάθημα της έκθεσης. Οι ερωτήσεις αφορούσαν βασικά κομμάτια της θεωρίας συνεπώς δεν έκρυβαν εκπλήξεις. Επιλογικά, ένας συνεπής και προετοιμασμένος μαθητής μπορούσε με ευκολία να απαντήσει στα θέματα και να διαπραγματευτεί το θέμα της έκθεσης».
Αναλυτικά οι απαντήσεις από το Φροντιστήριο Ολοκλήρωση
ΘΕΜΑ Α – ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Α1. Σύμφωνα με την ερευνήτρια, η δημιουργική σκέψη ξεκινάει στη βρεφική ηλικία και σχετίζεται με την ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων. Αναλυτικότερα, αυτή πηγάζει αφενός από την συνδυαστική σκέψη και αφετέρου από την ανακάλυψη νέων ιδεών. Επισημαίνεται, ότι η δημιουργικότητα αφορά κυρίως ανθρώπους με ταλέντο και φαντασία, από το χώρο της τέχνης και της επιστήμης. Τέλος, η ερευνήτρια τονίζει, πως η διερεύνηση των αρνητικών παραγόντων είναι απαραίτητη για την καλύτερη κατανόηση των μηχανισμών δημιουργικότητας.
ΘΕΜΑ Β – ΘΕΩΡΙΑ
Β1. ΚΕΙΜΕΝΟ 1:
- ΣΩΣΤΟ (Η δημιουργικότητα νοείται ως μια διαδικασία, η οποία οδηγεί σε κάποια μορφή δημιουργικής παραγωγής και χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία και αποτελεσματικότητα…)
- ΣΩΣΤΟ (Η αξία της δημιουργικότητας είναι πολιτιστικά, κοινωνικά αλλά και οικονομικά αδιαμφισβήτητη, εξ ου και η ένταξή της στους γενικούς εκπαιδευτικούς στόχους παγκοσμίως. …)
- ΛΑΘΟΣ (Η δυναμική σχέση της εκπαίδευσης μέσω των τεχνών με τη δημιουργικότητα έχει επιβεβαιωθεί ερευνητικά…)
- ΛΑΘΟΣ (Στο ίδιο πνεύμα, … σε προβληματικές καταστάσεις…)
- ΣΩΣΤΟ (Ταυτόχρονα, η ίδια εμπειρία παρέχει τη δυνατότητα ειδικά στο μικρό παιδί να καθρεφτιστεί στο δημιούργημά του, να νιώσει την ιδιαιτερότητα και τη μοναδικότητα του προσώπου του και να αναπτυχθεί.)
Β2. Χαρακτηριστικά επιστημονικού λόγου
- Περιγραφικός λόγος με χρήση επιστημονικού ορισμού (Η δημιουργικότητα νοείται ως μια διαδικασία, η οποία οδηγεί σε κάποια μορφή δημιουργικής παραγωγής και χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία και αποτελεσματικότητα, ενώ μπορεί να συνδυάζει ιδέες ή υλικά με νέους τρόπους.)
- Ειδικό – επιστημονικό λεξιλόγιο (πολυαισθητηριακές εμπειρίες μάθησης, καλλιέργεια της αποκλίνουσας σκέψης)
- Χρήση μακροπερίοδου λόγου (Συνδέεται άμεσα με τη φαντασία, την καινοτομία, την επίλυση προβλημάτων και την αποκλίνουσα σκέψη, αλλά η πολύπλευρη φύση της καθιστά δύσκολο το εγχείρημα να την ορίσει κάποιος.
- Χρήση Υποτακτικής σύνδεσης (Ταυτόχρονα, η ίδια εμπειρία παρέχει τη δυνατότητα ειδικά στο μικρό παιδί να καθρεφτιστεί στο δημιούργημά του, να νιώσει την ιδιαιτερότητα και τη μοναδικότητα του προσώπου του και να αναπτυχθεί.)
- Ονοματοποίηση (Μπορεί κανείς να πει ότι η επίλυση προβλημάτων, η εξεύρεση λύσεων και η παροχή πολύτιμης εργασίας μέσω της φαντασίας, της πρωτοτυπίας και της ευχέρειας απαιτούν δημιουργικό νου.)
- Αναφορική λειτουργία γλώσσας (Η συμμετοχή των παιδιών σε καλλιτεχνικές δράσεις)
- Χρήση τρίτου προσώπου (οδηγεί)
- Παθητική σύνταξη (εντοπίζεται ισχυρή σχέση)
Β3.
- Ο τίτλος του κειμένου 2 «Η δημιουργικότητα αρχίζει από την κούνια» σύντομος και περιεκτικός, προιδεάζει τον αναγνώστη σχετικά με το περιεχόμενο του κειμένου.
Παράλληλα, με τη χρήση της μεταφοράς (από κούνια) και του χιουμοριστικού τόνου διεγείρει το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Ενώ, καταφέρνει επιτυχημένα να τον προβληματίσει για το πώς σχετίζεται η δημιουργικότητα με την βρεφική ηλικία.
- Μετατροπή:
«Θα πρέπει, επομένως, να μελετηθούν οι συνθήκες εκείνες από τις οποίες επηρεάζεται αρνητικά η ανάπτυξη των δημιουργικών γνωστικών ικανοτήτων του βρέφους»
Με την μετατροπή σε παθητική σύνταξη το ύφος του αποσπάσματος καθίσταται περισσότερο επιστημονικό, επίσημο και απρόσωπο, ενώ η έμφαση πλέον δίνεται στην ανάγκη μελέτης των συνθηκών επιρροής. Τέλος, ενισχύεται η αποστασιοποίηση και η αντικειμενικότητα.
ΘΕΜΑ Γ – ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ
Γ1. Ο ήρωας του κειμένου στο απόσπασμά μας θίγει την αδράνεια και την έλλειψη της δημιουργικότητας, καταστάσεις που συναντά στον εργασιακό του χώρο. «Καταφθάνουν λαχανιασμένοι» οι συνάδερφοι του, αναφέρει ήδη από την αρχή, και με την κινητική αυτή εικόνα αναδεικνύει την βιασύνη και το άγχος που καταπνίγουν το σύγχρονο εργαζόμενο και τον απομακρύνουν από τα όποια ψυχολογικά και κοινωνικά οφέλη μπορεί να επιφέρει με την εργασία του. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό το επίθετο «μπαγιάτικες φάτσες» με το οποίο δηλώνει την απαρέσκειά του απέναντι στον εφησυχασμό και στην αδράνεια των συναδέλφων του. Θεωρεί ότι ίσως το πολύ διάβασμα, ίσως η βαθιά σκέψη «έχουν αποξηράνει και το σώμα και την καρδιά» των ανθρώπων αναδεικνύοντας με τον μεταφορικό αυτό λόγο έναν άνθρωπο που έχει χάσει κάθε επαφή με την δημιουργικότητα και την φαντασία, στοιχεία που ομορφαίνουν τη ζωή και συντελούν στην κοινωνική πρόοδο. Περισσότερο αποκαρδιωμένος φαίνεται όταν εντοπίζει την ίδια κατάσταση και στα νεαρά ακόμα άτομα, δείγμα μιας παρηκμασμένης και «αδιάφορης» εποχής.
Προσωπικά, αν και αντιλαμβάνομαι την απογοήτευση του ήρωά μας θεωρώ ότι θα αντιδρούσα με διαφορετικό τρόπο. Θα προσπαθούσα να εστιάσω στην προσωπική μου προσπάθεια για να αναδείξω τις δυνατότητες και την αξία μου, βοηθώντας έτσι τόσο τον εαυτό μου όσο και τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, αποτελώντας, ίσως, ένα μικρό παράδειγμα προς μίμηση.
Εναλλακτικοί κειμενικοί δείκτες:
Χρήση πρωτοπρόσωπης αφήγησης (ανεβαίνω, σκέφτομαι)
Επιπλέον μεταφορές (ζαρώνει η καρδιά μου, μελετώ το καλημέρα)
Ασύνδετο σχήμα (ούτε τέχνη ξέρω, ούτε για να πάω μαθητευόμενος…)
ΘΕΜΑ Δ – ΕΚΘΕΣΗ
Δ1. Τίτλος: Εκπαίδευση με δημιουργικά φτερά…
Πρώτο ζητούμενο: Αξία της δημιουργικότητας και ρόλος του σύγχρονου σχολείου
- Πνευματικό επίπεδο: διεύρυνση πνευματικών οριζόντων, όξυνση κριτικής σκέψης, ανάπτυξη της φαντασίας, εναλλακτικός τρόπος σκέψης – διαφορετικότητα
- Ψυχικό επίπεδο: αίσθηση ψυχικής ολοκλήρωσης και προσωπικής πληρότητας, συναισθηματική νοημοσύνη
- Τεχνολογικό επίπεδο: ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων
- Κοινωνικό επίπεδο: ενεργητική συμμετοχή στα κοινωνικά δρώμενα ώστε να υποστηριχθεί η κοινωνική πρόοδος, συνεργατικότητα και βιωματική αλληλεπίδραση
- Οικονομικό – Εργασιακό: εργασιακή δημιουργικότητα και προσαρμοστικά οδηγούν σε οικονομικά οφέλη, καινοτομία στην επιχειρηματικότητα
- Πολιτιστικό: επαφή των παιδιών γικαλλιέργεια καλών τεχνών (θέατρο, δημιουργική γραφή, μουσική κλπ.)
Δεύτερο ζητούμενο: Τρόποι καλλιέργειας δημιουργικότητας από το άτομο:
- Ενασχόληση με την Τέχνη
- Εθελοντισμός
- Ψηφιακός ακτιβισμός
- Συμμετοχή στα κοινά – δράσεις
- Νεανική επιχειρηματικότητα (start-ups)
- Επαφή με τις νέες τάσεις – εξελίξεις στο τόμεα της τεχνολογίας
- Επαφή με το φυσικό περιβάλλον
- Συμμετοχή σε αθλητικά δρώμενα
Επιμέλεια απαντήσεων:
Σωπασής Νίκος
Πετράκη Χριστίνα
Χριστοδουλάκης Κωνσταντίνος
Τσιρώνη Στέλλα
Σωμαράκη Ελένη
Απαντήσεις σε βίντεο από το φροντιστήριο «Ολοκλήρωση»
Πανελλαδικές 2025: Το πρόγραμμα των εξετάσεων στα ΓΕΛ
Οι υποψήφιοι των ΓΕΛ συνεχίζουν τη Δευτέρα 2/6 με τα Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), τα Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και τη Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας).
Την Τετάρτη 4 Ιουνίου οι υποψήφιοι των ΓΕΛ θα εξεταστούν στα Λατινικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), τη Χημεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και την Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).
Οι εξετάσεις των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων θα ολοκληρωθούν την Παρασκευή 6 Ιουνίου, με τα μαθήματα: Ιστορία (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και Οικονομία (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).
Πανελλαδικές 2025 – ΕΠΑΛ: Το πρόγραμμα των εξετάσεων
Αντίστοιχα, το πρόγραμμα των Πανελλαδικών για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ, έχει ως εξής: Έναρξη το Σάββατο 31 Μαΐου 2025 με το μάθημα των Νέων Ελληνικών. Συνέχεια, την 3η Ιουνίου, εξέταση στα Μαθηματικά (Άλγεβρα). Θα ακολουθήσουν, από τις 5 έως και τις 16 Ιουνίου οι εξετάσεις σε μαθήματα ειδικότητας.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί, ότι οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα διεξαχθούν από τις 14 έως και τις 25 Ιουνίου 2025. Παρομοίως, η διεξαγωγή των Υγειονομικών Εξετάσεων και Πρακτικής Δοκιμασίας των υποψηφίων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) από τις 16 έως και τις 27 Ιουνίου.
Πανελλαδικές εξετάσεις: 6.300 υποψήφιοι από την Κρήτη κυνηγούν το «όνειρο»
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα