Οι τουρμπίνες λειτουργούν σε ακραίες συνθήκες προκειμένου να προσφέρουν αυξημένες επιδόσεις
Τα περισσότερα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους είναι υπερτροφοδοτούμενα, και απαιτούν συγκεκριμένο τρόπο χρήσης και συντήρησης προκειμένου να αποφευχθούν κοστοβόρες βλάβες.
Ο λόγος που ο turbo κινητήρας έγινε τόσο δημοφιλής και χρησιμοποιείται πλέον εκτεταμένα από τους κατασκευαστές είναι γιατί μπορεί να προσφέρει υψηλή απόδοση σε μικρής χωρητικότητας κινητήρες, χωρίς να εκτοξεύει ταυτόχρονα την κατανάλωση καυσίμου.
Μάλιστα στις μέρες μας, που οι κινητήρες εσωτερικής καύσης στα υβριδικά και τα plug-in hybrid αυτοκίνητα συνεργάζονται με ηλεκτρικά μοτέρ, για λόγους οικονομίας καυσίμου και μείωσης εκπομπών ρύπων, η τάση είναι να μικραίνει ο κυβισμός του κινητήρα, με την απώλεια ισχύος να αντισταθμίζεται μέσω της υπερτροφοδότησης και της ηλεκτρικής υποβοήθησης.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι σύμφωνα με μελέτες που έγιναν στις ΗΠΑ, το 2001 μόλις το 1% των νέων αυτοκινήτων που πωλούνταν στην αμερικανική αγορά διέθετε turbo κινητήρα, ενώ 23 χρόνια αργότερα, το ποσοστό αυτό είχε εκτοξευθεί στο 37%.
Ωστόσο τα οφέλη της χρήσης ενός turbo κινητήρα συνοδεύονται από μερικά «ψεγάδια», όπως για παράδειγμα το λεγόμενο turbo lag (η καθυστέρηση απόκρισης του turbo), ή το αυξημένο κόστος συντήρησης λόγω της μεγαλύτερης συχνότητας αλλαγής λαδιών.
Η τουρμπίνα (ή στροβιλοσυμπιεστής) είναι ένα εξάρτημα υπερτροφοδότησης αέρα, η οποία τοποθετήθηκε στους κινητήρες για να αυξήσει την απόδοσή τους. Παίρνει κίνηση από τα καυσαέρια του κινητήρα, αυξάνοντας έτσι τη μάζα του αέρα καύσης, και επιταχύνοντας τους χρόνους λειτουργίας του κινητήρα.
Οι τουρμπίνες λειτουργούν σε ακραίες συνθήκες προκειμένου να προσφέρουν αυξημένες επιδόσεις. Χαρακτηριστικό είναι ότι η φτερωτή του στροβίλου μπορεί να περιστρέφεται έως και 200.000-250.000 φορές το λεπτό.
Επίσης τα turbo εκτίθενται σε τεράστια θερμικά φορτία: το σύστημα στο οποίο βρίσκεται ο στρόβιλος στην πλευρά της εξαγωγής μπορεί να αγγίξει θερμοκρασίες από 600 έως 950 βαθμούς Κελσίου.
Αυτή η υπερβολική θερμοκρασία είναι εχθρός του λιπαντικού, αφού η θερμότητα κάνει το λάδι πιο λεπτόρρευστο, μειώνοντας την ικανότητά του να λιπαίνει επαρκώς τα μέρη του κινητήρα. Το πιο σοβαρό όμως είναι ότι λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, σχηματίζονται «καρβουνίλες» πάνω στα εξαρτήματα του turbo.
Η τακτική αναπλήρωση και ανανέωση του λιπαντικού είναι μονόδρομος για τη μακροημέρευση του turbo, επομένως τα προγραμματισμένα service λίπανσης που αναφέρει ο κατασκευαστής πρέπει να τηρούνται ευλαβικά.
Επίσης, καλό θα είναι μαζί με την αντικατάσταση του λιπαντικού να αλλάζετε κάθε φορά το φίλτρο λαδιού, καθώς και το φίλτρο αέρα για ευνόητους λόγους.
Τι συμβαίνει με τους κινητήρες diesel
Στην ίδια κατηγορία με τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες βενζίνης ανήκουν και οι πετρελαιοκινητήρες, οι οποίοι απαιτούν συχνότερες αντικαταστάσεις λαδιού αν θέλουμε να εξασφαλίσουμε τη μακροζωία τους.
Οι λόγοι είναι διαφορετικοί, καθώς ένας πετρελαιοκινητήρας αναπτύσσει υψηλότερες θερμοκρασίας, ενώ λειτουργεί και με υψηλότερη σχέση συμπίεσης, γεγονός που καταπονεί περισσότερο τα λιπαντικά στο εσωτερικό του.
Επίσης, η καύση του πετρελαίου εκλύει περισσότερα κατάλοιπα σε σχέση με έναν κινητήρα βενζίνης, τα οποία απομακρύνονται και συγκρατούνται από το λιπαντικό και το αντίστοιχο φίλτρο.
Αυτό σημαίνει, βέβαια, ότι το λάδι του κινητήρα ρυπαίνεται ταχύτερα, απαιτώντας αντιστοίχως και τη συχνότερη αντικατάστασή του.
Επιπλέον, οι σύγχρονοι πετρελαιοκινητήρες διαθέτουν στην πλειονότητά τους σύστημα επανακυκλοφορίας καυσαερίων, ευνοώντας με αυτόν τον τρόπο την είσοδο μικροσωματιδίων στο λιπαντικό.
Πηγή: carandmotor.gr
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα