H ίδια εταιρεία αναλύσεων είχε αναφέρει ότι η συνολική χωρητικότητα είχε υπερβεί τα 30 εκατομμύρια TEUs
Σε φάση αναδιάταξης βρίσκεται η παγκόσμια αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με τη χωρητικότητα του στόλου να σπάει ρεκόρ και τις εμπορικές στρατηγικές των liners να μεταβάλλονται ταχύτατα.
Σύμφωνα με την Alphaliner, ο παγκόσμιος στόλος ξεπέρασε τον Νοέμβριο του 2025 τα 33 εκατομμύρια TEUs, καταγράφοντας νέο ιστορικό υψηλό, αναφέρει η Ναυτεμπορική.
Στα τέλη του 2024, η ίδια εταιρεία αναλύσεων είχε αναφέρει ότι η συνολική χωρητικότητα είχε υπερβεί τα 30 εκατομμύρια TEUs, συνεχίζοντας μια εντυπωσιακή πορεία ανάπτυξης από τα περίπου 20 εκατομμύρια TEUs πριν από 8 χρόνια.
Παράλληλα, τα στοιχεία της Alphaliner και του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης πλοίων AIS δείχνουν ότι η αδράνεια του στόλου παραμένει σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα -μόλις 0,8%-, γεγονός που υποδηλώνει ότι η παγκόσμια ζήτηση συνεχίζει να απορροφά τη διαρκώς αυξανόμενη χωρητικότητα.
Την ίδια στιγμή, οι liners εγκαταλείπουν την πολιτική των μεγάλων και αραιών ανατιμήσεων στα ναύλα εμπορευματοκιβωτίων, υιοθετώντας εβδομαδιαίες αυξήσεις General Rate Increases (GRI), επιβάλλοντας μικρές αλλά σταθερές τιμές που διατηρούν ανοδική τάση στα spot rates.
Σύμφωνα με την Drewry, η νέα αυτή στρατηγική οδήγησε σε βραχυπρόθεσμη σταθεροποίηση της αγοράς.
Σε αυτό το πλαίσιο, η αβεβαιότητα γύρω από τη λειτουργία της Διώρυγας του Σουέζ συνεχίζει να ενισχύει την αστάθεια στις εμπορικές ροές Ασίας – Ευρώπης και να συγκρατεί τους ναύλους σε υψηλά επίπεδα.
Αν και η πλήρης επαναλειτουργία της Διώρυγας αναμένεται να ασκήσει πτωτική πίεση στην αγορά, η ομαλοποίηση προβλέπεται σταδιακή, λόγω της πιθανής συμφόρησης στα μεγάλα λιμάνια και της αναδιάταξης των δικτύων Ανατολής – Δύσης.
Κυριαρχία των «10»
Σύμφωνα με την Alphaliner, η συνολική χωρητικότητα των 10 μεγαλύτερων liners ξεπέρασε τα 33 εκατομμύρια TEUs τον Νοέμβριο του 2025, φτάνοντας νέο ιστορικό υψηλό.
Ο παγκόσμιος στόλος εμπορευματοκιβωτίων αριθμεί πλέον 6.642 πλοία, ενισχυμένος από τις πρόσφατες προσθήκες μεγάλων μεταφορέων, με την MSC να υπερβαίνει το ορόσημο των 7 εκατομμυρίων TEUs και την HMM να περνά το 1 εκατομμύριο TEUs.
Οι δέκα κορυφαίοι μεταφορείς ελέγχουν πλέον περισσότερα από 28,1 εκατομμύρια TEUs σε πάνω από 4.040 πλοία, κυριαρχώντας σε πάνω από το 85% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Η MSC εξακολουθεί να πρωταγωνιστεί στην ανάπτυξη του στόλου της, προσθέτοντας περίπου 799.000 TEUs σε 68 νεότευκτα μέσα σε μόλις 15 μήνες, ενώ η επέκταση των μονάδων 14.000-16.000 TEUs και η ενίσχυση του ναυλωμένου στόλου και των αγορών μεταχειρισμένων επιβεβαιώνουν τη στρατηγική της επιθετικής μεγέθυνσης.
Ο εμπορικά αδρανής στόλος μειώθηκε στο 0,8% του παγκόσμιου στόλου, ένδειξη ότι η ζήτηση συνεχίζει να απορροφά τη νέα χωρητικότητα.
Τα στοιχεία AIS καταγράφουν υψηλή αξιοποίηση στις διαδρομές Ανατολής – Δύσης.
Από τους δέκα μεγαλύτερους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων στην κορυφή βρίσκεται η Mediterranean Shipping Company (MSC) με 7.052.528 TEUs, αντιπροσωπεύοντας το 21,3% της συνολικής παγκόσμιας χωρητικότητας, ακολουθούν η Maersk με 4.603.551 TEUs και η CMA CGM με 4.085.913 TEUs, ενώ η κινεζική COSCO Group διαχειρίζεται 3.538.118 TEUs.
Στην πέμπτη θέση βρίσκεται η Hapag-Lloyd με 2.410.015 TEUs, ενώ η ONE κατέχει στόλο 2.035.472 TEUs.
Η Evergreen Line διαθέτει 1.938.786 TEUs, με την HMM να ακολουθεί με 1.016.180 TEUs. Τη δεκάδα συμπληρώνουν η Yang Ming με 717.715 TEUs και η ZIM με 703.598 TEUs.
Άνοδος 7% στους ναύλους
Στο μεταξύ, ο Δείκτης Drewry World Container Index (WCI) που παρακολουθεί την εβδομαδιαία τιμή μεταφοράς ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών σε οκτώ βασικές παγκόσμιες διαδρομές, σημείωσε άνοδο 7% αυτή την εβδομάδα, φτάνοντας τα 1.927 δολ. ανά TEU 40F, καταγράφοντας την πρώτη του αύξηση μετά από τρεις συνεχόμενες εβδομάδες πτώσης.
Η άνοδος οφείλεται κυρίως στη βελτίωση των ναύλων στις γραμμές Ασίας – Ευρώπης και Transpacific, που συνδέουν την Κίνα με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Συγκεκριμένα, το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες αυξήθηκε κατά 8%, φτάνοντας τα 2.256 δολάρια, ενώ ο ναύλος προς τη Νέα Υόρκη ανέβηκε κατά 6%, στα 2.895 δολάρια.
Στην Ευρώπη, οι τιμές στη γραμμή Σαγκάη – Γένοβα κατέγραψαν τη μεγαλύτερη άνοδο (+15%), στα 2.648 δολάρια, ενώ ο ναύλος προς το Ρότερνταμ αυξήθηκε κατά 4%, στα 2.241 δολάρια.
Η εξέλιξη αυτή αντανακλά μια γενικότερη τάση ανάκαμψης μετά από εβδομάδες πτωτικής πορείας, υποδεικνύοντας ότι η ζήτηση για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων παραμένει ανθεκτική παρά τις πιέσεις που δέχεται η αγορά.
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα









