Τι απαντά η δημοτική αρχή
Σφυροκόπημα από τον Συνήγορο του Πολίτη αλλά και από την αντιπολίτευση δέχεται η δημοτική αρχή με αφορμή την πολύκροτη υπόθεση κλήσεων και ατομικών ειδοποιήσεων προς δημότες του Ηρακλείου για οφειλές από πρόστιμα λόγω παλαιών παραβάσεων του ΚΟΚ, αλλά και τα μέτρα που λαμβάνει η δημοτική αρχή, προχωρώντας σε κατασχέσεις και δεσμεύσεις τραπεζικών λογαριασμών.
Ο Συνήγορος του Πολίτη, έπειτα από αρκετά αιτήματα δημοτών, ζητά την παρεμβαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, προκειμένου να δοθούν διευκρινίσεις, κυρίως ως προς την ανάγνωση της νομοθεσίας.
Επι της ουσίας πρόκειται για οφειλές δημοτών που ενδέχεται να μην έχουν ισχύ, καθώς έχει παρέλθει η τριετία από την ημέρα της βεβαίωσης των ή η 20ετία από την πράξη της παράβασης, όπως ορίζει η κείμενη νομοθεσία και σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο στο Ηράκλειο μόλις 3 περιπτώσεις δημοτών αφορούσε η εκ παραδρομής βεβαίωση οφειλών πέραν της τριετίας.
Την ίδια στιγμή απαντήσεις για το ζήτημα των κλήσεων ζητά από τη δημοτική αρχή και η παράταξη Ηράκλειο η πόλη μας, με ανακοίνωση που εξέδωσε.
Αναλυτικά:
Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε τα αναφερόμενα στο από 14/02/2025 Δελτίο Τύπου του Συνηγόρου του Πολίτη σχετικά με τη μη συμμόρφωση του Δήμου Ηρακλείου στις οδηγίες του Υπουργείου Εσωτερικών και παρεμβάσεις του Συνηγόρου του Πολίτη όσον αφορά τη διαδικασία είσπραξης οφειλών των Δημοτών μας.
Συγκεκριμένα μεταξύ άλλων στο εν λόγω Δελτίο Τύπου αναφέρεται:
«…Παράλληλα, η Αρχή εξακολουθεί να παρεμβαίνει ζητώντας τη διαγραφή των οφειλών, σε περιπτώσεις που αναζητούνται παλαιά πρόστιμα τα οποία έχουν βεβαιωθεί μετά το πέρας της τριετούς αποσβεστικής προθεσμίας, κατά παράβαση του άρθρου 71 του ν. 542/1977 και των οδηγιών του υπ’ αρ.πρωτ. 17729/23.02.2024 εγγράφου του Υπουργείου Εσωτερικών.
Στην πλειοψηφία τους οι αρμόδιοι Δήμοι ανταποκρίνονται θετικά, όπως ενδεικτικά οι Δήμοι Αθηναίων, Αγίας Παρασκευής, Αμαρουσίου, Αμπελοκήπων–Μενεμένης, Ζακύνθου, Θέρμης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Κατερίνης, Κηφισιάς, Κοζάνης, Κρωπίας, Λαρισαίων, Ξάνθης, Παιανίας, Πατρέων, Πειραιά, Πέλλας, Περάματος, Ραφήνας-Πικερμίου, Σερρών, Σπάτων– Αρτέμιδος κ.α.
Εντοπίζονται ωστόσο ακόμη μεμονωμένες περιπτώσεις είτε αυθαίρετων ερμηνειών της νομοθεσίας και των οδηγιών του Υπουργείου Εσωτερικών είτε μη ανταπόκρισης στις παρεμβάσεις της Αρχής, όπως για παράδειγμα αυτές των Δήμων Ηρακλείου, Καλαμάτας και Χανίων για τις οποίες ο Συνήγορος έχει απευθυνθεί με έγγραφά του στις αρμόδιες Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και το Υπουργείο Εσωτερικών…»
Επίσης, στο από 23/02/2024 έγγραφο του Υπουργείου εσωτερικών αναφέρεται μεταξύ άλλων:
«…Σημειώνεται ότι η αποσβεστική προθεσμία για τη βεβαίωση των εν λόγω προστίμων δεν τροποποιείται με τις νέες διατάξεις του ν. 5027/2023 και συνεπώς, ο κανόνας των τριών ετών για τη βεβαίωσή τους παραμένει αναλλοίωτος και ισχύει για όλες ανεξαιρέτως τις περιπτώσεις, είτε αφορούν πρόστιμα παλαιών ετών είτε νεότερων είτε εντάσσονται στις μεταβατικές διατάξεις του ν.5027/2023 είτε όχι.
Συνεπώς, κατόπιν των ανωτέρω καθίσταται απολύτως σαφές ότι σε περίπτωση που κατά το παρελθόν κάποιος δήμος προέβη σε ταμειακή βεβαίωση ενός προστίμου του Κ.Ο.Κ. μετά την πάροδο τριών ετών από την απόκτηση του τίτλου βεβαίωσης, η συγκεκριμένη βεβαίωση θεωρείται ως μηνόμιμη και ο δήμος έχει χάσει την αξίωσή του να ζητάει την καταβολή της οφειλής. Ομοίως, θεωρείται ως μη νόμιμη η περίπτωση δήμου που πρόκειται να βεβαιώσει ταμειακά ένα πρόστιμο του Κ.Ο.Κ. μετά την πάροδο τριών ετών από τη συντέλεση της παράβασης…»
Από τα ανωτέρω γίνεται σαφές ότι ο Δήμος Ηρακλείου, δεν εφαρμόζει την ισχύουσα νομοθεσία, τις κατευθύνσεις και οδηγίες του Υπουργείου Εσωτερικών και του Συνηγόρου του Πολίτη (βλέπε και το από 26/03/2024 Δελτίο Τύπου του Συν. Του Πολίτη) προβαίνοντας σε βεβαιώσεις οφειλών πολιτών, ακόμα και σε δεσμεύσεις τραπεζικών λογαριασμών, χωρίς να ερμηνεύει και να αντιμετωπίζει νόμιμα το ζήτημα της τριετούς αποσβεστικής προθεσμίας με αποτέλεσμα ο Συνήγορος του Πολίτη να απευθυνθεί με έγγραφο του στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης και στο Υπουργείο Εσωτερικών.
Κατόπιν των παραπάνω, με έγγραφό μας προς το Δήμαρχο Ηρακλείου ζητήσαμε ενημέρωση και απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα:
· Ποιες είναι οι συστάσεις που έδωσε ο Συνήγορος του Πολίτη στην Δημοτική Αρχή Ηρακλείου, πάνω στην διαχείριση των προστίμων και δεν εφαρμόζονται;
· Γιατί ο Δήμος Ηρακλείου αρνείται να συμμορφωθεί με τις κατευθύνσεις αυτές αλλά και με τα αναφερόμενα στο έγγραφο με αρ. πρ. 17729/23.2.2024 του Υπουργείου Εσωτερικών;
· Σκοπεύει, ο κ. Δήμαρχος να μεριμνήσει για την άμεση εφαρμογή των οδηγιών που περιλαμβάνονται στα σχετικά έγγραφα του Υπουργείου Εσωτερικών και του Συνηγόρου του Πολίτη, όσον αφορά τη διαχείριση των προστίμων από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου;
· Οι Δημότες που έχουν κληθεί και έχουν πληρώσει, φερόμενα ως μη οφειλόμενα ποσά για πρόστιμα που είχαν παραγραφεί, τα οποία έπρεπε να είχαν διαγραφεί από την οικονομική υπηρεσία και να μην ζητούνται, με ποιο τρόπο θα λάβουν τα αχρεωστήτως καταβληθέντα χρήματα τους πίσω;
· Πόσες ατομικές ειδοποιήσεις εστάλησαν από το Δήμο Ηρακλείου σε πολίτες για τακτοποίηση οφειλών τους από 01/01/2024 έως σήμερα και πόσες εξ αυτών έχουν βεβαιωθεί μετά την παρέλευση της προβλεπόμενης τριετίας;
Τι απαντά η δημοτική αρχή στον Συνήγορο του Πολίτη
Απάντηση στα δημοσιεύματα που αναφέρονται σε έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για το ζήτημα των οφειλών πολιτών προς τον Δήμο Ηρακλείου, έδωσε η δημοτική αρχή μέσω του Αντιδημάρχου Οικονομικών και Τουρισμού Γιώργου Αγριμανάκη.
Στη δήλωσή του ο κ. Αγριμανάκης τονίζει: «Ως Δημοτική Αρχή, εφαρμόζουμε με συνέπεια τη νομοθεσία και μεριμνούμε ώστε να διασφαλίζεται η δικαιοσύνη και η διαφάνεια στις οικονομικές διαδικασίες του Δήμου Ηρακλείου. Σύμφωνα με τον Νόμο 5027/2023 και τη διευκρινιστική εγκύκλιο 17729/23-02-2024, έχουμε ήδη προχωρήσει στη διαγραφή 44.233 κλήσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που είχαν βεβαιωθεί από το 2001 έως το 2011 από λάθος της Υπηρεσίας, πέραν της τριετίας.
Η διαγραφή των οφειλών αυτών, συνολικού ύψους 1.880.000 ευρώ, έγινε με διαπιστωτική πράξη και με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τον Ιούλιο του 2024, όπως ορίζει η νομοθεσία. Συνεπώς, οποιοσδήποτε ισχυρισμός ότι ο Δήμος βεβαιώνει και αποστέλλει παλαιές οφειλές χωρίς έλεγχο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Ωστόσο, ενδέχεται να υπάρχουν μεμονωμένες περιπτώσεις όπου λόγω παραδρομής δεν έχει γίνει διαγραφή οφειλών που υπόκεινται σε παραγραφή.
Για αυτές τις περιπτώσεις, οι πολίτες μπορούν να απευθυνθούν στην αρμόδια υπηρεσία του Δήμου και να αιτηθούν τη διαπιστωτική πράξη παραγραφής. Ήδη έχουμε προβεί σε διαγραφές τέτοιων περιπτώσεων και θα συνεχίσουμε να εξετάζουμε κάθε αίτημα άμεσα και δίκαια».
Ο κ. Αγριμανάκης επεσήμανε ότι η προσέγγιση του Συνηγόρου του Πολίτη δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα και μάλιστα έχει προγραμματιστεί σχετική συνάντηση εργασίας, με την συμμετοχή και άλλων Δήμων της Κρήτης, με σκοπό τη βελτίωση των διαδικασιών που αφορούν τις οικονομικές υπηρεσίες.
Όπως αναφέρει ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών & Τουρισμού: «Αυτή η συνάντηση είναι μέρος μιας θεσμικής συνεργασίας που αποσκοπεί στη διαφάνεια, τη λογοδοσία και τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών. Καλούμε όσους πολίτες έχουν λάβει ειδοποίηση για παλαιές κλήσεις να επικοινωνήσουν με την υπηρεσία μας για την άμεση διευθέτηση του ζητήματος. Ο Δήμος Ηρακλείου λειτουργεί με πλήρη διαφάνεια και νομιμότητα, εφαρμόζοντας τις διαδικασίες που προβλέπονται από τη νομοθεσία και προστατεύοντας τα δικαιώματα των πολιτών».
Παράλληλα η Δημοτική αρχή προσθέτει: «Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με καταγγελίες που έγιναν στο Συνήγορο του Πολίτη, υπήρξαν μόλις 3 περιπτώσεις οι οποίες εκ παραδρομής είχαν βεβαιωθεί πέραν της τριετίας και με διαπιστωτική πράξη παραγράφηκαν άμεσα. Η ίδια ακριβώς μέθοδος θα ακολουθηθεί και σε κάθε άλλη περίπτωση που ενδέχεται να προκύψει, από μια διαδικασία που περιλαμβάνει το ξεκαθάρισμα συσσωρευμένων οφειλών δεκαετιών, που είναι καταχωρημένες σε περισσότερες από 200.000 καρτέλες και αφορούν 42.000 ΑΦΜ, με σκοπό την ελαχιστοποίηση των λαθών.
Τονίζεται επίσης ότι εάν υπάρχει περίπτωση όπου δημότης έχει πληρώσει τέτοια οφειλή, υπάρχει η διαδικασία των αχρεωστήτως καταβληθέντων, όπου άμεσα, γρήγορα και με απόλυτη διαφάνεια, γίνεται η επιστροφή του ποσού.
Αξίζει να υπενθυμιστεί, ότι έπειτα από αλλεπάλληλες παρεμβάσεις (και) της Δημοτικής Αρχής και του Δημάρχου Ηρακλείου Αλέξη Καλοκαιρινού προσωπικά, προς τους Υπουργούς Εσωτερικών και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, βελτιώθηκε αισθητά το πλαίσιο της ρύθμισης σε έως και 60 δόσεις (από 24 – 48 που ίσχυε), καθιερώθηκε διαγραφή προσαυξήσεων για ευάλωτους οφειλέτες και δόθηκε η πρόσφατη παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας. Κάτι που αποδεικνύει ότι η Δημοτική Αρχή Ηρακλείου, η οποία έπρεπε να κλείσει αυτή την εκκρεμότητα των πολλών ετών, χειρίστηκε το θέμα με υπευθυνότητα και γνώμονα και το συμφέρον των δημοτών.
Επίσης, με τη διασύνδεση του Δήμου Ηρακλείου με τα στοιχεία του Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) που παρέχονται από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, οι δημότες έχουν άμεση και προσωποποιημένη πληροφόρηση και δεν χρειάζεται να δηλώνουν και να επικαιροποιούν ανά διαστήματα τα στοιχεία επικοινωνίας τους.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, δημιουργήσαμε τις συνθήκες και έχουμε καλέσει επανειλημμένα τους συμπολίτες μας να ενημερωθούν για τις καταγεγραμμένες οφειλές τους στο σύστημα του Δήμου και όπου θεωρούν ότι αδικούνται, να ασκήσουν το δικαίωμα της ένστασης.
Μια διαδικασία που πετύχαμε να είναι πολύ απλή, προσθέτοντας στην αρχική σελίδα του site του Δήμου Ηρακλείου www.heraklion.gr την κατηγορία «Ενημερώσου για τις οφειλές σου – Πλήρωσε ηλεκτρονικά» (https://www.heraklion.gr/files/items/8/82881/image_-_2024-10-16t130355.390-3.pdf?rnd=1730462651) μέσω της οποίας, μετά τη συμπλήρωση των στοιχείων χρήστη στο taxisnet, μπορεί κανείς να ενημερωθεί αναλυτικά».
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα