Ανέρχεται πλέον στο 32% του ενεργού στόλου σε TEUs,
Συνέχισε να ενισχύεται το ελληνικό orderbook και τον Οκτώβριο, με τον κλάδο των containerships να παραμένει στο επίκεντρο της δραστηριότητας το τελευταίο διάστημα, όπου οι παραγγελίες των Greeks αυξήθηκαν κατά 14 σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.
Την ώρα που οι παραδόσεις νεότευκτων μονάδων σε «γαλανόλευκα» χέρια είναι συνεχείς, η νεότερη έκθεση Xclusiv Shipbrokers καταγράφει επίσης έντονη παρουσία σε tankers, bulkers και gas carriers, ενώ συνολικά τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών αυξήθηκε περαιτέρω σε όλους τους τύπους, φτάνοντας τα 651 υπό ναυπήγηση πλοία.
Άνοδος στα containerships
Σύμφωνα με την Xclusiv, το παγκόσμιο orderbook στα containerships ανέρχεται πλέον στο 32% του ενεργού στόλου σε TEUs, έναντι 24,9% το αντίστοιχο διάστημα του 2024, με 463 νέα πλοία να έχουν παραγγελθεί μόνο μέσα στο 2025.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν 111 πλοία υπό ναυπήγηση, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 10% του παγκόσμιου orderbook.
Η μεγαλύτερη συγκέντρωση ελληνικών παραγγελιών αφορά τα neo-panamax containerships (48 πλοία ή 43% του ελληνικού συνόλου).
Το στοιχείο αυτό αποτυπώνει τη μεταστροφή της ελληνικής ναυτιλίας προς τη συγκεκριμένη αγορά, όπου έχουν δημιουργηθεί νέες προοπτικές.
Η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων φτάνει τα 13,8 έτη, με σχεδόν το 47% να είναι άνω των 16 ετών, γεγονός που ενισχύει τη δυναμική ανανέωσης.
Παράλληλα, ο λόγος orderbook προς στόλο για τα containerships ανέρχεται στο 15,8% σε αριθμό πλοίων, υποδεικνύοντας έναν από τους υψηλότερους ρυθμούς ανανέωσης μεταξύ όλων των segments.
Συνεχές είναι το ενδιαφέρον και για τα feeder containerships (39 πλοία – 35%), με τη γήρανση του στόλου να αποτελεί βασικό παράγοντα πίσω από τη διεύρυνση του orderbook, καθώς η μέση ηλικία τους έχει πλέον φθάσει τα 15,2 έτη – το υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ποτέ για το συγκεκριμένο segment.
Με δεδομένο ότι οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί αυξάνουν συνεχώς την πίεση προς τους πλοιοκτήτες για πιο αποδοτικές και «καθαρές» μονάδες, εκτιμάται ότι μεγάλο μέρος του υφιστάμενου στόλου feeders θα χρειαστεί να αντικατασταθεί τα επόμενα χρόνια, ενισχύοντας περαιτέρω τη ναυπηγική δραστηριότητα, αναφέρει η Ναυτεμπορική.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με ελληνικούς και ξένους ναυλομεσιτικούς οίκους, καταγράφονται αρκετές κινήσεις από ελληνικές ναυτιλιακές, που προσθέτουν και άλλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο orderbook.
Η πλειονότητα των deals για νέα containerships που επισημοποιήθηκαν πρόσφατα αφορούν -κυρίως- χωρητικότητες από 1.700 έως 3.200 TEUs.
Ενεργή παρουσία
Παρά τη θεαματική άνοδο στα containerships, οι Έλληνες εφοπλιστές διατηρούν ισχυρή παρουσία και στα παραδοσιακά τους «κάστρα», δηλαδή τα tankers και τα bulk carriers.
Στα tankers, το orderbook αντιστοιχεί πλέον στο 15,3% του παγκόσμιου στόλου σε DWT, έναντι 13,2% πέρυσι, με 196 νέα πλοία να έχουν παραγγελθεί το 2025.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν 285 πλοία υπό ναυπήγηση, ήτοι το 24% του παγκόσμιου orderbook – ποσοστό που τους καθιστά με διαφορά ηγέτες της αγοράς.
Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στα suezmaxes και aframaxes/ LR2, που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% των ελληνικών tanker orders.
Σε ό,τι αφορά τα bulk carriers, η εικόνα είναι πιο σταθερή αλλά εξίσου σημαντική: το orderbook αντιστοιχεί στο 10,7% του στόλου (σε DWT), ελαφρώς αυξημένο σε σχέση με το 2024 (10,3%).
Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν 156 πλοία υπό ναυπήγηση, δηλαδή το 11,5% του παγκόσμιου orderbook.
Το μεγαλύτερο μέρος αφορά kamsarmax και post-panamax πλοία, τα οποία συνδυάζουν υψηλή αποδοτικότητα καυσίμου με δυνατότητα λειτουργίας σε «πράσινα» ναυτιλιακά πρότυπα.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι μετά από ένα στείρο πρώτο εννεάμηνο του 2025, οι παραγγελίες για νέα bulk carriers από τους Έλληνες πλοιοκτήτες ενεργοποιήθηκαν στο τελευταίο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου.
Όπως έχει γράψει η «Ν» από τα μέσα του προηγούμενου μήνα και μετά, όμως, τουλάχιστον πέντε ελληνικών συμφερόντων εταιρείες έχουν υπογράψει παραγγελίες για 13 bulk carriers.
Η νέα γενιά επενδύσεων
Στο μέτωπο των gas carriers, οι Έλληνες εφοπλιστές διατηρούν στρατηγική παρουσία με ρυθμό ανάπτυξης που υπερβαίνει τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Στα LNG carriers, οι ελληνικές παραγγελίες ανέρχονται σε 55 πλοία, δηλαδή 17% του παγκόσμιου orderbook, κυρίως στο segment των 141k-200k CBM, που απορροφά το 89% των νέων ελληνικών projects.
Το παγκόσμιο orderbook στα LNG βρίσκεται στο 40% του ενεργού στόλου, δείχνοντας ότι η αγορά εξακολουθεί να επενδύει δυναμικά στο καύσιμο-γέφυρα της ενεργειακής μετάβασης.
Την ίδια ώρα, στα LPG carriers, οι Έλληνες έχουν 44 πλοία υπό ναυπήγηση ή 14% του παγκόσμιου orderbook, με ισχυρή παρουσία στα VLGCs (21 πλοία) και τα MGCs.
Η αγορά LPG παρουσιάζει σταθερή αναπτυξιακή τάση, με το παγκόσμιο orderbook να φτάνει στο 37,6% του στόλου, καθώς η ζήτηση για μεταφορά προπανίου και βουτανίου ενισχύεται από την Ασία.
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα









