Ποια είναι τα έθιμα
Η Κυριακή του Πάσχα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες γιορτές της Χριστιανοσύνης, καθώς εκείνη την μέρα γιορτάζεται η Ανάσταση του Χριστού και είναι μία καλή ευκαιρία για να συγκεντρωθεί όλη η οικογένεια και να περάσει μία υπέροχη ημέρα.
Κυριακή του Πάσχα: Τι γιορτάζουμε την ημέρα αυτή;
Η λέξη «Πάσχα» στα Εβραϊκά σημαίνει διάβαση, πέρασμα. Αποτελεί την εβραϊκή γιορτή για την ανάμνηση της Εξόδου των Εβραίων από την Αίγυπτο, της θαυματουργού διαβάσεως της Ερυθράς Θάλασσας υπό τον Μωυσή και της σωτηρίας τους από τη δουλεία του Φαραώ. Για τους Χριστιανούς, η λέξη σημαίνει τη λύτρωση από την αμαρτία και το πέρασμα από τον θάνατο στη ζωή.
Ο Χριστός θυσιάστηκε την ημέρα του εβραϊκού Πάσχα, που εκείνο το έτος έτυχε να είναι Σάββατο και αναστήθηκε μετά το Σάββατο, «τη μιά των Σαββάτων», δηλαδή την πρώτη ημέρα της εβδομάδας. Αυτός ήταν και ο λόγος που ονομάστηκε Κυριακή.
Η «πρώτη Ανάσταση» του Κυρίου, γίνεται λίγο μετά τα μεσάνυχτα του Μεγάλου Σαββάτου. Εκείνη τη στιγμή ο ιερέας αναφωνεί το «Χριστός Ανέστη». Λίγο πριν έχει μοιραστεί και το Άγιο Φως έτσι ώστε οι πιστοί να διαδώσουν τα χαρμόσυνα νέα της Ανάστασης του Θεανθρώπου.
Το κάψιμο του Ιούδα στην πλατεία της Τέμενης Αιγίου
Το βράδυ της Κυριακής του Πάσχα στην πλατεία, μπροστά από την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, πραγματοποιείται θεατρικό δρώμενο που αναπαριστά τη δίκη του Ιούδα, του οποίου στο τέλος ρίχνουν το ομοίωμα στη φωτιά.
Στην Αράχωβα την ημέρα του Πάσχα γίνεται η περιφορά της εικόνας του Αγίου Γεωργίου. Ντόπιοι ντυμένοι με παραδοσιακές στολές, περιφέρουν την εικόνα του Άγιου, ενώ την επόμενη ημέρα πραγματοποιείται ο αγώνας των γερόντων.
Άνδρες μεγάλης ηλικίας, ξεκινούν έναν αγώνα σε ανηφορικό δρόμο, από την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, έως τον λόφο. Πίσω τους ακολουθούν χορευτικά συγκροτήματα που τους συνοδεύουν, ενώ ακολουθούν και άλλες δοκιμασίες και αγωνίσματα που ονομάζονται «κλέφτικα», όπως το σήκωμα της πέτρας.
Ο Σαϊτοπόλεμος στην Καλαμάτα
Ένα από τα πιο γνωστά έθιμα για την Κυριακή του Πάσχα, είναι ο Σαϊτοπόλεμος στην Καλαμάτα.
Πιο συγκεκριμένα, στις 8:00 το βράδυ, οι «σαΐτολόγοι» μαζεύονται στο κέντρο της πόλης της Καλαμάτας, στο βόρειο πάρκινγκ του Νέδοντα και στην πλατεία Όθωνος. Εκεί θα ρίξουν τις σαίτες τους, σε ένα φαντασμαγορικό και μοναδικό θέαμα, το οποίο καθηλώνει τους ντόπιους καθώς και τους πολλούς επισκέπτες που έρχονται από την Καλαμάτα για να περάσουν τις διακοπές του Πάσχα.
Ο «Νεκρός» Ζαφείρης» στην Ήπειρο
Το έθιμο του «Νεκρού Ζαφείρη» αναβιώνει στην Ήπειρο την Κυριακή του Πάσχα. Είναι ένα παιδικό παιχνίδι. Τον ρόλο του «νεκρού» παίζει ένα μικρό παιδί, ενώ τριγύρω τα υπόλοιπα, τον στολίζουν με διάφορα λουλούδια και φύλλα και παράλληλα τον μοιρολογούν κρατώντας στα χέρια τους καλάμια αντί λαμπάδες.
Στο τέλος, τα παιδιά φωνάζουν δυνατά «Σήκου Ζαφείρη, Σήκου» και το μικρό παιδί, το οποίο είναι στολισμένο με άνθη και φύλλα, σηκώνεται και κυνηγά τα υπόλοιπα παιδιά. Σκοπός είναι να πιάσει κάποιον, ώστε να κάνει τον «Ζαφείρη» την επόμενη χρονιά.
Το έθιμο της «Κούνιας» στην Κύθνο
Στην Κύθνο, για την Κυριακή του Πάσχα, έχουν το έθιμο της «κούνιας». Σύμφωνα μ’ αυτό, στην κεντρική πλατεία του χωριού, στήνεται μια κούνια στην οποία κουνιούνται εναλλάξ αγόρια και κορίτσια ντυμένα με παραδοσιακές στολές.
Σύμφωνα με το έθιμο, όποιο αγόρι κουνήσει ένα κορίτσι και το αντίθετο, δεσμεύεται ενώπιων Θεού και ανθρώπων, για γάμο.
Ο πυροβολισμός του Ιούδα στη Λέσβο
Λίγο μετά τα μεσάνυχτα του Μεγάλου Σαββάτου και το άκουσμα του «Χριστός Ανέστη», στην Παναγιούδα της Λέσβου, μαζεύονται αρκετοί άνθρωποι με τα όπλα τους και πυροβολούν έναν κορμό με το ομοίωμα του Ιούδα να κρέμεται πάνω του. Οι πυροβολισμοί καταστρέφουν ολοκληρωτικά τον κορμό ρίχνοντας στο έδαφος τον «ηττημένο Ιούδα».
Είναι ένα από τα έθιμα που γίνεται ξημερώματα Κυριακής του Πάσχα.
Ο ρουκετοπόλεμος στο Βροντάδο της Χίου
Την Κυριακή του Πάσχα στη Χίο, κάθε χρόνο, πραγματοποιείται ο εντυπωσιακός ρουκετοπόλεμος. Αυτό αποτελεί από τα παλαιότερα έθιμα της Μεγάλης Εβδομάδας και κρατάει τις ρίζες του από την Τουρκοκρατία.
Οι αυτοσχέδιες ρουκέτες που εκτοξεύονται την ημέρα αυτή είναι φτιαγμένες από θειάφι, μπαρούτι και νίτρο και η προετοιμασία τους ξεκινάει από την επόμενη κιόλας μέρα, για να είναι όλα έτοιμα μέχρι το επόμενο Πάσχα. Το θέαμα που δημιουργείται από τις χιλιάδες ρουκέτες είναι φαντασμαγορικό και καθηλώνει ντόπιους, καθώς και ξένους που έρχονται στο νησί για να δουν από κοντά το όμορφο έθιμο του ρουκετοπόλεμου στη Χίο.
Το έθιμο γίνεται αμέσως μετά το άκουσμα του «Χριστός Ανέστη».
Πυροτεχνήμα στο Λιμάνι στον Τυρό Κυνουρίας
Την Κυριακή του Πάσχα, στην ενορία της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος, στο λιμάνι της Τύρου, λαμβάνει χώρα ένα από τα πιο εντυπωσιακά έθιμα της Λαμπρής.
Σε αυτό, οι Τσάκωνες πυρπολητές με τη συνοδεία βεγγαλικών και δυναμιτών, καίνε το ομοίωμα του Ιούδα, μέσα στη θάλασσα πάνω σε ειδική σχεδία. Το έθιμο αυτό κρατάει από την εποχή της Τουρκοκρατίας.
Παράλληλα, στην ενορία της Αγίας Μαρίνας στην πλατεία, οι ιερείς της Τύρου διαβάζουν το Ευαγγέλιο σε Τσακώνικη διάλεκτο και στη συνέχεια ακολουθεί γλέντι στην κεντρική πλατεία με σούβλες ντόπιο κρασί και λαϊκή ορχήστρα. Εκεί θα δείτε να χορεύεται και ο ιστορικό τσακώνικος χορό.
Το κάψιμο του «ορφανού» στο Ρέθυμνο
Σε κάθε χωριό του Ρέθυμνο , την Κυριακή του Πάσχα πραγματοποιείται το έθιμο του «ορφανού». Στην ουσία, πρόκειται για το κάψιμο του ομοιώματος του Ιούδα και στόχος της κάθε γειτονιάς, είναι κατά τη διάρκεια του καψίματος, οι φλόγες να φτάσουν όσο το δυνατόν πιο ψηλά. Μάλιστα, θέλουν να ξεπεράσουν τις φλόγες των διπλανών χωριών. Για το έθιμο γίνεται συλλογή μεγάλων ποσοτήτων ξύλων, ώστε η φωτιά να είναι όσο το δυνατόν μεγαλύτερη.
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα