Της Μαρίας Σιδέρη-Tα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Τράπεζα της Ελλάδος, μόλις την περασμένη Παρασκευή, σκόρπισαν χαμόγελα. Ο τουρισμός σημείωσε νέα ανοδική πορεία κατά τον μήνα Ιούλιο, αφού σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2024, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 6,4% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 15,0%.
Ως εκ τούτου, τα έσοδα τον Ιούλιο έφτασαν τα 4,5 δισ. ευρώ έναντι 3,9 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2024. Συνολικά στο επτάμηνο τα έσοδα ήταν 12,18 δισ. ευρώ έναντι 10,83 δισ. ευρώ. Σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 2,6% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 12,5%.
Δεν χαμογελούν όμως όλοι… Οι επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης δεν φαίνεται να κερδίζουν όσο θα περίμενε κανείς από την αύξηση του τουρισμού, απεναντίας βλέπουν στην πλειονότητά τους, τους τζίρους να παραπαίουν.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ στο σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου των Υπηρεσιών Εστίασης ο κύκλος εργασιών το δεύτερο τρίμηνο 2025 ανήλθε σε 2.729.441 χιλ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 2,6% σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο 2024, όπου είχε ανέλθει σε 2.803.317 χιλ. ευρώ
Για τις επιχειρήσεις στον κλάδο των Υπηρεσιών Εστίασης των Περιφερειακών Ενοτήτων με συνεισφορά στον συνολικό κύκλο εργασιών έτους 2024 μεγαλύτερη από 1,0%, η μεγαλύτερη μείωση στον κύκλο εργασιών το δεύτερο τρίμηνο 2025 σε σύγκριση με το δεύτερο τρίμηνο 2024 παρατηρήθηκε στην Περιφερειακή Ενότητα Θήρας (21,0%) και η μικρότερη μείωση (0,2%) καταγράφηκε στις Περιφερειακές Ενότητες Εύβοιας και Κω.
Σε δημοφιλείς περιοχές όπως πχ στη Μύκονο η πτώση φτάνει στο 8%, στην Πάρο 7%, στην Τήνο 10% ή στην Ικαρία 10,8%. Στην περιφέρεια Αττικής η μείωση τζίρου αγγίζει το 3,5%, ενώ στο πρώτο τρίμηνο έφτασε στο -8,6%. Παράλληλα, τα στοιχεία δείχνουν ότι η μέση κατανάλωση έχει μειωθεί κατά 20% τα τελευταία τρία χρόνια.
Οι λόγοι πολλοί. Κατ’ αρχάς οι «αλμυρές» τιμές (σε κάποιους γνωστούς προορισμούς είχαν/έχουνξεφύγει) που σε συνδυασμό με το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα, οδηγούν τους καταναλωτές να περικόπτουν συνεχώς τα έξοδα «εκτός σπιτιού», ενώ ζημιά στον κλάδο φαίνεται να κάνουν και οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες παραγγελιών φαγητού.
Από την άλλη οι τουρίστες από αρκετές χώρες, όπως λένε παράγοντες της αγοράς, εμφανίζονται πολύ συγκρατημένοι σε αυτά που είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν και το χειρότερο -από τις παραγγελίες με το σταγονόμετρο- είναι ότι ολοένα και περισσότεροι (Έλληνες και ξένοι) επιλέγουν να παρασκευάσουν το φαγητό τους μέσα στο κατάλυμα που διαμένουν αν αυτό έχει τον απαιτούμενο εξοπλισμό (π.χ.airbnb).
Ειδικά ως προς το τελευταίο, δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι ενισχύονται οι πωλήσεις των σουπερ μάρκετ σε τουριστικούς προορισμούς. Συγκεκριμένα, στο οκτάμηνο του Ιανουαρίου – Αυγούστου οι πωλήσεις του κλάδου των σούπερ μάρκετ ανήλθαν στα 10,445 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 7,8% έναντι του αντίστοιχου οκταμήνου του 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen. Ενδιαφέρον στην προκειμένη περίπτωση έχει το γεγονός ότι τον υψηλότερο ρυθμό ανόδου την εμφανίζει η κατηγορία των νησιών, με 11,3% και την πιο αδύναμη την εμφανίζει η Αττική, με 6,5%!
Βάλτε στη «μαρμίτα» την περιορισμένη κατανάλωση, προσθέστε το ενεργειακό κόστος και τα πανάκριβα ενοίκια, η σοβαρή οικονομική δυστοκία στον έρχεται και εντείνεται. Είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως έχει δείξει σχετική έρευνα, πέρυσι το ποσοστό των επιχειρήσεων που δεν έχουν ταμειακά διαθέσιμα ή τα ταμειακά διαθέσιμά τους επαρκούν το πολύ για έναν μήνα διευρύνθηκε στο 64,1% (39,1% δεν έχει καθόλου ταμειακά διαθέσιμα και 25% έχει ταμειακά διαθέσιμα που επαρκούν το πολύ για έναν μήνα), κατά τρείς ποσοστιαίες μονάδες
δηλαδή συγκριτικά με το 2023…
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα