Η Ελλάδα και η αρνητική πρωτιά στα τροχαία δυστυχήματα
“Τι φταίει;” για τα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα συνήθως προκαλεί ποικιλία απαντήσεων. Δυστυχώς, υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που συντελούν σε αυτό το πρόβλημα, όπως τα παλιά οχήματα, οι δρόμοι που είναι περιορισμένοι και παλιοί (σχεδιασμένοι για παλαιότερα αυτοκίνητα), αλλά και οι κακοί οδηγοί, οι οποίοι συχνά έχουν λάθος νοοτροπία. Αυτοί οι οδηγοί παραβιάζουν ή αδιαφορούν για τους κανόνες και τις οδηγίες, θέτοντας σε κίνδυνο τη δική τους ζωή και των άλλων γύρω τους.
Το τελευταίο διάστημα, παρατηρείται αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, τόσο εντός όσο και εκτός των πόλεων. Η εικόνα των συγκρούσεων είναι συχνά σοκαριστική και θυμίζει σκηνές από ταινία. Παλιά και νέα αυτοκίνητα κυκλοφορούν καθημερινά στους δρόμους, οι οποίοι είναι γερασμένοι (με το νεότερο κατασκευασμένο το 2000), και τα ατυχήματα είναι αναπόφευκτα. Τα νεότερα αυτοκίνητα, λόγω της καλύτερης κατασκευής και των πιο σύγχρονων τεχνολογιών, παρέχουν μεγαλύτερη ασφάλεια στους επιβάτες τους σε σχέση με τα παλαιότερα οχήματα, τα οποία υστερούν σημαντικά σε αυτά τα σημεία.
Θα άφηνες εν γνώσει σου το παιδί σου πίσω από το τιμόνι ενός αυτοκινήτου, αν ήξερες ότι έχει τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες να πεθάνει σε περίπτωση μετωπικής σύγκρουσης; Τώρα πρόσθεσε την κίνηση του παλιού αυτοκινήτου σε δρόμους που σχεδιάστηκαν κυρίως τη δεκαετία του 1960. Ναι έχεις μπροστά σου τις καθημερινές συνθήκες μετακίνησης στην Ελλάδα (στο μεγαλύτερο μέρος της). Σίγουρα αυτό που σου περιγράφω το ξέρεις καλά και το ζεις κάθε ημέρα. Ίσως να οδηγείς και εσύ ένα αυτοκίνητο που έκλεισε πενήντα χρόνια. Ναι το συντηρείς σωστά, είσαι περήφανος για αυτό και δεν έχεις χρήματα για να αγοράσεις ένα καινούργιο. Όμως μη νομίζεις πως είσαι ασφαλής…
Πρόσφατα ευρήματα από ανεξάρτητους οργανισμούς ασφάλειας, αποκαλύπτουν ότι παλαιότερα οχήματα – που κατασκευάστηκαν το 2000 ή νωρίτερα και αντιπροσωπεύουν δύο στα πέντε αυτοκίνητα στους δρόμους μας – εμπλέκονται στο 1/3 των θανατηφόρων ατυχημάτων.
Πηγή: glomex
Σύγκριση δοκιμής τροχαίου ατυχήματος παλαιού και νέου μοντέλου
Σε μια προσπάθεια να δείξει τις βελτιώσεις στην ασφάλεια των οχημάτων και των επιβατών τα τελευταία 20 χρόνια, ο ANCAP (Οργανισμός Αξιολόγησης Νέων Αυτοκινήτων στην Αυστραλία) έκανε μια σύγκρουση μεταξύ ενός μοντέλου του 1998 και του αντίστοιχου του 2015, το πρώτο συγκριτικό τεστ σύγκρουσης στο είδος του. Η πρόσκρουση έγινε με 64 km/h και τα αποτελέσματα ήταν δραματικά.
Το νεότερο μοντέλο (του 2025) προστάτευσε, λόγω της ισχυρότερης κατασκευής και της σύγχρονης τεχνολογίας, οδηγό και επιβάτες, ενώ το παλαιότερο αυτοκίνητο δεν τα πήγε και τόσο καλά. Το μοντέλο του 1998 ήταν σχεδόν καταστροφικό, με κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού του οδηγού.
Η Ελλάδα και η αρνητική πρωτιά
Η Ελλάδα κατέχει την αρνητική πρωτιά στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσον αφορά την παλαιότητα του στόλου των αυτοκινήτων. Σύμφωνα με στοιχεία του 2023, ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατικών οχημάτων στη χώρα μας είναι 17,3 έτη, ενώ ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι 12,3 έτη.
Από τα περίπου 5,5 εκατομμύρια επιβατικά οχήματα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, πάνω από 4,5 εκατομμύρια (ή το 82% του συνόλου) είναι ηλικίας άνω των 10 ετών. Η κατάσταση είναι ακόμη πιο ανησυχητική στα επαγγελματικά οχήματα, με τα ελαφρά φορτηγά να έχουν μέσο όρο ηλικίας 21,4 έτη και τα βαρέα φορτηγά 23 έτη, έναντι των 12,5 και 13,9 ετών αντίστοιχα στην Ε.Ε.
Λόγοι γήρανσης του στόλου
Η οικονομική κρίση που έπληξε την Ελλάδα την τελευταία δεκαετία αποτελεί έναν από τους κύριους λόγους για τη γήρανση του στόλου.
Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος οδήγησε πολλούς πολίτες να διατηρήσουν τα παλαιά τους οχήματα, αδυνατώντας να επενδύσουν σε νέα. Επιπλέον, η απουσία αποτελεσματικών προγραμμάτων απόσυρσης και κινήτρων για την αγορά νέων, πιο ασφαλών και φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων συνέβαλε στη διατήρηση του γηρασμένου στόλου. Η έλλειψη αυστηρών ελέγχων και η ανεπαρκής εφαρμογή των κανονισμών για την απόσυρση παλαιών οχημάτων έχουν επίσης επιδεινώσει την κατάσταση.
Συνέπειες στην οδική ασφάλεια
Η παλαιότητα των οχημάτων συνδέεται άμεσα με την οδική ασφάλεια. Σύμφωνα με έρευνες, τα βαρέα οχήματα ηλικίας 16-20 ετών είναι 33,5 φορές πιο πιθανό να εμπλακούν σε ατυχήματα σε σχέση με αντίστοιχα οχήματα ηλικίας 0-5 ετών. Επιπλέον, ο αριθμός των θυμάτων είναι 12,5 φορές μεγαλύτερος σε ατυχήματα με οχήματα αυτής της ηλικιακής κατηγορίας.
Αυτό οφείλεται σε παράγοντες όπως η φθορά των μηχανικών μερών, η έλλειψη σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας και η πιθανή ελλιπής συντήρηση.
Επιπλέον, τα παλαιότερα οχήματα παρουσιάζουν συχνότερα μηχανικές βλάβες. Σύμφωνα με στοιχεία της ασφαλιστικών εταιρειών για το διάστημα Ιουλίου-Δεκεμβρίου 2022, το 27% των περιστατικών οδικής βοήθειας αφορούσε μηχανικές βλάβες σε οχήματα ηλικίας έως 5 ετών, ενώ το ποσοστό αυτό αυξήθηκε στο 58% για οχήματα ηλικίας 16-25 ετών και στο 64% για οχήματα ηλικίας έως 30 ετών.
Προτάσεις για ανανέωση του στόλου
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος, προτείνονται τα εξής μέτρα:
Κίνητρα απόσυρσης: Εφαρμογή προγραμμάτων που ενθαρρύνουν τους ιδιοκτήτες παλαιών οχημάτων να τα αποσύρουν, προσφέροντας οικονομικά οφέλη ή φορολογικές ελαφρύνσεις.
Επιδοτήσεις για αγορά νέων οχημάτων: Παροχή επιδοτήσεων ή φορολογικών κινήτρων για την αγορά νέων, ασφαλέστερων και πιο φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων.
Αυστηρότεροι τεχνικοί έλεγχοι: Ενίσχυση των ελέγχων ΚΤΕΟ και επιβολή αυστηρότερων ποινών για τα οχήματα που δεν πληρούν τα πρότυπα ασφαλείας και εκπομπών ρύπων.
Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση: Εκστρατείες ενημέρωσης του κοινού σχετικά με τους κινδύνους που συνεπάγεται η χρήση παλαιών οχημάτων και τα οφέλη της ανανέωσης του στόλου.
Η ανανέωση του στόλου των οχημάτων στην Ελλάδα είναι απαραίτητη για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, την προστασία του περιβάλλοντος και τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων. Η υιοθέτηση των παραπάνω μέτρων μπορεί να συμβάλει καθοριστικά προς αυτή την κατεύθυνση.
Ωστόσο, δεν μπορούν όλοι να αγοράσουν ένα καινούργιο αυτοκίνητο και τα καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται να ξοδέψεις μια περιουσία για την αγορά ή τη συντήρηση ενός «ασφαλούς» αυτοκινήτου. Η επίσκεψη στο μηχανικό σου μπορεί να διασφαλίσει ότι τα κρίσιμα συστήματα του, δεν θα σε απογοητεύσουν όταν τα χρειάζεσαι.
Εάν ψάχνεις για ένα μεταχειρισμένο, σου συνιστούμε να ελέγξεις τις κριτικές αυτοκινήτων και τις αξιολογήσεις ασφάλειας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Μερικά από τα πρώτα αυτοκίνητα «5 αστέρων» στο EuroNCAP είναι σχεδόν 15 ετών και από αυτά θα βρεις ένα μοντέλο που σου αρέσει, το οποίο θα είναι πάνω από τον μέσο όρο της απλής ασφάλειας. Κατάλληλο να μεταφέρει εσένα και την οικογένειά σου με ασφάλεια.
Με πληροφορίες του flash.gr
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα