Το τουρκικής παραγωγής αεροσκάφος που φιλοδοξεί να αποτελέσει αυτόνομο μαχητικό 5ης γενιάς
Η λέξη ΚΑΑΝ προέρχεται από τον ιστορικό τουρκο-μογγολικό τίτλο Χαν, που σημαίνει κυρίαρχος ηγεμόνας.
Από αυτήν την άποψη, το τουρκικής παραγωγής αεροσκάφος που φιλοδοξεί να αποτελέσει αυτόνομο μαχητικό 5ης γενιάς δεν τιμά την ονομασία του.
Για λόγους που αναγνώρισε πριν απ’ όλους ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας: «Αυτήν τη στιγμή περιμένουμε να παραλάβουμε τα F-35 αλλά και τους κινητήρες των ΚΑΑΝ. Το θέμα βρίσκεται στο Κογκρέσο των ΗΠΑ και οι αδειοδοτήσεις τους έχουν σταματήσει. Πρέπει να δοθούν οι άδειες και να παραλάβουμε τους κινητήρες, ώστε να ξεκινήσει η παραγωγή των KAAN».
Αντιφατικά μηνύματα προς την Ουάσιγκτον από την Αγκυρα
Το πολυσυζητημένο σύστημα, της ομολογουμένως ταχύτατα αναπτυσσόμενης αμυντικής βιομηχανίας της Τουρκίας, ξεκίνησε το 2010. Αποσκοπούσε σε ένα εγχώριο μαχητικό που θα αντικαθιστούσε τον γερασμένο στόλο των F-16 και αντανακλούσε τις φιλοδοξίες της Αγκυρας με στόχο τη μείωση της εξάρτησης από ξένους προμηθευτές στρατιωτικών εξοπλισμών. Μετά τον αποκλεισμό της από το αμερικανικό πρόγραμμα των F-35 το 2019, ως απόρροια της εφαρμογής των κυρώσεων CAATSA με αφορμή την προμήθεια του ρωσικού συστήματος S-400, η Άγκυρα έδωσε ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στο KAAN, γνωστό και ως TF-X, ώστε να λειτουργήσει ως υποκατάστατο για τη απώλεια των προηγμένων μαχητικών στα οποία αρχικά υπολόγιζε.
Σε μια στρατηγική επιλογή η οποία θα καθόριζε την αμυντική στρατηγική των επόμενων δεκαετιών, η Τουρκία επιχείρησε να μετατρέψει σε ευκαιρία το κενό που δημιουργήθηκε στην πολεμική αεροπορία της, υπό την έννοια ότι η περαιτέρω ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής αφενός θα περιόριζε την έκθεση απέναντι σε πολιτικές αποφάσεις των προμηθευτών της, αφετέρου θα οικοδομούσε ένα δίκτυο εξαγωγών με οικονομικά οφέλη αλλά και δυνατότητες για την άσκηση περιφερειακής πολιτικής.
Τι είναι το τουρκικό ΚΑΑΝ και γιατί ενδιαφέρεται η Αίγυπτος
Το ΚΑΑΝ αναπτύσσει η Τουρκική Αεροδιαστημική Βιομηχανία (ΤΑΙ), γνωστή και ως TUSAS, η οποία είναι υπεύθυνη για όλα τα στάδια της παραγωγής. Πρόκειται για το πιο φιλόδοξο αμυντικό project της Αγκυρας μέχρι σήμερα. Εφόσον επιβεβαιωθεί η δυνατότητα παραγωγής ενός αντίστοιχου αεροσκάφους, η Τουρκία θα ενταχθεί στο εξαιρετικά μικρό κλαμπ των χωρών που διαθέτουν εγχώρια μαχητικά 5ης γενιάς – πίσω από τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και την Κίνα.
Το μονοθέσιο, δικινητήριο αεροσκάφος έχει μήκος 21 μ. και άνοιγμα φτερών 14 μ. Η μέγιστη απογείωση εκτιμάται στα 27.000 – 30.000 κιλά. Η μέγιστη ταχύτητα αγγίζει περίπου τα 2.200 χλμ/ώρα. Η ακτίνα δράσης υπολογίζεται περίπου στα 1.100-1.200 ναυτικά μίλια, πάνω από 2.000 χλμ. Το φορτίο όπλων περιλαμβάνει εσωτερική θήκη όπλων και εξωτερικούς φορείς, με χωρητικότητα φορτίου περίπου 6.000-7.000 κιλά. Το KAAN έχει σχεδιαστεί να εκτελεί ένα ευρύ φάσμα αποστολών, όπως επιθέσεις σε βάθος και δικτυωμένο πόλεμο. Το πιλοτήριο του stealth αεροσκάφους, που αποσκοπεί να είναι δύσκολα ανιχνεύσιμο από τα ραντάρ και τα υπέρυθρα συστήματα, αναμένεται να διαθέτει κάποιες από τις προηγμένες τεχνολογίες του F-35, όπως σουίτες αισθητήρων, σύντηξη δεδομένων, ραντάρ ενεργής ηλεκτρονικής σάρωσης και προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου.
Ωστόσο, παραμένει αναπάντητο ένα -αν μην τι άλλο- καθοριστικό σκέλος για τη λειτουργία του αεροσκάφους. Ο λόγος για το ζήτημα της πρόωσης, δηλαδή το σύνολο των κινητήρων και των συστημάτων που επιτρέπουν στο μαχητικό να κινείται, να επιταχύνει και να πετά σε υψηλές ταχύτητες. Το πρωτότυπο του ΚΑΑΝ, το οποίο αποκαλύφθηκε το 2023 και πραγματοποίησε δοκιμαστική πτήση το 2025, είναι στην πράξη εξαρτημένο από τον αμερικανικής κατασκευής κινητήρα General Electric F110.
Φιντάν: Συμμαχίες κατά Τουρκίας στην Ανατ. Μεσόγειο – Αν δεν αντιμετωπιστούν με διπλωματία, παραπέμπονται στον στρατό
Κι αυτό διότι η Αγκυρα δεν έχει αναπτύξει ακόμη έναν τόσο ισχυρό και αξιόπιστο εγχώριο κινητήρα. Το ΚΑΑΝ έχει προγραμματιστεί να αποκτήσει επιχειρησιακή ικανότητα στις αρχές της δεκαετίας του 2030. Αν η Τουρκία δεν καταφέρει να κατασκευάσει εγκαίρως το αντίστοιχο σκέλος στα πρότυπα που έχει θέσει και οι ΗΠΑ δεν της διαθέσουν τον αμερικανικό κινητήρα, τότε η Αγκυρα κινδυνεύει να χάσει το χρονοδιάγραμμα της απόσυρσης των F-16.
Με άλλα λόγια, το τουρκικό καμάρι των αιθέρων βρίσκεται πράγματι στον αέρα… από την άποψη της αβεβαιότητας. Η έννοια της εθνικής κυριαρχίας όπως αυτή μετουσιώνεται στο ΚΑΑΝ και οι βλέψεις της Αγκυρας να ανελιχθεί στην ελίτ της αεροπορικής υπεροχής είναι για την ώρα αμερικανικής εξάρτησης.
Πηγή: Καθημερινή
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα