Σήμερα στη χώρα δραστηριοποιούνται περί τις 43 αλυσίδες
Μέσω της περαιτέρω συγκέντρωσης του κλάδου των σούπερ μάρκετ περνάει η μείωση των τιμών, καθώς οι εκπρόσωποι του κλάδου θεωρούν ότι λιγότερες και μεγαλύτερες επιχειρήσεις μπορούν να έχουν χαμηλότερο κόστος λειτουργίας και υψηλότερη απόδοση.
Ποιος είναι ο «μαγικός αριθμός», σύμφωνα με τον κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη, επικεφαλής της Μetro ΑΕΒΕ και πρόεδρο της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ); «Στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης υπάρχουν 4-8 αλυσίδες και λειτουργεί ο ανταγωνισμός, ενώ κάποιες μικρότερες επιβίωσαν επειδή διαφοροποιήθηκαν. Στην Ελλάδα η ύπαρξη 4-6 αλυσίδων θα λειτουργούσε πιο αποδοτικά», υποστήριξε.
Σήμερα στη χώρα δραστηριοποιούνται περί τις 43 αλυσίδες, από 67 το 2010, με τον κ. Γιάννη Μασούτη να εκτιμά πως η συγκέντρωση θα συνεχισθεί, καθώς πολλές μεσαίες και μικρές αλυσίδες δέχονται ισχυρή πίεση, απόρροια κυρίως του υψηλού κόστους λειτουργίας.
Το συνεχώς αυξανόμενο κόστος λειτουργίας και ο πληθωρισμός που κατά την ΕΣΕ είναι διεθνής, αλλά και η μεγάλη μείωση των εισοδημάτων στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης είναι οι παράγοντες που πυροδοτούν την ακρίβεια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο γενικός διευθυντής της ΕΣΕ, Απόστολος Πεταλάς, από τα 15,15 δισ. που έδωσαν οι καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ το 2024, τα 9,55 δισ. ήταν οι πληρωμές προς τους προμηθευτές, 3,29 δισ. λειτουργικά και χρηματοοικονομικά έξοδα, 2,09 δισ. κατέληξαν στα κρατικά ταμεία ως ΦΠΑ, ενώ τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 215 εκατ. από 230 εκατ. το 2023, με το καθαρό περιθώριο προ φόρων κέρδους να διαμορφώνεται σε 1,65% (από 1,85% το 2023).
Ο ίδιος αναφέρθηκε και στην απόκλιση εισοδημάτων και πληθωρισμού τροφίμων στην Ελλάδα και στην Ε.Ε., στοιχείο που εξηγεί σε μεγάλο βαθμό το φαινόμενο της ακρίβειας στην Ελλάδα. Έτσι, ενώ την περίοδο 2008-2024 το μέσο διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 5%, με την όποια αύξηση να επέρχεται μετά το 2020, καθώς την προηγούμενη δεκαετία είχε καταρρεύσει, ο πληθωρισμός των τροφίμων αυξήθηκε κατά 42%.
Ειδικά την περίοδο 20202024 ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 30%. Από την άλλη, στην Ε.Ε. το μέσο διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα αυξήθηκε κατά 55% την περίοδο 2008-2024 και ο πληθωρισμός τροφίμων κατά 59%. Την τελευταία τετραετία το εισόδημα στην Ε.Ε. ενισχύθηκε κατά 31%, όσο και ο πληθωρισμός των τροφίμων. «Δικαιολογημένα η ακρίβεια είναι το Νο 1 πρόβλημα. Η συζήτηση όμως εξαντλείται στο πώς θα μοιράσουμε τη μιζέρια και όχι στο πώς θα αυξήσουμε τα εισοδήματα», τόνισε ο κ. Πεταλάς.
Αναφερόμενος στους παράγοντες κόστους, ο κ. Παντελιάδης στάθηκε ιδιαιτέρως στο θέμα των ενοικίων (σ.σ. αποτελούν το 6,4% των εξόδων λειτουργίας του κλάδου) επισημαίνοντας ότι η μέση αύξηση που τελικά συμφωνείται για την ανανέωση συμβάσεων που λήγουν είναι 20%. Ο ίδιος, ωστόσο, ανέφερε ότι έχουν ζητηθεί από τη Metro αυξήσεις ακόμη και 266%!
Επιπλέον, τα δημοτικά τέλη έχουν δεκαπλασιασθεί την τελευταία τριετία, ενώ τα σούπερ μάρκετ δεν πρόκειται να συμπεριληφθούν στα μέτρα που σχεδιάζει η κυβέρνηση για τη μείωση του ενεργειακού κόστους στη βιομηχανία. «Οσο και να το παλέψουμε, το κόστος το πληρώνει ο καταναλωτής», σημείωσε.
Κληθείς, τέλος, να σχολιάσει τα πρόστιμα που πρόσφατα επέβαλε το υπουργείο Ανάπτυξης στις αλυσίδες «Σκλαβενίτης» και Lidl, ο κ. Παντελιάδης είπε: «Τα ποσά είναι τόσο υπερβολικά που είναι πρόστιμα εντυπώσεων. Τροφοδοτούν τον λαϊκισμό και η κυβέρνηση εμφανίζεται ως ο Ρομπέν των Δασών».
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα









