Αρθρογραφία 24.06.2026, 13:36

Η απόλυτη σχιζοφρένεια της ΕΕ

Tου Μιχάλη Ψύλου – Τη στιγμή που πιστεύαμε ότι η Ευρώπη έχει πιάσει «πάτο», η Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζει να σκάβει, θάβοντας τις θεμελιώδεις αξίες και αρχές της, συμπεριλαμβανομένου του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.


Για πρώτη φορά από την ανάληψη της εξουσίας το 2021 στο Αφγανισταν από τους αιμοσταγείς Ταλιμπάν, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε αντιπροσωπεία τους στις Βρυξέλλες για να συζητήσουν την απέλαση των Αφγανών υπηκόων που είναι εξόριστοι στην Ευρώπη, στο Αφγανιστάν.

Η συνάντηση –στην οποία μετείχαν και εκπρόσωποι από 15 χώρες μέλη-πραγματοποιήθηκε φυσικά, εκτός οποιουδήποτε επίσημου πλαισίου και χωρίς πολιτικούς, μόνο με τεχνικούς εμπειρογνώμονες. Και αυτό σε μια προσπάθεια να τονιστεί ότι ούτε η ΕΕ ούτε τα 27 κράτη μέλη, αναγνωρίζουν (ή σκοπεύουν να το κάνουν) το άθλιο καθεστώς των Ταλιμπάν.

Η απόλυτη σχιζοφρένεια είναι ότι κανένα από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ δεν αναγνωρίζει το καθεστώς των Ταλιμπάν, που κατέλαβε την εξουσία στο Αφγανιστάν τον Αύγουστο του 2021.

Η Κομισιόν απηύθυνε πάντως την πρόσκλησή της στους Ταλιμπάν, κατόπιν αιτήματος, όπως ισχυρίστηκε, περίπου 20 χωρών της ΕΕ και της ζώνης Σένγκεν.

Τρομακτικές διώξεις

Το Αφγανιστάν είναι μια χώρα όπου οι γυναίκες, οι μειονότητες και οι αντίπαλοι του καθεστώτος υφίστανται τρομακτικές διώξεις και μόνο ασφαλής χώρα δεν μπορεί να θεωρηθεί.

Για παράδειγμα, στους περιορισμούς που επιβάλλονται στις γυναίκες, συμπεριλαμβάνεται και η απαγόρευσης συνέχισης της εκπαίδευσης των κοριτσιών, πέραν του δημοτικού σχολείου!

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι οι Αφγανοί είναι μεταξύ των κορυφαίων εθνικοτήτων που ζητούν άσυλο στην Ευρωπαϊκή Ένωση- με περίπου ένα εκατομμύριο αιτήσεις τα τελευταία χρόνια..

Στο πλαίσιο αυτό, ακόμη και αν η συνάντηση ΕΕ-Ταλιμπάν, ήταν τεχνική ή περιορισμένης εμβέλειας, κινδυνεύει να νομιμοποιήσει ένα καθεστώς που ευθύνεται για το «απαρτχάιντ» των φύλων στο Αφγανιστάν. Ένα καθεστώς εναντίον του οποίου η ΕΕ έχει επιβάλει κυρώσεις επειδή παραβιάζει τις ελευθερίες και εφαρμόζει το απαρτχάιντ των φύλων.

Η «κόκκινη γραμμή»

Συνομιλώντας με τους Ταλιμπάν, η ΕΕ ξεπερνά μια «κόκκινη γραμμή».Η Ευρωπαϊκή Ένωση, έχοντας εγκαταλείψει το Αφγανιστάν σε ένα καταπιεστικό καθεστώς, διαπραγματευόμενη με τους Ταλιμπάν για τον επαναπατρισμό προσφύγων, προδίδει τις αξίες της Ευρώπης, παραδίδοντας τα θύματα στους διώκτες τους.

Οσο και αν είναι κατανοητή για κάποιους η αυστηροποίηση της χορήγησης ασύλου, οι Βρυξέλλες και τα κράτη μέλη τους πιέζουν για συμφωνίες μετανάστευσης με χώρες που έχουν επικριθεί για βασανιστήρια, παράνομες απελάσεις και καταχρήσεις.

Η Διεθνής Αμνηστία κατήγγειλε μάλιστα ότι «η συνεργασία για τους επαναπατρισμούς στο Αφγανιστάν παραβιάζει τις ίδιες τις νομικές υποχρεώσεις της ΕΕ, ιδίως την αρχή της μη επαναπροώθησης, η οποία απαγορεύει την επιστροφή ενός ατόμου σε μέρος όπου η ζωή ή η ασφάλειά του θα μπορούσε να διατρέχει κίνδυνο».

Η πρόσκληση στους Ταλιμπάν αντιπροσωπεύει δυστυχώς, μια ντροπιαστική στιγμή για την Ευρώπη. Αλλά είπαμε: Η ΕΕ δεν έχει πιάσει ακόμη… πάτο!

Πηγή: naftemporiki.gr


Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα