Του Στέφανου Τσοράκη-Αν η γνώση είναι δύναμη, τότε η Google επιχειρεί να τοποθετηθεί απευθείας στην πηγή της, χτίζοντας μια μακροπρόθεσμη στρατηγική υπεροχής απέναντι στην OpenAI
Μπορεί να έχετε παρατηρήσει τελευταία καθώς σκρολάρετε στα social τη σχεδόν χειρουργικά συστηματική προώθηση της Google: AI Pro δωρεάν για έναν ολόκληρο χρόνο σε όλους τους φοιτητές.
Εντυπωσιακά γενναιόδωρη κίνηση, θα σκεφτόταν κανείς.
Το ερώτημα, όμως, είναι αν αυτή η “προσφορά” αποτελεί απλώς μια πράξη εταιρικής καλοσύνης ή αν υποκρύπτει μια βαθύτερη, πιο στρατηγική κίνηση απέναντι στον μεγαλύτερο ανταγωνιστή της Google: την OpenAI.
Αν ρίξουμε μια ματιά στο ιστορικό πλαίσιο, η διαφορά στρατηγικής ανάμεσα στους δύο τεχνολογικούς γίγαντες γίνεται ξεκάθαρη.
Η OpenAI λάνσαρε το ChatGPT τον Νοέμβριο του 2022 απευθείας στο ευρύ κοινό, δίνοντας σε εκατομμύρια ανθρώπους τη δυνατότητα να το χρησιμοποιούν καθημερινά. Αυτό οδήγησε σε μια εντυπωσιακή καμπύλη ωρίμανσης, με το μοντέλο να «μαθαίνει» και να σταθεροποιείται γρήγορα, αποκτώντας φήμη αξιοπιστίας.
Η Google, αντίθετα, προτίμησε να κινηθεί πιο αργά και εσωστρεφώς. Το αποτέλεσμα είναι ότι σήμερα το ChatGPT θεωρείται πιο ώριμο και αξιόπιστο εργαλείο, ενώ το νεότερο Gemini, όσο φιλόδοξο κι αν παρουσιάζεται, έχει ακόμη δρόμο να διανύσει για να φτάσει στο ίδιο επίπεδο σταθερότητας και εμπιστοσύνης.
Ερχόμαστε λοιπόν στο σήμερα: η OpenAI έχει εδραιώσει καθαρά την πρωτιά της στα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα καθημερινής χρήσης και έχει αναπτύξει ένα ιδιαίτερα κερδοφόρο μοντέλο συνδρομών. Παράλληλα, έχει αναδιαρθρώσει την εμπορική της οντότητα σε PBC, σηματοδοτώντας τη στροφή της σε ένα καθαρά πιο εμπορικό προφίλ.
Την ίδια στιγμή, η Google επιλέγει έναν εντελώς διαφορετικό δρόμο: αντί να κυνηγήσει το ευρύ κοινό, στρέφει στρατηγικά το βλέμμα της προς τα πανεπιστήμια και τη νέα γενιά επιστημόνων, επενδύοντας εκεί όπου πραγματικά παράγεται νέα γνώση. Διαθέτοντας την premium έκδοση του Gemini δωρεάν σε εκατομμύρια φοιτητές σε κάθε γωνιά του πλανήτη, δημιουργεί μια τεράστια δεξαμενή υψηλής ποιότητας ακαδημαϊκών δεδομένων.
Εργασίες, textbooks, προβλήματα, γραφήματα, κώδικας, πτυχιακές αλλά και ο τρόπος με τον οποίο οι φοιτητές διατυπώνουν ερωτήματα και διορθώνουν τις απαντήσεις του μοντέλου, προσφέρουν στο Gemini μια ασύγκριτη ευκαιρία εκπαίδευσης.
Ανάλογα με τις ρυθμίσεις απορρήτου των χρηστών και τις πολιτικές χρήσης κάθε προϊόντος, τέτοιες αλληλεπιδράσεις μπορούν να αξιοποιηθούν σε μεταγενέστερα στάδια αξιολόγησης και βελτίωσης των μοντέλων, αποκαλύπτοντας τυφλά σημεία και ενισχύοντας τη λογική και επιστημονική τους συνέπεια.
Με απλά λόγια, η Google εκπαιδεύει το Gemini στα πιο απαιτητικά επιστημονικά περιβάλλοντα, ακριβώς εκεί όπου δοκιμάζονται τα όρια της τεχνητής νοημοσύνης.
Στο επίπεδο στρατηγικής, το πιθανό συγκριτικό πλεονέκτημα της Google αναδύεται με τρόπο που δύσκολα μπορεί να αγνοηθεί. Η OpenAI διαθέτει το προνόμιο του χρόνου και της πρώτης μαζικής υιοθέτησης, όμως δεν έχει την ίδια «καθημερινή» πρόσβαση στον ακαδημαϊκό ιστό που αγγίζει η Google.
Με ένα οικοσύστημα ήδη μέσα στην εκπαιδευτική ροή εργασίας εκατομμυρίων φοιτητών προσφέροντας την premium έκδοση του Gemini δωρεάν, δεν περιορίζεται σε μια πράξη καλής θέλησης αλλά δημιουργεί ένα ισχυρό funnel συλλογής πολύτιμων δεδομένων που διαφορετικά δεν θα έβλεπε ποτέ. Αν η γνώση είναι δύναμη, τότε η Google επιχειρεί να τοποθετηθεί απευθείας στην πηγή της, χτίζοντας μια μακροπρόθεσμη στρατηγική υπεροχής απέναντι στην OpenAI.
Αν η στρατηγική της Google αποδώσει, είναι πιθανό να δούμε τη διαμόρφωση μιας νέας γενιάς τεχνητής νοημοσύνης, εκπαιδευμένης όχι απλώς σε καθημερινά ερωτήματα χρηστών, αλλά σε ακαδημαϊκή γνώση υψηλής πολυπλοκότητας.
Μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να μετατοπίσει την ισορροπία OpenAI-Google, επηρεάζοντας την αγορά, την εκπαίδευση και τον τρόπο που παράγεται η έρευνα. Για την Google ίσως αποτελέσει το κρυφό της όπλο απέναντι στο ChatGPT, επιτρέποντάς της να καλύψει ταχύτατα το χαμένο έδαφος. Έτσι, η μάχη για την κορυφή της τεχνητής νοημοσύνης παύει να δίνεται στα προϊόντα και μεταφέρεται πλέον στα ίδια τα πανεπιστήμια.
* Σύμβουλος Στρατηγικής & Επικοινωνίας
Πηγή: Ναυτεμπορική
Ακολουθήστε μας στο Google News για να ενημερώνεστε για τα τελευταία νέα









